خبرگزاری کار ایران

وزیر اطلاعات در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران:

امام جعفر صادق(ع) نقش سیاسی خود را هم بخوبی ایفا کردند

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۵۵۲

ائمه اطهار(ع) ناچار بودند با بیان وضعیت سیاسی حاکم نامشروع بودن حکومت آن زمان را بیان کنند و سپس الگوی مطلوب حکومت اسلامی را تشریح کنند. برخی‌ها فکر می‌کنند که امام جعفر صادق(ع) نقش سیاسی نداشتند و این غلط است چراکه امام جعفر صادق(ع) به مسائل نگاه سیاسی داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: امام جعفر صادق(ع) نقش سیاسی خود را هم بخوبی ایفا کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی طی سخنانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: امام جعفر صادق(ع) فرصتی یافتند در تبیین مکتب فقهی اسلام بیش از هر امام دیگری نقش‌آفرینی کنند البته نقش هر امام مکمل کار یکدیگر بوده است و جدا از یکدیگر نیست.

وی با بیان اینکه ادمه اطهار(ع) کارشان در ادامه نقش رسول گرامی اسلام(ص) بوده است، اظهار داشت: البته این ایفای نقش با اندک تفاوتی همراه بوده است. پیامبر اکرم(ص) کارشان همراه با ابلاغ وحی بوده است اما ائمه اطهار(ع) به بیان و تبیین وحی می‌پرداختند ولی همانند رسول الله(ص) هم مسئولیت هدایت جامعه و هم مسئولیت اجرا و مدیریت سیاسی جامعه را داشتند که ائمه اطهار(ع) آن را به خوبی ایفا می‌کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش علمی و فقهی امام جعفر صادق(ع) تصریح کرد: ایشان کار آبا و اجدادشان را دنبال می‌کردند و البته بزرگترین مکتب فکری و فقهی را بنا نهادند با این تفاوت که در زمان گذشته شرایط نیز متفاوت بود. در گذشته طوری بود که حتی فرصت پاسخگویی به مسائل شرعی از سوی آنان سلب شده بود و کسی جرات می‌کرد از ائمه(ع) سوال کند و خیلی نیز آنها را قبول نداشتند.

علوی با بیان اینکه امام جعفر صادق(ع) توانستند که مدرسه علمی عظیمی را بنا کنند، یادآور شد: ایشان توانستند که ۴ هزار شاگرد تربیت کنند و سنگ بنای عظیمی در عرصه فقهی علمی بنا نهند. امام جعفر صادق(ع) از چنان جایگاهی برخوردار شدند همه ایشان را احاطه می‌کردند و از خرمن علم ایشان بهره‌مند می‌شدند.

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه مکتب امام جعفر صادق(ع) به گونه‌ای است که ایشان برجسته‌‌ترین چهره علمی خود محسوب می‌شدند، خاطرنشان کرد: این چهره برجسته از چنان جایگاهی برخوردار بودند که حکومت نوپای بنی‌العباس قابل تحمل نبود ولی نمی‌توانست به راحتی ایشان را کنار بگذارند. امام در دوران خلا قدرت از شرایط استفاده کردند و بنای خود محکم بنا نهادند به طوری که دیدند نمی‌توان با ایشان برخورد کرد.

وی ادامه داد: برای مقابله با امام جعفر صادق(ع) مکتب‌های انحرافی ایجاد کردند ولی دیدند که این مکتب‌های بدلی نمی‌تواند چیزی از امام جعفر صادق(ع) کم کند. سخت‌گیری‌های مالی کردند یعنی هرکس می‌خواهد از کلاس امام(ع) استفاده کند باید از یک درهم بدهد و اگر در کلاس‌های دیگران شرکت کنند یک درهم دریافت می‌کردند. شاگردان امام جعفر صادق(ع) از آنجایی که از نظر اقتصادی پائین بودند می‌رفتند تا در این جلسات شرکت می‌کردند و این یک درهم را می‌گرفتند و سپس این یک درهم را برای شرکت در کلاس امام جعفر صادق(ع) می‌پرداختند اما وقتی ایشان متوجه شدند، به شاگردانشان گفتند سر جلسات ما نیائید ولی سر جلسات آنها هم نروید چراکه آنها این سیاه لشگر را می‌خواهند.

علوی با بیان اینکه وقتی دشمنان دیدند که حربه‌هایشان کارگر نیست، امواج ترجمه‌های کتاب‌های هندیة سریانی و یونانی و… را وارد جهان اسلام کردند، ابراز داشت: آنها با این کار، انحرافات را وارد جهان اسلام کردند و کار امام(ع) مقابله با این انحرافات بود و ایشان نیز شاگردان بزرگی تربیت کردند تا مبانی اصیل اسلامی را نشر دهند و این چینین اسلام و فرهنگ اسلامی را از آسیب حفظ کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه امام جعفر صادق(ع) نقش سیاسی خود را هم بخوبی ایفا کردند، بیان کرد: ایشان در شرایط خفقانی بودند و در زمان ایشان تقیه و اصحاب سر و حفظ اسرار جدی گرفته شد.

وی اضافه کرد: این اسرار مگر چه بود؟ برخی‌ها می‌گویند اینها اسرار ملکوت که افشای آنها موجب ایجاد خطر از سوی دشمنان می‌شد. مقام معظم رهبری در بحث‌هایی که درباره امام جعفر صادق(ع) در سال‌های قبل از انقلاب داشتند بر این اصحاب سر انگشت گذاشته‌اند که اینها تشکیلات مخفی امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) بودند.

وزیر اطلاعات در ادامه به تشریح اقدامات سیاسی ائمه اطهار(ع) به پرداخت و عنوان کرد: ائمه اطهار(ع) ناچار بودند با بیان وضعیت سیاسی حاکم نامشروع بودن حکومت آن زمان را بیان کنند و سپس الگوی مطلوب حکومت اسلامی را تشریح کنند. برخی‌ها فکر می‌کنند که امام جعفر صادق(ع) نقش سیاسی نداشتند و این غلط است چراکه امام جعفر صادق(ع) به مسائل نگاه سیاسی داشت.

علوی با تاکید بر اینکه این ساده‌انگارانه است که بگویم امام جعفر صادق(ع) سیاسی نیست، ابراز داشت: ایشان بنای حکومت اسلامی را واجب می‌شمردند و از راه سیاسی به آن مسئله می‌پرداختند و از طرفی به دنبال هرکسی هم برای تشکیل حکومت نمی‌رفتند.

وزیر اطلاعات با اشاره به شیعه تنوری گفت: مبارزه شیعه تنوری می‌خواهد. ما در انقلاب اسلامی نیز جوانان ما مانند شیعیان تنوری بودند که دور امام خمینی جمع شدند و اینک آنها در گرد مقام معظم رهبری هستند و ایشان نیز نظام اسلامی از پیچ و خم توطئه‌ها دور کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز