خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت:

برگزاری جشن بزرگ نیمه شعبان با کمک نهادهای فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۹۴۹

طرح های جدید و خلاقانه ای مانند «زندگی به سبک اسلامی»، «فرهنگ شهر نشینی وحقوق شهروندی» در کمیسیون ها مطرح شده و کلیات آنها مورد بررسی قرار می گیرند.

در سی و سومین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، اعطای اختیار به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری به منظور صدور مجوز به نهادهای مشارکتی فرهنگی و هنری در سطح شهر مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از رشت، فرهاد شوقی، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، ضمن تبریک فرا رسیدن نیمه شعبان، میلاد خجسته امام عصر(عج) اظهار کرد: جشن بزرگ نیمه شعبان با هماهنگی مجموعه های مختلف فرهنگی فعال شهر رشت، شهرداری و نهادهای متولی برگزار خواهد شد.

وی افزود: این جشن در مکانی که متعاقبا اعلام خواهد گردید اجرا می شود و قرائت قرآن توسط قاریان بنام، اجرای نمایش، همخوانی، مسابقه، نورافشانی و مداحی استاد کریم خانی از برنامه های میلاد امام زمان(عج) خواهد بود.

شوقی با بیان این مطلب که جلسات متعددی برای انجام این مهم صورت گرفته است؛ گفت: حجم بالایی از برنامه ریزی ها برای جشن میلاد، توسط هیئت های مذهبی و بنیاد های فرهنگی در حال انجام است و شورای و شهرداری رشت نیز تعامل های لازم را با این گروهها برقرار کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرکت کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر رشت در مجمع مشورتی کمیسیون های فرهنگی مراکز استانها در ساری اشاره کرد و اذعان داشت: مجمع مشورتی کمیسیون های فرهنگی مراکز استانها به منظور تعامل بیشتر کمیسیون های فرهنگی شوراها در کل کشور و تبادل نظر در خصوص طرح های جدید و نتایح حاصله از اجرای آن طرح هابرگزار می گردد.

شوقی اضافه کرد: طرح های جدید و خلاقانه در این جلسات ارایه و به بحثگذاشته می شود از جمله؛ «زندگی به سبک اسلامی»، «فرهنگ شهر نشینی وحقوق شهروندی» در این کمیسیون ها مطرح شده و کلیات آنها مورد بررسی قرار می گیرند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با بیان این مطلب که تداخل وظایف و موازی کاری در زمینه اجرای این طرح از دغدغه های شوراست، گفت: این طرح باید در زمینه صدور مجوز و نظارت در خصوص فعالیت های نهادهای مشارکتی و تداخل کاری سازمان فرهنگی ورزشی با نهادهای نظیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراثفرهنگی وگردشگری و… مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا از تخلفات جلوگیری شده و مسئولیت هر یک از نهادها در زمان بروز مشکلی مشخص گردد.

در ادامه، مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت ضمن قرائت دستور جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی اظهار داشت: دستور این جلسه بحثو بررسی اعطای اختیار به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در خصوص صدور مجوزنهادهای مشارکتی فرهنگی و هنری در سطح شهر است و بارها نیز این طرح در کمیسیون مطرح گردید و امیدواریم این بحثبه نتیجه مطلوب برسد.

عاطفی افزود: تاسیس مراکز مشارکتی فرهنگی و هنری توسط بخش خصوصی و با مجوز از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در شهرهایی نظیر تهران و سمنان به اجرا درآمده و توانسته است فعالیت فرهنگی و هنری در سطح آن شهرها را ارتقا دهد.

وی، مزایای اجرای این طرح را برشمرد و تاکید نمود: شهرداری با این امکان هزینه ای را متحمل نمی شود اما به عنوان نهاد نظارتی، وظیفه خود را انجام خواهد داد.

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در ادامه جلسه ضمن بیان توضیحاتی در خصوص اجرای طرح اعطای اختیارات به این سازمان گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه فعالیت های فرهنگی، مراکز فرهنگی باید از یک حالت رکود بیرون آمده و در جهت ایجاد جاذبه های بیشتر فرهنگی و هنری برای نسل جوان در چارچوب قوانین نظام گام بردارند.

وی افزود: در زمینه اجرای این طرح، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری مرجع صدور مجوز سرمایه گذاری نهادهای مشارکتی خواهد بود اما انجام هر گونه فعالیت فرهنگی، هنری و غیره به صورت حرفه ای باید با اخذ مجوز از اد اره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا نهادهای مرتبط صورت گیرد.

وی دقت نظر اعضای کمیسیون فرهنگی و مشاوران آن را ستود و تاکید کرد: بحثو تبادل نظر در خصوص بندهای این طرح و یافتن خلاهای قانونی مربوطه می تواند ما را در بهتر اجرا نمودن طرحهای مشارکتی یاری دهد.

عاطفی خاطر نشان کرد: طبق ضوابطی که در آیین نامه ذکر شده درخواست صدور مجوز پس از بررسی توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری به بخش خصوصی ارایه می شود.

رضا ثقفی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان رشت، نیز در این زمینه ابراز داشت: متولی صدور مجوز موسسات فرهنگی و هنری به عهده وزارت ارشاد است و هیچ نهاد دیگری نمی تواند در این امر دخل و تصرف کند.

وی تاکید کرد: ایجاد مراکزی نظیر: «خانه خلاقیت» برای برگزاری کلاسهای فرهنگی و هنری، نمایشگاهها و گالری ها، «خانه کودک» به منظور آموزش و نگهداری کودکان، موزه های خصوصی در نوع خود طرح های نو و خلاقانه ای محسوب می شوند اما دامنه و زمینه فعالیت آنها به نهادهایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی و میراثفرهنگی و گردشگری بر می گردد.

ثقفی تصریح کرد: مشارکت شهرداری یا سازمان فرهنگی ورزشی که زیر مجموعه شهرداری است؛ با یک سرمایه گذار در بحثساخت مراکز فرهنگی، فرهنگسرا، سینما و موزه خصوصی از نظر قانونی بلا مانع است اما در خصوص بحثصدور مجوزها و صرفا به دلیل ایجاد یک طرح جدید نمی توان چند سازمان و وزارتخانه و آیین نامه های قانونی را زیر سوال برد و نادیده گرفت.

مظفر نیکومنش نودهی دیگرعضو کمیسیون فرهنگی شورا در ادامه اظهار داشت: هر نهادی دارای شرح وظایف و چارچوب مشخص است و باید در زمینه اجرای طرح های مشارکتی با دقت نظر بیشتری پیش رفت.

فاطمه شیرزاد، عضو کمیسیون نیز گفت: تا پایان سال ۹۲، حدود ۳۰۰ کانون در شهر تهران بر اساس طرح مرکز مشارکت های فرهنگی و هنری و با مجوز، در حال فعالیت بوده اند و فعالیت این کانونها مبتنی بر یک تعامل دوسویه بین نهادهای مشارکتی مردمی و شهرداری بوده است.

وی اضافه کرد: دغدغه اعضای کمیسیون فرهنگی شورا نظارت بر فعالیت این کانونهاست و باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

سید رضا موسوی روزان همچنین با بیان این مطلب که برگزاری مسابقات ورزشی و کلاسهای فرهنگی و هنری در مجموعه شهرداری یک بحثدرون سازمانی است؛ اظهار داشت: تفکر اینجانب این است که برگزاری هر گونه فعالیت فرهنگی، هنری و ورزشی زیر نظر مجموعه شهرداری وابسته به آن مجموعه است و نیاز به اخذ مجوز های لازم از مراجع ذی صلاح ندارد و در حقیقت بحثصدور مجوز یک مورد فرا مجموعه ای است.

وی به عنوان نمونه گفت: اگر به عنوان مثال حادثه ای در زمان انجام یک مسابقه ورزشی در داخل مجموعه شهرداری و با مجوز سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رخ دهد؛ مسئولیت آن بر عهده سازمان صادر کننده مجوز است و اداره کل ورزش و جوانان در این خصوص نقشی ندارد

روزان افزود: در زمینه انجام طرح های مشارکتی به طور گسترده باید تعهد، مسئولیت و نظارت با ید مورد بررسی قرار گیرد.
در پایان سی و سومین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر رشت مقرر شد؛ کارگروهی متشکل از آقایان عاطفی، موسوی روزان، ثقفی و قانع، دبیر کمیسیون فرهنگی، تشکیل و آیین نامه طرح مجدد بررسی گردد.


نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز