خبرگزاری کار ایران

وضعیت نامناسب خدمات درمانی کارگران شاغل در عسلویه

asdasd
کد خبر : ۲۸۷۰۲۲

فعالان صنفی کارگری در منطقه ویژه عسلویه می‌گویند که با توجه به ماهیت حادثه خیزی که پروژه‌های نفتی و گازی مستقر در این منطقه دارند خدمات مراکز درمانی موجود در عسلویه به هیچ وجه مناسب نیست.

به گفته این کارگران در منطقه عسلویه وقوع اتفاقاتی همچون  انواع مسمومیت غذایی یا حوادث کار ی امری شایع است که در حالت اول می‌توان امیدوار بود که امکانات درمانی موجود می‌تواند پاسخگوی کارگر یا کارگران مسموم باشد اما در حالت دوم کارگر حادثه دیده باید خیلی خوش‌شنانس باشد تا بتواند پس از انتقال به بیمارستان‌های «توحید» در جم و «امام‌خمینی» در کنگان تحت درمان قرار بگیرد.

فعالان صنفی کارگری در منطقه عسلویه تاکید دارند بیمارستان‌های توحید و امام خمینی شهرستان‌های کنگان و جم دست‌‌کم در فاصله 60 کیلومتری از عسلویه قرار دارند و به دلیل همین دوری مسافت و یا نبود امکانات برای نقل و انتقال بیمار در برخی کارگران مصدوم جان خود را در مسیر انتقال از دست داده‌اند.

براین اساس  بیشتر کارگران حادثه دیده به بیمارستان امام‌خمینی کنگان منتقل می‌شوند که هرچند به نسبت بیمارستان جم مجهزتر است اما از نظر کار درمانی متخصص در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و به همین دلیل در بسیاری از مواقع  حضور انبوه مراجعه کنندگان بیمار باعث طولانی شدن فرآیند درمان شده است.

برپایه این اطلاعات هرچند هنوز مدت زیادی از بهره برداری تنها بیمارستان ملکی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی در منطقه عسلویه نمی‌گذرد اما در حال حاضر از یکسو این بیمارستان فاقد بخش سوانح و سوختگی و متخصص جراحی و ارتوپدی است است و از سوی دیگر بخشهای فعال آن با ظرفیتی پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود مشغول ارائه خدمت به بیمه‌شدگان  است.

به ادعای کارگرانی که هم اکنون در منطقه ویژه عسلویه کار می‌کنند یکی دیگر از معایب کنونی بیمارستان تامین اجتماعی عسلویه فقدان دستگاه سی‌تی‌اسکن و ام‌آرای و متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی است که اتفاقا مورد تقاضای آن به دلیل شرایط نامناسب زندگی و ماهیت سخت و زیان آور کار کارگران مقیم این منطقه بسیار بالاست.

بصورت مشخص این کارگران در مورد خالی بودن جای «بخش سوانح و سوختگی» در بیمارستان تأمین اجتماعی عسلویه می گویند: به دلایل مختلف از جمله نادیده گرفته شدن اصول ایمنی و حفاظت فنی بسیار در میان کارگران اوقوع حوادث سوختگی پدیده نادر و غیر معمولی نیست اما چون در بیمارستان تامین اجتماعی عسلویه هنوز بخش سوختگی فعال نشده است کارگران مصدوم باید برای درمان  به بیمارستان بندرگناوه بوشهر که 3 ساعت و نیم تا عسلویه فاصله دارد، منتقل می‌شوند.

این کارگران می‌گویند تازه به غیر همکاران مصدوم آنها شهروندان منطقه نیز نیازهای درمانی خاص خود را دارند که این مسئله باعث شده تا توزیع خدمات درمانی و پزشکی در این ناحیه هرچه بیشتر محدود شود.

برپایه این اطلاعات در چنین شرایطی اکنون مدت طولانی است که پرواز تنها هواپیمایی ویژه حمل بیماران از فرودگاه عسلویه متوقف شده و در عمل هیچ اورژانس هوایی برای انتقال کارگران مصدوم به مراکز درمانی مناسب وجود ندارد.

لازم به یادآوری است، شمار افراد زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی در استان بوشهر 890 هزار نفر است و بیشترین ضریب نفوذ بیمه‌ای کشور در استان بوشهر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز