خبرگزاری کار ایران

وزارت کار صلاحیت نماینده کارگران نانوایی‌های سنندج را تایید نکرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۶۸۹

«وزارت کار صلاحیت یدالله صمدی نماینده کارگران نانوایی‌های سنندج را در انتخابات بازرسان انجمن صنفی کارگران خباز این شهرستان تایید نکرد.»

وزارت کار صلاحیت «یدالله صمدی»، نماینده کارگران نانوایی‌های سنندج را در انتخابات بازرسان انجمن صنفی کارگران خباز این شهرستان تایید نکرد.

آقای صمدی که هم اکنون دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سنندج و حومه است به ایلنا گفت: اداره کار از کاندیداتوری من در انتخابات بازرسان انجمن صنفی کارگران خباز سنندج و حومه به بهانه آنکه دو سال سابقه بیمه متوالی ندارم ممانعت کرده است.

او افزود: رد صلاحیت من به بهانه نداشتن دو سال سابقه بیمه متوالی در حالی اتفاق افتاده است که آیین نامه چگونگی «تشکیل، حدود وظایف و اختیارات و چگونگی عملکرد انجمن‌های صنفی و کانونهای مربوطه» درباره رد یا تایید صلاحیت کاندیدا‌های این تشکل‌های کارگری سکوت کرده است.

این فعال کارگری ادامه داد: این بهانه حتی با ماده ۳ دستورالعمل مربوط به انتخاب نماینده کارگران مغایر است. داشتن تابعیت ایران، داشتن حداقل بیست و دو سال سن، داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن و آشنایی به امور محوله، نداشتن سابقه محکومیت کیفری که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی گردد، نداشتن سمت مدیریت در واحد و برخورداری از صداقت و امانت و عدم اشتهار به فساد اخلاقی از جمله شروط این ماده برای تایید صلاحیت نمایندگان کارگران است.

صمدی گفت: آخرین شرط این ماده برای تایید صلاحیت نمایندگان کارگران می‌گوید کاندیدا باید کارگر‌‌ همان واحد بوده و دارای حداقل دو سال تمام سابقه کار متوالی یا متناوب در‌‌ همان واحد باشد، مگر در مورد واحدهایی که کمتر از دو سال سابقه فعالیت دارند.

دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سنندج و حومه در ادامه بیان کرد: بنابریان می‌بینیم داشتن دو سال سابقه بیمه متوالی برای تایید صلاحیت در انتخابات انجمن‌های صنفی در هیچ جای قانون کار و دستور العمل‌های مربوطه ذکر نشده است اما این بهانه را به عنوان دلیل رد صلاحیت بنده اعلام کرده‌اند.

او افزود: از طرفی بیش از ۴ ماه است که اسامی سایر کاندیدا‌ها را به اداره کار تحویل داده ایم اما این اداره تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌ است.

این فعال کارگری تصریح کرد: مدیرکل سازمان‌‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار مدتی پیش اعلام کرده بود که رویکرد این وزارتخانه، عدم دخالت در تشکل‌های صنفی کارگری و کارفرمایی است اما سخنان او به طور کامل با عملکرد وزارت کار در تضاد است چون که این وزارتخانه با آنکه مقاوله نامه‌های ۸۷ و ۹۸ ILO را پذیرفته است در قبال تشکل‌های کارگری خودساخته و مستقل بر اساس این مقاوله نامه‌ها عمل نمی‌کند و حاضر به رسمیت شناختن این دست از تشکل‌های کارگری نیست.

صمدی در پایان از نهادهای دولتی خواست که دید خود را نسبت به تشکل‌های کارگری تغییر دهند چرا که فعالان کارگری بر اساس قوانین موجود در کشور فقط خواستار زندگی انسانی‌تر هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز