خبرگزاری کار ایران

پورمحمدی در افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل:

نتیجه‌بخش نبودن فارغ‌التحصیلان بار اضافی برای کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۶۰۹

کسی که عمل می‌کند اما آگاهی ندارد، در واقع دانش درستی نداشته و تلاش او برای کشور ثمری نخواهد داشت.

وزیر دادگستری در افتتاحیه جشنواره علم تا عمل گفت: نمایشگاه و جشنواره ملی علم تا عمل فضای آینده کشور را برای ما روشن می‌کند و اینکه به ما نشان می‌دهد با استفاده درست از علم چه آینده روشنی خواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، در افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل اظهار کرد: متاسفانه در دانشگاه‌های معتبر کشور با هزینه‌های زیاد دانشجو و نخبه تربیت می‌کنیم و به راحتی آن‌ها را به بنگاه‌های اقتصادی و تجاری دنیا تقدیم می‌کنیم، این کار ما موجب فخر فروختن آن‌ها به خود ما می‌شود.

وی افزود: نمایشگاه ملی علم تا عمل فضای آینده کشور را برای ما روشن می‌کند و اینکه به ما نشان می‌دهد با استفاده درست از علم چه آینده روشنی خواهیم داشت. نمایشگاه علم تا عمل مبنای علمی دارد و زمینه تحقق این علم کسب آگاهی، بصیرت و شناخت است.

پور محمدی بیان کرد: اقتصاد، سیاست، امنیت، اقتصاد دانش بنیان، فناوری و پژوهش سخت در هم تنیده‌اند و باید تمام این موارد را در کنار یکدیگر برای تحقق پیشرفت در نظر بگیریم. برای تحقق اقتصاد دانش بنیان به بحثتجاری سازی، تفکر تجاری، تفکر بازرگانی و روش‌های نوین تجاری نیازمند هستیم.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه نتیجه علم بسیار مهم است گفت: در تولید علم باید توجه داشته باشیم به دنبال چه نتیجه‌ای هستیم؟ مثلاً اگر علم را برای رفاه اجتماعی می‌خواهیم، باید راه‌های رسیدن به این رفاه اجتماعی را در علم تولیدی خود مد نظر داشته باشیم. امروز در دنیای بی‌رحمی زندگی می‌کنیم که حتی کشورهای دوست هم با یکدیگر در حوزه تولید علم رقابت دارند و کشور ما نیز که در اوج تحریم‌ها قرار دارد راه سختی را پیش رو دارد و باید راه‌های پیروزی در این رقابت‌ها را پیدا کند.

به گفته وی، کشور ایران برای ادامه حیات پیشرفت و موفقیت، نیاز به تحمل اساسی در رفتار اقتصادی، تجاری، مدیریتی، پژوهشی و آموزشی دارد.

وزیر دادگستری با اشاره به تحقیقی که درباره وضعیت اقتصاد در دنیا انجام شده است گفت: بر اساس این تحقیق مشخص شده است که دنیا در دست یک عده محدود است و سرمایه داران اندکی دنیا را می‌چرخانند. به همین دلیل در این وضعیت راه سختی پیش رو داریم تا بتوانیم خود را در دنیا نشان دهیم.

پورمحمدی در ادامه تصریح کرد: مسئولین باید دنیا را خوب بشناسند، تحولات دنیا را رصد کنند و با کمک نیروی انسانی داخل، نیازهای کشور را برطرف کنند.

وی با اشاره به فرهنگ غنی ایران گفت: ادبیات و فرهنگ ایران مملو از مفاهیم و معارف بلندی است که در خصوص علم و فرهنگ علم پروری مطالبی عنوان کرده است که می‌توانیم با رجوع به همین فرهنگ و ادبیات کشور را در زمینه علم و فناوری رشد دهیم. در دین ما نیز بر فرهنگ علمی تاکید شده است. حضرت علی(ع) فرموده است علم بی‌عمل یک بار اضافی برای جامعه محسوب می‌شود. که متأسفانه کشور ما نیز دچار همین معظل است.

وزیر دادگستری با اشاره به تعداد زیاد دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اعضای هیئت علمی در کشور گفت: اگر این تعداد افراد در کشور به عمل نرسند و برای کشور نتیجه بخش نباشند، بار اضافی برای کشور محسوب می‌شوند و نتیجه‌ای برای ما نخواهند داشت.

وی در ادامه بیان کرد: مصداق اصلی نخبه پروری ایران برای دیگر کشور‌ها، در همین موضوع نهفته است؛ یعنی راه عمل به علم را به آن‌ها نشان نمی‌دهیم و تنها نخبگانی برای دیگر کشور‌ها تربیت می‌کنیم. اما این روند با تلاش‌های مسوولان بنیاد ملی نخبگان اخیرا کند شده است.

پور محمدی با بیان اینکه عمل بدون علم نیز گمراهی می‌آورد، ابراز کرد: کسی که عمل می‌کند اما آگاهی ندارد، در واقع دانش درستی نداشته و تلاش او برای کشور ثمری نخواهد داشت.

وزیر دادگستری با انتقاد از اجرایی نشدن قانون اقتصاد دانش بنیان، طی سال‌های گذشته در کشور گفت: اینکه قانون اقتصاد دانش بنیان از سال ۸۲ تصویب شده اما سال‌ها طول کشیده تا به اجرا برسد، نشان دهند عدم استقامت طراحان این قانون بوده است. زیرا قدم گذاشتن در راه علم، استقامت و صبر زیادی نیاز دارد.

وزیر دادگستری، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی اساسی‌ترین نیاز ما در توسعه کشور است. که باید بر مبنای منابع داخلی، سرمایه انسانی تعبیه شده داخل و بر اساس دانش و فناوری جدید شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل یک مسابقه ملی است بیان کرد: با توجه به اینکه تمامی استان‌ها در این زمینه درگیر شده‌اند و همه آن‌ها در نمایشگاه شرکت دارند، بسیار خوب است و این موضوع نشان دهنده اهمیت این نمایشگاه و جشنواره است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه حضور دکتر ستاری در معاونت علمی بسیار ارزشمند است گفت: با توجه به اینکه دکتر ستاری سبقه علمی قوی دارد، و از یک خانواده معتقد به نظام برخواسته است. حضور ایشان در معاونت علمی نشانه بسیار خوبی است. و قطعاً معاونت را به سمت درستی حرکت خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات معاونت علمی برای دولت نیز مورد توجه است گفت: یکی از نمادهای توجه دولت به برنامه‌های معاونت علمی، همین بس که در شرایط بسیار بد اقتصادی و بودجه‌ای، بودجه بسیار خوبی برای صندوق نوآوری و شکوفایی در سال آینده تصویب کرده‌اند.

وزیر دادگستری همچنین عنوان کرد: موضوع مالکیت فکری در اقتصاد دانش بنیان، در حمایت از برند و دانش برای ما ارزش زیادی دارد که به دلیل اهمیت بالای آن، مجموعه قوانینی نیز در این زمینه تصویب کرده‌ایم. در همین زمینه دو لایحه در دولت به تصویب رسیده است که یکی حقوق مالکیت فکری ادبی، هنری و علمی است که برای تصویب به مجلس ارسال شده و دیگری لایحه حقوق مالکیت اقتصادی است که روزهای آخر تصویب را در دولت می‌گذراند.

پور محمدی با اشاره به تشکیل معاونت مالکیت فکری در وزارت دادگستری گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، معاونت مالکیت فکری را در دو زمینه مالیت صنعتی و مالکیت ادبی، هنری و علمی در وزارت دادگستری تشکیل داده‌ایم تا اهتمام دولت به این موضوع را نشان دهیم.

براساس این گزارش، پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل، صبح امروز با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی‌پور محمدی(وزیر دادگستری)، دکتر محمود شیخ زین‌الدین(رییس جشنواره و نمایشگاه) در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) کار خود را آغاز کرد.

در این مراسم، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، به همراه وزیر دادگستری و معاونان، از غرفه‌های نمایشگاه بازدید کردند.
پنجمین نمایشگاه و جشنواره ملی علم تا عمل تا ۵ اسفندماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برپاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز