خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران مطرح کرد:

تاثیر منفی رکود اقتصادی و بی‌برنامگی مسئولان بر صنعت کاشی

asdasd
کد خبر : ۳۵۹۲۰۷

محمد روشن فکر می گوید: بی برنامگی مسئولان و رکود بازار ساخت و ساز، کار را به جایی رسانده که امروز صنعت کاشی نیاز به میلیاردها تومان نقدینگی دارد و تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

«محمد روشن فکر»، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور، در گفتگو با ایلنا در ارتباط با توصیه نامه این انجمن به تولیدکنندگان کاشی مبنی بر تعطیلی اختیاری سه ماهه واحدها جهت خروج از رکود گفت: بسیاری از کارفرمایان صنعت کاشی به نقطه ای رسیده اند که توان پرداخت هزینه های جاری و دستمزد کارگران را ندارند.

وی با بیان این مطلب که سرمایه اصلی تولیدکنندگان، نیروی انسانی است افزود: هیچ کارفرمایی در شرایط عادی نسبت به تعدیل و اخراج نیروها اقدام نمی کند و باید گفت شرایط صنعت کاشی و سرامیک به هیچ وجه عادی نیست.

روشنفکر، رکود ساخت و ساز، سطح پایین نرخ صادرات کاشی  و بی برنامگی مسئولان برای خروج از بحران اقتصادی را علل اصلی به وجود آمدن شرایط فعلی دانست و گفت: وقتی بحران اقتصادی در مملکت هست، رکود هم به وجود می آید.

وی افزود: در طول سالهای گذشته فضای کسب و کار تسهیل نشده و نظم بخشی به روابط پولی و بانکی نیز انجام نشده و علاوه بر همه این ها، از سال 92 بدون مطالعه و در امتداد طرح های شتاب زده اقتصادی، ارزش پول ملی به یک سوم کاهش یافته است.  

وی ادامه داد: در چنین شرایطی هزینه های تولید در صنعت کاشی به ناگهان، جنون آور بالا رفت  و از طرف دیگر، با افزایش هزینه سبد معیشت خانوار، از انگیزه های نیروی کار کاسته شد و بدیهی است که اوضاع فعلی برآیند همه این اتفاقات نامیمون است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران در ادامه گفت: انبار تولیدکنندگان پر از کاشی و سرامیک است و بازاری برای فروش وجود ندارد، دولت نیز چتر حمایتی خود را از سر تولیدکنندگان برداشته و با قفل شدن سیستم بانکی و نبخشودن بدهی های تولیدکنندگان ازجمله هزینه های برق و گاز، تولیدکنندگان در تنگنای بسیار سختی قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: تعطیلی تولید در صنعت کاشی، به نامه انجمن صنفی تولیدکنندگان مربوط نیست بلکه به بدهی های انباشته واحدهای تولیدی و عدم حمایت دولت مربوط است.

این فعال کارفرمایی صنعت کاشی ادامه داد: کارآفرینان و کارفرمایان واقعی  سودها را در بانک پس انداز نمی کنند بلکه صرف تولید و رونق بخشی به کسب و کار می کنند اما اوضاع فعلی به گونه ای است که متاسفانه برخی از کارفرمایان قبض برق واحد خود را نیز نمی توانند بپردازند.

روشن فکر، کاهش ظرفیت تولیدی و تعطیلی موقت واحدهای کاشی و سرامیک را تنها راهکار قابل انجام توسط تولیدگنندگان دانست و گفت: تولیدکننده با کاهش هزینه ها و خواباندن موقتی خط تولید، می تواند مشکلات خود را به شیوه موضعی حل کند اما حمایت از تولید داخلی توسط دولت و قانونگزاران است که راه حل دائمی این بحران است.

وی در ادامه گفت: انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک که بر طبق اساسنامه خود حامی حقوق کارفرمایان و اعضای انجمن است با توجه به مطالعات میدانی به اعضای خود توصیه کرده که در درجه اول سطح تولید را کاهش دهند و پس از آن به طور موقت تولید را به حالت تعلیق در آورند.  

روشن فکر به جلسات متعدد انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی وسرامیک با مقامات مسئول در ماههای گذشته اشاره کرد و گفت: این انجمن در ماههای گذشته پیش از صدور این توصیه نامه،  جلسات بسیاری با کمیسیون های صنایع و اجتماعی مجلس و همچنین مقامات وزارت صنایع برگزار کرده است و اخطارهای لازم را به آنها داده است.  

وی ادامه داد: ما به مسئولان گفتیم اگر فکری به حال صنعت به طور عام و صنعت کاشی به طور خاص نشود، این بحران به نتایج مصیبت باری خواهد انجامید.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور در پایان،  اهتمام مجلس به حل معضل رکود و بحران و بذل توجه دولت به حمایت از تولید ملی را تنها راهکار ممکن دانست و گفت: کارگران و کارفرمایان صنعت کاشی برای خروج از این شرایط دردناک نیازمند ارائه راهکارهای اصولی و نظام مند توسط مسئولان هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز