خبرگزاری کار ایران

دکتر نورا ضمن حمایت از کمپین آری به تولید ملی؛

بازار ایران بدترین وضعیت را در زنجیره توزیع کالا دارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۵۵۸

هر کمپینی که در راستای توجه به اقتصاد داخل تشکیل شود را مفید می دانم چرا که این کمپین ها نقش بازدارندگی در بین مردم دارند.

یک استاد اقتصاد دانشگاه ضمن حمایت از کمپین آری به تولید ملی گفت: این کمپین می تواند مشکلات تولید و منافع جامعه را در این حوزه مطرح کند.

غلامعباس نورا، استاد اقتصاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص کمپین «آری به تولید ملی» اظهار کرد: هر کمپینی که در راستای توجه به اقتصاد داخل تشکیل شود را مفید می دانم چرا که این کمپین ها نقش بازدارندگی در بین مردم دارند.

وی با بیان اینکه برای توجه به تولیدات داخل چند راه وجود دارد، تصریح کرد: نخست اینکه دولت از تولید داخل حمایت کند. دوم اینکه تولید داخل منافع مصرف کننده را در نظر بگیرد، و سوم اینکه قیمت تولیدات داخلی باید قابل رقابت با تولیدات خارجی باشد و از استاندارد و کیفیت مناسب برخوردار باشد.

نورا در ادامه افزود: باید بر اجناس وارداتی نظارت دقیق تری وجود داشته باشد تا اتفاقاتی همچون وجود روغن پالم در شیر و غیره را شاهد نباشیم. عدم رعایت مولفه های مطرح شده سبب بی توجهی مردم به تولیدات داخلی خواهد شد از این رو دولتمردان باید ابتدا این مولفه ها را پیاده سازی کنند.

وی با بیان اینکه با مقایسه کیفیت تولیدات داخل و خارج، مردم از سمت تولیدات داخلی دور شده اند، مطرح کرد: با این وجود برخی از کالا ها چون فولاد و سرامیک به دلیل کیفیت بالا و دارا بودن استانداردهای لازم به شدت مورد استقبال مردم است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان اینکه وضعیت خودروهای تولید داخل به شکلی است که در کشورهای پیشرفته اجازه تردد نخواهند داشت، گفت: یکی از ایرادهای دولت ها بازار های انحصاری است چرا که وقتی انحصار صورت بگیرد دیگر کسی به فکر منافع ملی و مردم نخواهد بود.

این استاد اقتصاد دانشگاه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ۳۰ درصد سوخت مصرفی در کشور به دلیل عدم کیفیت خودروها است، این هزینه گزاف را چه کسی به مردم تحمیل کرده است؟ اگر قیمت بنزین لیتری دو هزار تومان شود اما موتور ماشین با تکنولوژی جدید وارد شود و میزان سوخت را ۶ درصد کنیم، آیا مردم از نظر هزینه سوخت ضرری خواهند کرد؟ قطعا اینطور نخواهد بود.

وی ضمن تاکید بر توجه دولت ها تصریح کرد: تولید داخل باید از کیفیت، استاندارد، قیمت لازم و عرضه مناسب برخوردار باشد. این در حالی است که در حال حاضر نظارتی بر کیفیت تولیدات داخل وجود ندارد. در قانون یارانه هم قرار بود بخشی از بازسازی تکنولوژی را بر مبنای دانش جدیدی از محل درآمد برای حمایت از تولید کنندگان قرار داده شود ولی این کار صورت نگرفت.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان اینکه کمپین آری به تولید ملی حداقل می تواند مشکلات مردم و منافع جامعه را مطرح کند و مدافع منافع مردم باشد، خاطرنشان کرد: در واقع کالا را باید درست کرد نه اینکه مردم را مجبور به خرید کنیم.

نورا ضمن انتقاد از اینکه بازار ایران، بدترین وضعیت را در عرضه کالا از تولید به مصرف و نحوه عرضه کالا را در خاورمیانه دارد گفت: در دنیای امروز روش عرضه کالا از محل تولید به گونه ای انتخاب می شود که کمترین زمان و قیمت پیدا را شامل شود. این در حالی است که در قانون اقتصاد ما گفته می شود به میزان افزایش چرخه تولید، قیمت افزایش می یابد. در حالی که در این سالها به تولید کننده از باب چرخه کالا آسیب زیادی وارد شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه در تمام دنیا این چرخه تولید را به حداقل رسانده اند یادآور شد: در سالهای نخست بعد از انقلاب تعاونی های مصرف بهترین ایده بودند که متاسفانه به دلیل عدم نظارت به بدترین کار تبدیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز