خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

۵۰ درصد مردم اضافه وزن دارند

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۱۴۷

وزیر بهداشت در دومین روز از هفته سلامت به یکی از مدارس دخترانه تهران در شهرری رفت و با حضور در جمع دانش‌آموزان این مدرسه، با زبانی ساده و صمیمانه، توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای به آنان ارائه داد.

به گزارش ایلنا؛ سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح «پایگاه تغذیه سالم» که صبح امروز در مدرسه دخترانه راضیه حسینی شکرایی در شهرری برگزار شد، با بیان اینکه مردم کشور روز به روز چاق‌تر و وزن اضافه آن‌ها بیشتر می‌شود، افزود: ۵۰ درصد مردم چاق هستند و اضافه وزن دارند و فعالیتی که چربی را تبدیل به کالری کند، انجام نمی‌دهند.

هاشمی با بیان اینکه خوردن شیرینی و شکلات در ایجاد چاقی موثر است، گفت: اگر چربی و مواد اضافی در بدن نسوزد فرد چاق می‌شود و وقتی چاق شد دچار بیماری قند می‌شود که در ‌‌نهایت به کور شدن چشم، از کار افتادن کلیه، بسته شدن رگ‌های قلب و معلولیت منجر می‌شود.

هاشمی در ادامه به زبانی ساده به تشریح چگونگی ایجاد بیماری در اثر مصرف نمک و چربی پرداخت و گفت: نمک، آب را به صورت فزاینده‌ای جذب خود می‌کند و این باعث زیاد شدن حجم خون و پاره شدن مویرگ‌ها و سکته مغزی می‌شود که در آن نیمی از بدن یا تکلم یا دست‌ها دچار اشکال می‌شوند.

هاشمی با بیان اینکه نقش چربی در بدن مثل لوله کشی ساختمان است افزود: اگر چربی در بدن زیاد باشد سیاهرگ و سرخرگ‌ها دچار مشکل می‌شوند و عبور خون را با اختلال مواجه می‌سازد، این در حالی است که طبق آمار حدود ۵۰ درصد مردم ایران دچار سکته قلبی و مغزی می‌شوند، پس در کنترل فشارخون به مصرف چربی‌ها و قند و نمک دقت زیادی کنید.

وزیر بهداشت گفت: با توجه به شعار سازمان جهانی بهداشت، که ایمنی غذا از مزرعه تا سفره نامگذاری شده است، غذا بخش عمده‌ای از سلامت جسمی، آشامیدن و خوردن را تضمین می‌کند بنابراین با مصرف غذای سالم، مردم سالم‌تر و هزینه‌های بخش سلامت کمتر و در نتیجه کشور آباد‌تر خواهد شد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: آموزش و پرورش ظرفیت مناسبی برای رفتارسازی نسل امروز و فردا در خانواده‌ها دارد.

هاشمی به دانش آموزان توصیه کرد: اگر در خانه و حتی در فامیل کسی سیگار، قلیان، نمک و شکر و روغن مصرف می‌کند، شما به عنوان سفیران سلامت به آن‌ها به صورت محترمانه تذکر دهید.

هاشمی در پایان ضمن تبریک هفته سلامت به معلمان و اولیاء دانش آموزان، افزود: در کشور حدود12.5 میلیون دانش آموز وجود دارد که با احتساب والدین آن‌ها بخش عظیمی از مردم ایران را تشکیل می‌دهند که این ظرفیت دانش آموزی می‌تواند منشاء تغییرات ارزشمندی در حوزه بهداشت کشور باشد.

گفتنی است: مراسم افتتاح «پایگاه تغذیه سالم» صبح امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموش پزشکی، معاون بهداشت، علوان مدیرکل منطقه مدیترانه شرقی، دکتر جیهان طویلا نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران و مسئولان آموزش و پرورش در مدرسه دوره اول متوسطه دخترانه نمونه دولتی راضیه حسینی شکرایی در شهرری برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز