خبرگزاری کار ایران

قیمت پراید باید ۳۰۰ میلیون تومان باشد!

کد خبر : ۲۰۳۰۰۹

هم اکنون با فروش حدود ۲۰ میلیون تومان، نه تنها سودی نمی بریم بلکه با توجه به شرایط کسب و کار کشور، زیان هم می‌دهیم.

مدیرعامل سایپا گفت: از هزینه‌های تولید هر خودرو حدود ۱۳ درصد هزینه پرداختی بابت انواع مالیات و عوارض‌ها و پرداختی‌های دیگر و ۱۷ درصد بابت بار مالی به ما تحمیل می‌شود که در نهایت ۳۰ درصد قیمت خودرو در اختیار ما نیست و به جیب خودروساز نمی‌رود.
سعید مدنی مدیر عامل گروه صنعتی سایپا در گفت و گو با صدای صنعت، در واکنش به اظهارات سعید امامی دبیر انجمن مدیریت کیفیت مبنی بر اینکه قیمت تمام شده پراید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است گفت: قیمت تمام شده پراید حدود ۱۷ میلیون تومان است که از این مبلغ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بابت هزینه تولید زیر ۴۰۰ هزار دستگاه به ما تحمیل می‌شود و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز شامل مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که مبلغ ۳ میلیون تومان هزینه مازاد داریم که اگر به این مبالغ هزینه‌هایی چون شماره‌گذاری، بیمه و عوارض را نیز اضافه کنیم، در مجموع حدود ۴ میلیون تومان هزینه‌های تحمیلی به هر دستگاه پراید است.

وی با اعلام اینکه بابت کم شدن تیراژ تولید حداقل یک میلیون تومان هزینه به قیمت نهایی خودرو افزوده می‌شود گفت: با حساب تمام این هزینه های تحمیلی، اگر قیمت واقعی و تمام شده پراید در کارخانه ۱۵ میلیون تومان باشد، حدود ۵ میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه می شود.

وی با یادآوری اینکه در سال ۷۲ اولین پراید وارد ایران شد و در سال ۷۳ و ۷۴ که در داخل کشور به مرحله تولید رسید، دستمزد یک کارگر حدود ۱۰ هزارتومان بود و یک مهندس فنی ۲۵ الی ۳۰ هزارتومان حقوق می‌گرفت گفت: همان وقت قیمت پراید ۵ میلیون تومان بود یعنی قیمت یک پراید برابر با ۵۰۰ برابر دستمزد یک کارگر بود که در شرکت آن را تولید می کرد. الان قیمت پراید ۲۰ میلیون تومان شده و حداقل حقوق کارگر ۶۰۰ هزارتومان است. یعنی قیمت یک پراید ۳۳ برابر حقوق یک کارگر است. بنا بر این قیمت پراید حتی اگر متناسب با حقوق کارگر بالا می رفت، اکنون قیمت پراید باید ۳۰۰ میلیون تومان باشد.

مدیرعامل سایپا با تاکید بر اینکه اگر الان یک دستگاه پراید را به قیمت ۵ هزار دلار صادر کنیم، سود هم می‌کنیم گفت: اگر الان تمام ظرفیت موجود را به صادرات اختصاص دهیم، به سودآوری نیز می‌رسیم زیرا دیگر آن ۳۰ درصد تحمیلی موجود را پرداخت نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون با فروش حدود ۲۰ میلیون تومان، نه تنها سودی نمی بریم بلکه با توجه به شرایط کسب و کار کشور، زیان هم میدهیم.

مدیرعامل سایپا با ابراز تاسف از اینکه مالکیت در امور خودروسازان دخالت می کند و برایشان مشغله ایجاد می‌کند گفت: باید قوانین و دستورالعمل‌ها را بدهند و اجازه بدهند خودروسازان روی پای خود بایستند. ما اعلام کردیم که تعرفه‌ها را بردارید ما خودمان می دانیم چگونه شرکت را به اوج برسانیم در حالی که مراعات خیلی از چیزها را نیز می‌کنیم.

مدنی با اشاره به اینکه ۱۰ سال است قیمت خودرو به روز نشده بود گفت: البته تلاشهایی صورت گرفت ولی همواره با سرکوب قیمتی مواجه بودیم. تا آنکه در سال ۸۵ افزایش ۳۰-۲۰ درصدی تولید، تاحدی جبران تورم را می کرد.

مدنی با اشاره به اینکه بین سالهای ۸۰ تا ۹۰ قیمتها حدود ۷۰۰ درصد رشد کرد ولی قیمت خودرو ۴۴ درصد افزایش پیدا کرد گفت: از سوی دیگر از سال ۸۵ به بعد حاشیه سود قیمت خودرو پایین آمد و به منفی کشیده شد. خوب این کاهش سود باعثکاهش تولید شد و عملا برنامه‌های توسعه‌ای ما را متوقف کرد.

مدنی با اشاره به اینکه از سال ۸۰ تا ۹۳ طبق آمار بانک مرکزی قیمت تمامی اجناس بین ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است گفت: این در حالی است که قیمت خودرو نسبت به سال ۸۰ که ۷ میلیون تومان بود ۲/۲ برابر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز