خبرگزاری کار ایران

علاقه‌مندی خارجی‌ها به تامین فاینانس پروژه‌ها؛

پیشنهاد جدید شرکت‌های ریلی برای بالا بردن قیمت بلیت در ایام پیک سفر

asdasd
کد خبر : ۳۱۷۴۷۰

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش راه‌آهن گفت: سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال تامین فاینانس هستند و نه سرمایه‌گذاری‌های مستقیم

به گزارش خبرنگار ایلنا محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن  در نشست خبری پنجمین نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی و صنایع وابسته با اشاره به پرداخت سهم راه‌آهن از محل قانون ماده 70 گفت: شرکت راه‌آهن پیشنهاد دهنده افزایش قیمت گازوئیل نیست و افزایش قیمت‌ سوخت در قانون آمده است.

وی افزود: در قانون تصویب شده است که 20 درصد از قیمت گازوئیل به سازمان راهداری و راه‌آهن به طور مساوی پرداخت شود که متاسفانه تاکنون این پرداخت‌ها انجام نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در قانون آمده است که اگر وزارت نفت نتوانست این قیمت‌ها را از محل قیمت گازوئیل پرداخت کند باید نسبت به افزایش 20 درصدی گازوئیل اقدام شود اما افزایش قیمت گازوئیل را شرکت راه‌آهن پیشنهاد نداده است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه عدم پرداخت سهم 20 درصدی راه‌آهن و سازمان راهداری از قیمت گازوئیل کم‌کاری وزارت نفت نیست گفت: افزایش قیمت سوخت یک تصمیم اقتصادی – اجتماعی است و مذاکراتی با معاون اول رئیس جمهور برای پرداخت سهم وزارت راه و شهرسازی از قیمت سوخت انجام شده است و بررسی این موضوع در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت نفت قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: آنچه که در قانون آمده این است که 20 درصد از قیمت گازوئیل به عنوان عوارض به راه‌آهن و سازمان راهداری به طور مساوی پرداخت شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه در حال حاضر درآمدهای حاصل ازفروش سوخت و گازوئیل صرف پرداخت یارانه‌های نقدی ماهانه می‌شود گفت: در حال حاضر کسری اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را با قیمت و هزینه‌های سوخت جبران می‌کنند بنابراین برای پرداخت 20 درصد سهم راه آهن و سازمان راهداری کسری وجود دارد که اگر نتوانند این 20 درصد را پرداخت کنند طبق قانون باید نرخ گازوئیل را تا 20 درصد افزایش دهند تا از این طریق سهم وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه در 3 ماه گذشته با بیش از 10 کشور در سطح وزرای اقتصاد و حمل و نقل وارد مذاکره شده‌ایم گفت: سرمایه‌گذاران خارجی علاقه جدی به سرمایه‌گذاری در بخش ریل و راه‌آهن را دارند اما عمدتاً حاضر به سرمایه‌گذاری مستقیم در این بخش نیستند چرا که درا ین صورت باید تمام ریسک‌های سرمایه‌گذاری را متحمل شوند.

وی افزود: علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی به تامین فاینانیس پروژه‌ها است بدین معنا که تسهیلاتی را با نرخ سود مورد توافق با بانک مرکزی به دولت بپردازند و دولت هم اقساط آن را با نرخ سود تعیین شده پرداخت کند.

وی تاکید کرد: علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی و هیات های خارجی به پکیج‌های فاینانس است و نه سرمایه‌گذاری‌های مستقیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 25 میلیارد دلار طرح ریلی به سرمایه‌گذاران خارجی پیشنهاد داده‌ایم گفت: البته پذیرش ما شرط نیست چرا که دولت هم سقف فاینانس محدودیت‌هایی را دارد.

وی با اشاره به اولویت‌های پروژه‌های معرفی شده به سرمایه‌گذاران گفت: مسیر رشت – آستارا در حال حاضر در اولویت قرار دارد و در نظر داریم با استفاده از منابع خارجی این پروژه هرچه سریع‌تر آغاز شود.

پورسیدآقایی با اشاره به اهمیت پروژه رشت – آستارا گفت: راه‌آهن تهران – رشت در حال اجرا است و تکمیل این خط از رشت تا آستارا برایمان اهمیت دارد چرا که این مسیر کریدور شمال به جنوب است و ایران را به اروپا متصل می‌کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم با اتصال این مسیر چیزی حدود 10 میلیون تن بار از طریق راه‌آهن تهران – رشت – آستارا جابجا شود گفت: هزینه ساخت مسیر ریلی رشت – آستارا چیزی حدود 500 میلیون دلار است.

وی با اشاره به سایر اولویت‌های راه‌آهن گفت: پس از مسیر رشت – آستارا برقی شدن تهران – مشهد را در اولویت داریم که میزان اعتبار آن چیزی حدود 2 میلیارد دلار است که به دنبال تامین منابع خارجی هستیم.

وی همچنین درباره آزادسازی نرخ بلیت قطار گفت: آزادسازی نرخ بلیت قطار در قانون آمده است و تعیین‌کننده نرخ بلیت شرکت راه‌آهن نیست.

وی افزود: بر طبق قانون قیمت بلیت را شرکت‌های ریلی به شورای راه‌آهن پیشنهاد می دهند و راه‌آهن هم پس از بررسی‌ها با قیمت تعیین شده مخالفت یا موافقت می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید برا ینکه در حال حاضر به هیچ وجه نرخ های بلیت تکلیفی نیستند گفت: اغلب شرکت‌های ریلی برای بلیت‌های خود تخفیف‌هایی اعمال می‌کنند و هشت ماه از سال بلیت‌ها تخفیف خورده‌اند. اما پیشنهادی اخیراً از سوی شرکت‌های ریلی داده شده مبنی بر اینکه متناسب با نرخی که در ایام غیر پیک تخفیف می‌دهند، قیمت بلیت را در ایام پیک سفر افزایش دهند.

پورسید آقایی تاکید کرد: هنوز هیچ تصمیمی برای این پیشنهاد نگرفته‌ایم و در حال بررسی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز