خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران در پاسخ به ایلنا:

توسعه دو شهرک صنعتی فیروزکوه ۲ و شهریار / ۲۷۴ فقره پرونده واحدهای راکد

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۷۱۲

۲۷۴ فقره پرونده واحدهای راکد وجود دارد که ۲۱۸ پرونده دیگر مربوط به امسال است و ۳۲۶ پرونده در محاکم قضایی در این راستا موجود است.

به جز واحدهای فولاد و صنایع غذایی که باید سه شیفت فعال باشند سایر واحد‌ها بسته به نوعشان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیتشان فعال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی سلیمانی، مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران در یک نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد اظهار داشت: در بین سازمان‌های کشور شرکت شهرک‌های صنعتی سازمان جوانی است و بیش از ۳۵ درصد از صنایع جدید در این شهرک‌ها مستقر هستند و حدود یک میلیون نفر در این واحدهای صنعتی مشغول به کارند.

صد در صد واحد ها در شهرک های صنعتی مستقر می شوند

وی افزود: به زودی صددرصد واحدهای تولیدی جدیددر شهرک‌های صنعتی مستقر می‌شوند و واحدهای تولیدی قدیم هم به نوعی به این شهرک‌ها مرتبطند در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی فعال با ۷۰ هزار نفر اشتغال زایی در ۱۷ شهرک و ناحیه صنعتی استان تهران خدمات ارائه می‌دهند.

ترکیه و چین هم زیرساخت های شهرک های صنعتی ما را ندارد!

وی مدعی شد در هیچ یک از کشورهای اطراف نظیر ترکیه و چین چنین سازمانی با چنین زیرساختی وجودندارد که بتواند در حوزه زیست محیطی کنترل لازم را داشته باشد به گونه‌ای که دارای چنین تصفیه خانه‌های متمرکزی باشد.

سلیمانی گفت: به جز برخی کارخانجات نظیر سیمان و گچ که مشکل همجواری دارند بقیه واحدهای صنعتی محدودیتی برای حضور در این شهرک‌ها ندارند ما از دولت به صورت محدود کمک می‌گیریم و به عنوان سازمان تخصصی کلیه خدمات را خود ارائه می‌‌دهیم و تلاش داریم از وضعیت رکود خارج شویم.

وی در پاسخ به این پرسش که واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک‌ها با چه میزان ظرفیت فعالیت می‌کنند گفت: به جز واحدهای فولاد و صنایع غذایی که باید سه شیفت فعال باشند سایر واحد‌ها بسته به نوعشان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیتشان فعال است.

زمین خواری در شهرک های صنعتی مصداق ندارد

وی همچنین در مورد زمین خواری در این شهر کها گفت: این موضوع در شهرک‌های صنعتی مصداقی ندارد زیرا ما سندی را در اختیار واحدهای تولیدی نمی‌گذاریم تا این اتفاق رخ دهد و اگر آن‌ها نتوانسته باشند واحد صنعتی را به اتمام برسانند باید آن را برگردانند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا واحدهای تولیدی توان بازپرداخت مالیات در صورت کاهش قیمت نفت را دارند یا خیر گفت: معمولا واحدهای تولیدی سهم کمتری از مالیات را می‌پردازند و سهم خدمات بیشتر است اما باید دید در قانون بودجه سال ۹۴ جه میزان مالیات برای این واحد‌ها تصویب خواهد شد.

وی با اشاره به زمان بندی ساخت یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی گفت: معمولا این واحد‌ها باید یک ساله به اتمام برسند اما ممکن است متناسب با پیشرفت کار زمان بندی آن تغییر کند.

سلیمانی در پاسخ به این پرسش که در مجموع چند هکتار از زمین‌های شهرک‌های صنعتی بازپس گرفته شده گفت: ۴۰۰ تا ۵۰۰ زمین هکتار از مجموع ۳ هزار هکتار زمین بازپس گرفته می‌شود زیرا این‌ها از جمله زمین‌هایی هستند که در مهلت داده شده به صنعت گر نتوانستند آن را به بهره‌برداری برسانند.

شهرک صنعتی پرند متعلق به شرکت عمران است

وی در مورد شهرک صنعتی قرچک افزود: شروع زیرساخت این شهرک بین ۸ تا ۱۰ سال قبل بوده و با تغییر کاربری که داده شده در مقطعی غیرفعال بود همچنین فاز یک شهرک صنعتی پرند متعلق به شرکت عمران و وزارت مسکن و شهرسازی است و ما مسئولیتی در قبال خدمت رسانی به آن نداریم.

وی مشکل اصلی شهرک صنعتی پوست و چرم را تصفیه خانه آن عنوان کرد و گفت: واحدهای پوست و چرم حجیم‌ترین فاضلاب را دارند و بیشترین هزینه را دارند ما یک بار در این شهرک تصفیه خانه احداثکردیم و تحویل دادیم اما پساب بیش از استاندارد این شهرک باعثآلودگی آن و ایجاد هزینه بالا در آن شد.

سلیمانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه قراردادهای راکد و غیرفعال شهرک‌ها به کجا رسیده و چه تعداد شهرک صنعتی از سال گذشته تا کنون در تهران آغاز به کار کرده است گفت: از نظر ما قرارداد راکد یعنی اینکه در مدت یکساله واحد صنعتی ساخته نشود و نتو‌اند سرمایه گذار پایان کار بگیرد اما بسیاری از واحد‌ها در حال حاضر به بهره برداری رسیده اما به دلیل تحریم‌ها راکد مانده‌اند و ما نیز واحد به بهره‌برداری رسیده که دارای مالک است را از آن‌ها پس نمی‌گیریم و آن‌ها می‌توانند بفروشند.

وی افزود: در این راستا ۲۷۴ فقره پرونده واحدهای راکد وجود دارد که ۲۱۸ پرونده دیگر مربوط به امسال است و ۳۲۶ پرونده در محاکم قضایی در این راستا موجود است.

توسعه دو شهرک صنعتی فیروزکوه ۲ و شهریار

سلیمانی تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی که در برنامه توسعه هستند شامل دو شهرک صنعتی جدید فیروزکوه ۲ و شهرک صنعتی شهریار است که زیرساخت‌های آن فراهم شده و سال آینده به بهره برداری می‌رسند همچنین شهرک‌های صنعتی شمس آباد، عباس آباد و شهرک صنعتی خاوران و قرچک و دماوند ۲ پس از خواب ۸ تا ۱۰ ساله مجددا وارد مدار شدند.

وی با بیان اینکه آمار واحدهای راکد به روز نیست و متولی اصلی آن شرکت شهرک‌های صنعتی نیست گفت: در حال حاضر بیش از صد قرارداد جدید که پیش از سال‌های ۸۹ و ۹۰ به آن‌ها زمین داده شده وجود دارد و هنوز نساخته‌اند اما ما موفق شده‌ایم ۲۴ هزار هکتار از اراضی داده شده از ۷۲ قرارداد را باز پس بگیریم.

وی در مورد پروانه بهره‌برداری واحدهای جدید گفت: ۲۲۲ واحد جدید به بهره‌برداری رسیده است و طی ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۱۴۷ مورد پایان کار صادر گردید.

وی در مورد تعداد واحدهای صنعتی که قادر به صادرات کالای خودهستند گفت: از مجموع واحدهای شهرک‌های صنعتی ۱۹۰ واحد اقدام به صادرات کالا می‌کنند.

وی همچنین در مورد اینکه آیا گزارشی از قطعی گاز و برق از واحدهای صنعتی داشته‌اند یا خیر گفت: هیچ قطعی گزارش نشده است و همچنین در صورتی که واحد‌ها با قطعی گاز مواجه شوند باید خود از قبل سوخت جایگزین را پیش‌بینی کنند و مخزن‌هایی برای خود در نظر گرفته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز