خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها:

رای سه نفر از کاندیداهای شورایاری ها باطل شد

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۹۷۰

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها از باطل شدن رای سه تن از کاندیداهای انتخابات شورایاری ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سالاری در نشست خبری امروز خود در خصوص چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران با بیان اینکه این انتخابات بعد از چند سال و با تاخیر در ۲۲ اسفند ماه سال ۹۳ برگزار شد گفت: با توجه به اینکه سه دوره سابقه انتخابات شورایاری‌های تهران را داشتیم ولی در دوره‌های گذشته تمامی فرایند برگزاری انتخابات اعم از فرایندهای اجرایی و نظارتی توسط ستاد هماهنگی‌ شورایاری‌ها انجام می‌شد اما با توجه به ارتقای جایگاه شورایاری‌ها انتخابات این دوره از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری انتخابات در ۳۵۴ محله تهران برای عدم وجود شائبه در فرایند انتخابات نیاز به ساز و کارهای قانونی دارد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها اظهار کرد: از آنجایی که نهاد شورایاری‌ها به عنوان تجربه‌ای موفق در حال انتقال به سایر کلان‌شهر‌ها و شهرهای بزرگ کشور است نیاز بود که سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها نیز در این امر همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در ابتدای کار دغدغه نمایندگان شهر تهران را بر این مبنا داشتیم که برگزاری انتخابات باید دارای مصوبه مجلس باشد اظهار کرد: با توجه به تصمیم شورای شهر برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در سطح فرمانداری تهران ری و شمیرانات استانداری و وزارت کشور، موضوع برای اولین بار در تاریخ شورایاری‌ها در سطح دولت مطرح شد.

سالاری افزود: دولت تدبیر و امید به طور رسمی دستور همکاری همه جانبه وزارت کشور، فرمانداری تهران ری و شمیرانات و استانداری را برای حمایت از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اعلام کرد اما از آنجا که ارائه لایحه به مجلس بسیار طول می‌کشید شیوه نامه مشترکی منطبق بر فرایندهای انتخابات کشور میان وزارت کشور، شورای شهر، شهرداری و فرمانداری برگزار شد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات گفت: کمیته‌ای به منظور تدوین این شیوه‌نامه تشکیل شد که بررسی و تدوین ساز و کارهای انتخابات را بر عهده گرفته و در ‌‌نهایت نتیجه بررسی‌ها را در صحن شورا مطرح و به تصویب اعضای شورا رساند.

وی افزود: فرمانداری نیز به تطبیق شیوه‌نامه با قانون پرداخت و موارد اصلاح را اطلاع داده و این موارد در شورا مورد بررسی قرار گرفته و به فرمانداری منتقل شد و در‌‌نهایت فرمانداری آیین‌نامه نحوه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را تدوین کرد.

سالاری با اشاره به وظایف هیات نظارت بر انتخابات گفت: هیات نظارت بر انتخابات آیین‌نامه‌ای داخلی برای نظارت بر انتخابات تدوین و ساز و کار نظارت را به تصویب شورای شهر رساند.

وی ادامه داد: هیات نظارت کار خود را از نقطه صفر شروع کرد و ساختمان مرکزی هیات نظارت را در منطقه ۶ تهران و هیات‌های نظارتی را در ۳۵۴ محله تهران ایجاد کرد همچنین با وجود ۱۸۰۰ صندوق در سطح شهر تهران ۴۸۰۰ نفر را به عنوان اعضای هیات نظارت شناسایی کرده و احکام آن‌ها را بارعایت اصل بی‌طرفی اعلام کرده است. چنانچه در روز انتخابات در تمامی صندوق‌ها دو ناظر و در صندوق‌های حساس ۳ الی ۴ ناظر داشت.

سالاری تاکید کرد: خوشبختانه ما توانستیم یکی از بهترین انتخابات‌ها را که شاخص انتخابات رسمی را داشت برگزار کنیم و با کمک اعضای هیات اجرایی توانستیم این امر مهم را در تهران به انجام رسانیم.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات اظهار کرد: در تهران ۳۵۰ حوزه انتخابیه مستقل با رای دهندگان و شرکت‌کنندگان مستقل داشتیم و تمامی شرکت‌کنندگان می‌خواستند بدانند که چه میزان رای کسب کرده‌اند.

وی با اشاره به وجود ۱۶۰۰ مورد شکایت گفت: تمامی این شکایات تکمیل و سطح‌بندی شد و کمیته مشترکی از هیات اجرا، هیات نظارت و فرمانداری تشکیل شد تا شکایات را مورد بررسی حقوقی قرار دهد که ۹۰ درصد شکایات در روزهای پایانی سال جدید و به دلیل عدم وجود مستنداتی دال بر وجود تخلفاتی که باعث ابطال شود مختومه شد.

وی ادامه داد: ۱۰ درصد از شکایات مربوط به ۸۰ محله بود که کار بررسی این ۸۰ محله از ۱۵ فروردین آغاز شد و نتیجه آن روز جمعه گذشته ۲۱ فرودین ماه با حضور اعضای کمیته، طلایی و بنده مطرح شد و در ‌‌نهایت تصمیم گرفته شد ۵۶ صندوق مربوط به ۲۱ محله را مورد بازشماری قرار دهیم.

وی اضافه کرد: از بعدازظهر شنبه نیز برایند بازشماری توسط نمایندگان هیات‌های نظارت، اجرایی و فرمانداری در این محلات شروع وشد و آرای ۲۵۰ نفر مورد بازشماری قرار گرفت.

سالاری با بیان اینکه این ۲۱ محله از موارد ویژه‌ای بودند که شواهد و گزارشات زیادی مبنی بر وجودمشکلات در آن‌ها به ما رسیده بود اظهار کرد: اما پس از بازشماری آرا کمتر از ۴ درصد تغییر و جابجایی در میان کاندیدا‌ها و از بین ۱۰ نفر اول داشتیم که این موضوع نشان می‌دهد در مقایسه با تمامی انتخاب‌های رسمی کشور این انتخابات یکی از سالم‌ترین انتخابات‌های رسمی کشور بوده است.

سالاری با اشاره به احتمال ابطال آرای دو محله از ۳۵۴ محله تهران گفت: سه کمیته مشترک پیشنهاد دادیم برای راستی‌آزمایی آرا کار بازشماری آرا را انجام دهیم که در هیچ یک از صندوق‌ها هیچ‌گونه تغییری در جایگاه افراد صورت نگرفت.

وی ادامه داد: تنها آرای سه نفر از کاندیدا‌ها با توجه به استناداتی که داشتیم ابطال شد که این نفرات اول و دوم محلات مرکزی تهران بودند اما تا به حال هیچ صندوقی ابطال نشده است و قرار شد به جای این سه نفر از نفرات علی‌البدل وارد شورایاری شوند.

وی تاکید کرد: تخلف این افراد خرید رای تطمیع و تقلب بوده اما با وجود اینکه این افراد از افراد شاخص شهر تهران هستند شورای شهر با ابطال آرای آن‌ها نشان داد که هیچ خط قرمزی برای احقاق حقوق شهروندان ندارد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها با اشاره به تجمیع آرای صندوق‌های مختلف با توجه به کمبود وقت به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات هیات نظارت بیان کرد: هیات نظارت متناظر با هیات اجرایی نسبت به ایجاد سایتی اقدام کرد که در آن سایت تجمیع آرای ۱۳ هزار و ۸۱۵ کاندیدای شرکت در انتخابات و ۱۲۶۰ کاندیدایی را که وارد چرخه انتخابات شده بودند با صفر درصد خطا انجام دادیم.

سالاری افزود: با هم‌پوشانی تجمیع آرای هیات نظارت و هیات اجرایی مغایرت‌های تجمیع آرا مشخص شد که این مغایرت‌ها در ده نفر اول بسیار کم بود و ۷۰ درصد دغدغه شهروندان و کاندیدا‌ها و گزارشات رسیده در فرایند تجمیع حل شد.

وی تاکید کرد: این اقدام توسط ۴۰ اپراتور در طول سه شبانه‌روز و با صفر درصد خطا انجام شد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات با اشاره به وجود ۱۳ هزار و ۸۱۵ نفر کاندیدا در این انتخابات گفت در ابتدا هزار و ۶۵۰ نفر از ‌آن‌ها توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شدند که ۷۰۰ نفر آن‌ها به دلیل عدم داشتن سابقه سکونت رد شده بودند که با مصوبه بعدی شورا مبنی بر حذف سابقه سکونت مشکل آنان حل شد.

وی در ادامه در خصوص شرایط منتخبین گفت: در این دوره ۵۴۲ هزار و ۹۹۳ نفر رای دهنده داشتیم که این تعداد در دور سوم ۴۱۸ هزار و ۲۷۳ نفر بوده است.

وی اضافه کرد: از ۲ هزار و ۴۷۸ نفر اعضای اصلی شورایاری‌ها ۲ هزار و ۱۷۰ نفر مرد و ۳۰۸ نفر زن هستند یعنی ۸۸. ۵۷ درصد مرد و ۱۲. ۴۳ درصد زن هستند.

سالاری در ارتباط با میزان تحصیلات منتخبین گفت: ۱. ۵۷ درصد دارای تحصیلات حوزوی ۲. ۶ درصد تحصیلات دکتری ۹. ۴ درصد کار‌شناسی ارشد ۳۵. ۱۹ درصد لیسانس، ۱۶. ۵۹ درصد فوق دیپلم، ۲۲. ۷۶ درصد دیپلم و ۱۲. ۳۹ درصد زیر دیپلم هستند که این افراد اعضای شورایاری‌های سال‌های گذشته هستند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات اعلام کرد: به موجب نامه‌ای رسمی که برای رئیس هیات اجرایی ارسال کردم صحت انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌های محلات شهر تهران را اعلام کرده و تا ساعات پایانی امروز آمار کاندیداهای منتخب از طریق سایت ستاد هماهنگی شورایاری‌ها به اطلاع خواهد رسید.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین آسیب‌های انتخابات شورایاری‌ها عدم رعایت رویکرد محله‌محوری است اظهار کرد: در این خصوص با همکاری دولت و سازمان ثبت احوال مکانیزمی تدوین شود و محله محوری در دوره‌های بعدی رعایت شود.

 رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها در خصوص امتیازات در نظر گرفته شده برای اعضای این نهاد گفت: مطابق آیین‌نامه مصوب ستاد هماهنگی شورایاری‌ها و مصوبات شورای شهر هیچ گونه امتیازی برای اعضای شورایاری پیش‌بینی نشده اما این موضوع که برخی افراد با وجود اینکه عضویت در این نهاد هیچ گونه منافعی برای آنان ندارد حاضر به تسمک به راه‌های غیرقانونی می‌شوند موضوعی نگران‌کننده برای هیات نظارت، هیات اجرایی و شورای شهر است و به همین جهت تجدید نظر در شرح وظایف شورایاری‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه احکام اعضای منتخب شورایاری‌ها در روز شورا‌ها مصادف با ۹ اردیبهشت داده خواهد شد اظهار کرد: من پیشنهاد دادم قبل از انجام این مراسم جلسات مستمری را برگزار کرده و نسبت به اصلاح شرح وظایف نهاد شورایاری اقدام کنیم.

سالاری ادامه داد: در حال حاضر کار‌شناسان و از جمله جامعه‌شناسان در حال آسیب‌شناسی این انتخابات بوده و کل فرایند انتخابات و گزارش‌های مربوط به آن را تجمیع و مورد آنالیز قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شورایاری‌ها به عنوان تجربه‌ای موفق در حال انتقال به سایر شهر‌ها و کلان‌شهرهای کشور هستند ضروری است شورای شهر از چالش‌های گذشته این نهاد تجربه کسب کرده و اصلاحات ضروری در این خصوص را انجام دهد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها با تاکید بر اینکه فضای شورایاری‌ها هیچ حق‌الجلسه‌ای دریافت نمی‌کند اظهار کرد: مدیریت مالی بودجه این نهاد به عهده رئیس هیات امنای سرای هر محله است که از نظر من این موضوع نیز باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی در ادامه در خصوص خروج پادگان‌ها از محدوده شهر تهران گفت: بر اساس برنامه ۵ ساله شهرداری موظف است نسبت به خروج پادگان‌ها از محدوده شهر تهران اقدام کند. که به نظر من شهردار فعلی تهران با توجه به تعامل خوبی که با نهادهای نظامی دارد در این خصوص موفقیتهای خوبی داشته است.

سالاری اضافه کرد: از آنجا که این پادگان‌ها متعلق به نهادهای نظامی است و آن‌ها نیز یک طرف موضوع هستند و با توجه به اسناد مالکیت آن‌ها این نهاد‌ها در خواست بارگذاری دارند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها تاکید کرد: اعضای شورای شهر تهران با این موضوع که پادگان‌ها از تهران خارج شوند و در محل آن‌ها بارگذاری به صورت انبوه انجام شود مخالف هستند.

سالاری اظهار کرد: در کمیسیون ماده ۵ شهردار تهران جلسات خوبی با نهادهای نظامی داشته است و امیدواریم با کمترین بارگذاری و با توجه به نیازهای اولیه شاهد خروج پادگان‌ها از تهران باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز