خبرگزاری کار ایران

رییس جامعه هتلداران کیش در گفت وگو با ایلنا:

خدمات صنعت گردشگری نرخ مصوب ندارد/ هتلداران حق گران فروشی ندارند

asdasd
کد خبر : ۳۰۰۶۰۱

رییس جامعه هتلداران کیش با بیان اینکه بانگ گردشگری تا کنون به وعده های خود عمل نکرده است، گفت: در دولت نهم و دهم بانک گردشگری بارها وعده اعطای وام با شرایط ویژه به فعالان صنعت گردشگری کشور داد اما هیچ یک از این وعده ها اجرایی نشدند.

مسیح اله صفا در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره وضعیت ارائه خدمات گردشگری به مسافران در جزیره کیش اظهار کرد: هر چند میزان ورود گردشگر افزایش نیافته است اما کیفیت ارائه خدمات نسبت به دوره های قبل در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه خدمات صنعت گردشگری نرخ مصوب ندارد،‌ گفت:‌ در صنعت گردشگری نرخ گذاری براساس عرضه و تقاضا و خدمات است و از آنجایی که سفر جزء کالاهای اساسی محسوب نمی شود، دولت حق دخالت در نرخ گذاری را ندارد.

صفا افزود: البته فعالان این صنعت و هتلداران هم حق گران فروشی و اجحاف حقوق مسافران را ندارند چراکه خودشان متضرر می شوند. برای مثال در نوروز 92 نرخ اقامات در هتل های کیش به طور غیر متعارفی افزایش یافت و قیمت اقامت در هتل به یک میلیون و 500 الی یک میلیون و 800  هزار تومان برای هر شب رسید اما نتیجه این شد که هتل های جزیره در نوروز 92 خالی ماند.

وی ادامه داد: اما با ایجاد تعادل در قیمت ها دیدیم که در نوروز امسال 96درصد اتاق ها پر بود و ان چند درصد هم برای مواقع ضروری خالی ماند. متاسفانه جوی درسیستم گردشگری کشورمان فعال است که ،‌فعالان این صنعت مسافران را کالای یک بار مصرف می بینند.

رییس جامعه هتلداران کیش با تاکید براینکه هنوز به آن مرحله نرسیده ایم که بخواهیم با کشور ترکیه که 22 میلیون یورو درآمد  ارزی از گردشگری دارد، برسیم؛‌اظهار کرد:‌ برای ایجاد رونق در صنعت گردشگری باید از زیربنا شروع کنیم،‌ در حال حاضر   فعالان گردشگری ترکیه بابت کاهش نرخ بسته سفر از دولت یارانه دریافت می کند و سه سال است که دولت ترکیه بابت انجام پروازها 6 هزار دلار یارانه افزایش قیمت سوخت می پردازد.

صفا همچنین با اشاره به طرح تطبیق استانداردهای فنی و کیفیت هتل ها تاکید کرد: متاسفانه این طرح شکست خورد و منفعتی برای ارتقا کیفیت و کمیت خدمات در هتل ها نداشت.

وی با بیان اینکه این طرح به طور انحصاری تنها توسط یک شرکت اجرا می شد که منافع شخصی از اجرای آن را دنبال می کرد و نه ارتقای سطح خدمات،‌ اظهار کرد:‌ در سال 89 مسئولان اجرای طرح تطبیق استانداردهای کیفیت خدمات واحدهای اقامتی قراردادی به مبلغ بیش از 100 میلیون تومان برای استانداردسازی هتل های کیش منعقد کرد اما در عمل دیدیم که مدیران این هتل های کیش  از کارشناسان این شرکت بسیار کارآمدتر هستند.  

رییس جامعه هتلداران کیش با تاکید بر اینکه اقدامات هتل ها و ارزیاب ها برای اجرای قوانین این طرح ظاهری بود و نه استمرار داشت و نه پیگیریی انجام می شد،‌گفت:‌ این طرح شکست خورد چراکه تمام شاخص ها و استانداردهای آن من درآوردی بود و تنها منافع مالی از اجرای آن وجود داشت.    

صفا افزود: هر چند خوشبختانه اجرای این طرح از انحصار در آمد اما معتقدم بخش خصوصی باید توسط بخش خصوصی اداره  و امور صنوف باید توسط تشکل ها اداره شود و دولت باید نظارت عالیه داشته باشد

رییس جامعه هتلداران کیش همچنین درباره میزان ورود گردشگران خارجی به جزیره کیش، گفت: به غیر از کسانی که برای تمدید ویزا به کیش می آیند،‌ آمار ورود گردشگران خارجی عدد قابل توجهی نیست اما امروز هتلداران و فعالان گردشگری به این نتیجه رسیده اند که برای جذب گردشگر باید تبلغیات کنند و تبلیغات هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و نتیجه تبلیغات انجام شده را قطعا در اینده نزدیک خواهیم دید.

وی درباره طرح دریافت ارز از گردشگران خارجی به جای ریال گفت: این طرح هم اجرایی نشد چراکه در هتل های کشورمان دستگاه پز برای پرداخت های ارزی با کارت های اعتباری گردشگران خارجی نداریم و مجبوریم هزینه های اقامت را به طور نقدی از گردشگران دریافت کنیم و دریافت هزینه ها به ارز از گردشگران خارجی به طور الکترونیکی به  نتیجه نرسید.

صفا همچنین درباره طرح شکست خورده سفر کارت ملی گفت:‌ از روز اول هم مشخص بود که طرح سفر کارت ملی به اجرا نمی رسد چراکه زیربنایی برای اجرای آن وجود نداشت و در جزیره کیش حتی یک دستگاه پز مخصوص استفاده از سفر کارت ملی هم نصب نشد.

وی افزود: در دولت نهم و دهم طرح زیادی قرار بود، انجام شود که در حد حرف باقی ماند و سفر کارت ملی هم یکی از این طرح ها بود.

رییس جامعه هتلداران کیش همچنین با اشاره به عملکرد بانک گردشگری در طول مدت فعالیتش، اظهار کرد: بانک گردشگری هم همان خدمات سایر بانک ها را به فعالان صنعت گردشگری ارائه می کند و به  اندازه سایر بانک ها از فعالان بهره بانکی  می گیرد و خدمات ویژه ای برای فعالان این صنعت نداشته است.

صفا با تاکید بر اینکه بانک گردشگری برای فعالان این صنعت هیچ تفاوتی با سایر بانک ها ندارد،‌ گفت:‌ سرمایه گذاران بانک گردشگری به نوعی از فعالان گردشگری هستند و هلدینگ های گردشگری درصدی از سهام این بانک را دارند. این بانک در دولت نهم و دهم بارها وعده اعطای وام برای خرید تجهیزات هتلداری و ساخت و ساز داد که هیچ کدام اجرا نشد البته امیدواریم در دولت یازدهم این وعده ها اجرایی شوند.     

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز