خبرگزاری کار ایران

سرپرست حفاظت محیط زیست فیروزکوه در گفت‌وگو با ایلنا:

درختان ارس در معرض خطر هستند

asdasd
کد خبر : ۲۸۹۸۲۲

احداث دهکده گردشگری سلامت سیب در منطقه امین‌آباد فیروزکوه و درست در میان ذخیره‌گاه ارزشمند درختان حساس ارس، نگرانی‌های زیادی را برای فعالان و کارشناسان محیط زیست به وجود آورده است، زیرا اجرای چنین پروژه عظیمی سبب وارد شدن آسیب‌های جدی به حیات وحش آن منطقه و درختان قدیمی و ارزشمند آنجا می‌شود. در حالی که کارشناسان محیط‌زیست با احداث این پروژه در منطقه حساس زیست محیطی معترضند، سرپرست محیط‌زیست فیروزکوه اعلام می‌کند که حتی مجریان این پروژه در اجرای عملیات، ضوابط زیست‌محیطی شرط شده را نیز رعایت نکرده‌اند.

محمد فریدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد احداث پروژه دهکده گردشگری سیب در ذخیره‌گاه ارزشمند درختان ارس فیروزکوه گفت: چندی پیش بازدیدی از این پروژه داشتیم و نواقص طرح را نیز به مجریان پروژه اعلام کردیم. پس از دو هفته که مهلت رفع نواقص بود، مجریان پروژه نامه‌ای را فرستادند که در حال بررسی در اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان تهران است و هر تصمیمی که این اداره کل بگیرد، ما اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: از جمله نواقصی که در این طرح مشاهده کردیم، می‌توانم به عدم تشکیل و معرفی واحدHSE  و عدم ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب اشاره کنم. همچنین مجریان این پروژه نباید در این منطقه که محل گذر حیات وحش است، فنس‌کشی می‌کردند که این کار را انجام داده‌اند؛ البته به دلیل اعتراض ما این فنس‌ها را در برخی نقاط قطع کردند، اما ما معتقدیم که کاملا باید آن را جمع می‌کردند.

فریدی در مورد دیگر نواقص اجرای این پروژه گردشگری سلامت اظهار کرد: از طرف دیگر مجریان این پروژه باید یک هسته زیست محیطی به ما معرفی می‌کردند که این اقدام نیز صورت نگرفته است، زیرا بخشی از این پروژه در منطقه درختان ارس که ممنوع‌القطع هستند، قرار گرفته است و هیچ عملیات عمرانی در آن منطقه نباید صورت بگیرد. بنابراین باید این مناطق را به طور دقیق مشخص و با نقشه به ما اعلام کنند که در این قسمت اقدام عمرانی انجام نمی‌دهند.

وی در ارتباط با ارزیابی زیست محیطی این طرح گفت: پس از بررسی‌های کافی متوجه شدیم که ارزیابی زیست‌محیطی این طرح در دولت گذشته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تایید شده است، اما در دولت جدید اداره کل محیط زیست استان تهران 23 شرط برای آن تعیین کرد که شواهد نشان می‌دهد که برخی از آنها محقق نشده و یا ناقص محقق شده است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه تصریح کرد: این  طرح که شامل تله‌کابین، هتل بیمارستان، پارک آبی، مجتمع تفریحی، ورزش‌های زمستانی و آبی است، بسیار عظیم است و تاکنون هم به گفته خودشان 70 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه کرده‌اند. این منطقه محیط بکری است و باید به صورت مداوم در آن پایش صورت بگیرد تا اثرات این پروژه بر محیط زیست مشخص شود تا به حداقل  آسیب در این زمینه برسیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا در چنین منطقه حساس و ارزشمند زیست محیطی مجوز برای احداث چنین پروژه عظیم زیست‌محیطی صادر شده است، گفت: این منطقه جزو مناطق 4 گانه سازمان حفاظت محیط زیست نیست که ما بتوانیم مجوز ساخت و ساز در آن را لغو کنیم. این مناطق اراضی ملی هستند که اداره منابع طبیعی آن را به مجریان طرح واگذار کرده و مشخص نیست که این اداره چه رویکردی برای این کار داشته است و ما تنها می‌توانیم، ضوابطی برای آن در نظر بگیریم.

فریدی در پایان تاکید کرد: ما تنها توانستیم 23 شرط برای این طرح وضع کنیم و البته یک شرط 24 هم وجود دارد که می‌گوید اگر به 23 شرط قبلی عمل نشود، سازمان می‌تواند؛ علیه طرح اقامه دعوا و پیگیری قانونی کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز