خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی مطرح شد:

نسخ خطی، تاریخ علم ماست

کد خبر : ۲۳۶۳۸۹

هدف از برگزاری آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی این است که این منشور از ابعاد مختلف دیده شود. تا هم موجب تشویق جوانان باشد و هم در ارائه الگو به جامعه مؤثر واقع شود. در این دوره از همایش از ۵۵ نفر برگزیده و شایسته تقدیر و تجلیل خواهد شد.

پرداختن به نسخ خطی، پرداختن به تاریخ علم ماست. معرفی نسخ خطی معرفی نشده مهم‌ترین نقش در تاریخ ایران، اسلام و جهان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری چهاردهمین «آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی» با حضور غلامرضا امیرخانی(معاون کتابخانه ملی ایران)، حجت‌الاسلام محمدرضا نوراللهیان(مدیر مرکز فرهنگی خراسان)، سیدمحمود سادات بیدگلی(مدیر بخش نسخ خطی کتابخانه ملی)، نجف‌قلی حبیبی(دبیر علمی این بزرگداشت) و احسان‌الله شکراللهی(دبیر اجرایی)؛ صبح امروز(۶ در) در سالن خبرنگاران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گفته غلامرضا امیرخانی معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اولین بار همایش حامیان نسخ خطی در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد و این کار شایسته از دهه ۷۰ تاکنون ادامه یافته است.

وی با اشاره به این مطلب که در این دوره از بزرگداشت حامیان نسخ خطی از علامه شیخ عزیزالله عطاردی تجلیل خواهد شد، ادامه داد: اختتامیه چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی دوشنبه ۸ دی سال جاری از ساعت ۱۵ لغایت ۱۸ در سالن ۵۰۰ نفره مرحوم شریعت‌زاده برپا خواهد شد که یکی از مهمانان دعوت شده در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده اما حضور این مقام مسئول تاکنون قطعی نشده است.

امیرخانی در ادامه با اشاره به اینکه بحثپژوهشی در کتابخانه ملی باید قالب باشد؛ گفت: این چیزی است که رسالت اصلی کتابخانه ملی است. متأسفانه پس از گذشت مدت کوتاهی از تأسیس کتابخانه ملی، حدود ۸ سال پیش، کتابخانه‌ ملی رشد کرد به سمت کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی. این بررسی و واکاویی چرایی این پدیده، که چرا کتابخانه ملی به یک قرائت‌خانه تبدیل شده است از مشکلات مهم کتابخانه است.

او افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی و شهرداری وظیفه خود را به خوبی انجام ندادند و به همین دلیل ما در شهر با کمبود کتابخانه مواجه هستیم و بر کتابخانه ملی واجب است که پاسخگوی نیاز دانشجویان باشد زیر این امکانان در کتابخانه‌های عمومی وجود ندارد. تا زمانی که نیازهای دانشجویان در بیرون از کتابخانه پاسخ داده نشود ما با این مشکل مواجه هستیم.

انتشار یک دایرةالمعارف ۸۶ جلدی درباره خراسان

در ادامه این مراسم؛ حجت‌الاسلام محمدرضا نوراللهیان عضو هیأت مرکز فرهنگی خراسان در رابطه با انتشار یک دایرةالمعارف ۸۶ جلدی درباره خراسان گفت: بزرگداشت «علامه عزیزالله عطاردی» تاکنون ۴ دوره برگزار شده است و پنجمین دوره آن نیز در حال انجام است. مرحوم عطاردی در زمینه نسخ خطی و احیای آثار و کتب خطی احترام ویژه‌ای داشت. یعنی نه اینکه در زمینه کتب خطی تنها به کتابخانه‌های مجلس، کتابخانه سلطنتی، کتابخانه ملی و یا کتابخانه رضوی مراجعه کنند بلکه برای پیدا کردن نسخ خطی درباره خراسان‌شناسی به جاهای مختلف جهان سفر کرد و بسیاری از نسخه‌های خطی نادر را می‌توان در مکتب او مشاهده کرد.

او ادامه داد: علامه عطاردی ۵۴ سال از عمر خود را صرف خراسان‌شناسی کرد. او یک دایرةالمعارف ۸۶ جلدی خراسان را تألیف کرد که شامل همه مناطق خراسان بزرگ از جمله: بلخ، هرات، نیشابور، بسطام و… است. در این دایرةالمعارف نیشابور فقط دارای ۷ هزار مدخل است که تاکنون ۷ جلد از تاریخ فرهنگ و تمدن آن به چاپ رسیده و ۳ جلد دیگر در دست چاپ بود که علامه عطاردی فوت کرد که هفتاد و اندی از جلدهای باقیمانده برعهده هیأت امنا قرار گرفته و به تدریج منتشر می‌شود.

در ادامه این مراسم احسان‌الله شکراللهی دبیر اجرایی چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی بیان داشت: هدف از برگزاری آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی این است که این منشور از ابعاد مختلف دیده شود. تا هم موجب تشویق جوانان باشد و هم در ارائه الگو به جامعه مؤثر واقع شود. در این دوره از همایش از ۵۵ نفر برگزیده و شایسته تقدیر و تجلیل خواهد شد، همچنین از محورهای چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی نیز می‌توان به تصحیح متون و تألیف، وب‌سایت‌ها، اهدای نسخ خطی، مجموعه‌دارانی که از نسخه خطی محافظت می‌کنند، نشر متون و صحافی نسخه خطی، پایان‌نامه، کار‌شناسی و دوره دکترا و مقالات با این موضوع اشاره کرد.

به گفته شکراللهی در چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی از بنیانگذار حامیان نسخ خطی یعنی حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی احمدی ابهری تجلیل به عمل خواهد آمد.

شکراللهی ادامه داد: امسال ما به سمت تلاش‌هایی که مصاحبه‌گران درباره نسخ خطی در قالب یادداشت، گزارش و مصاحبه داشته‌اند رفته و از این افراد نیز تقدیر خواهیم کرد.

به گفته او؛ یکی دیگر از بخش‌هایی که امسال به این دوره از همایش حامیان نسخ خطی افزوده شده، چاپ هنری است و حمایت از ناشر هنری یکی از برنامه‌های این دوره همایش به شمار می‌رود.

به گفته نجف‌قلی حبیبی دبیر علمی چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی؛ هر ساله چندین رشته به همایش نسخ خطی افزوده می‌شود و دانشجویان و کار‌شناسان بسیاری نیز در این موضوعات کار می‌کنند اما متأسفانه تعداد بسیاری از نسخه‌های خطی تاکنون بررسی نشده‌اند.

او با بیان اینکه برخی از نسخ خطی در کتابخانه‌های شخصی نگهداری می‌شوند و در فهرست‌نویسی رسمی نیامده‌اند؛ گفت: می‌توان عدم درج نسخ خطی در کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، کتابخانه ملی ایران، کتابخانه رضوی و کتابخانه مجلس شورای عالی استانی را در فهرست‌ رسمی را از جمله این موارد دانست.

بیدگلی مدیرکل بخش خطی کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه در کنار برگزاری چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی دو نمایشگاه برگزار خواهد شد؛ گفت: نمایشگاه نخست مربوط به آثار مرحوم عطاردی با ۱۴۶ جلد کتاب با موضوع فرهنگ خراسان است و نمایشگاه دوم نیز به آثاری که به دبیرخانه این دوره از همایش ارسال شده، مربوط می‌شود که ۲۰۰ جلد کتاب و ۳۰۰ مقاله و تعدادی پایان‌نامه است. بخش مخزن خطی کتابخانه ملی ایران دارای ۳۸ هزار نسخه خطی و ۳۴ هزار نسخه چاپ سنگی است که به دلیل نداشتن فضای مناسب نمی‌توان همه آن را در دید عموم قرار داد اما به زودی فضایی در حال آماده‌سازی است تا این گوهر ارزشمند را در دید مخاطبان قرار دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز