مدیرکل تأمین اجتماعی استان مرکزی در نشست با خبرنگاران عنوان کرد:
امروز 7 تیر ماه؛ آخرین مهلت پرداخت حق بیمه اردیبهشت توسط کارفرمایان / تسویه بدهکاری 6 ماهه دوم تأمین اجتماعی به علوم پزشکی در جنگ

مدیرکل تأمین اجتماعی استان مرکزی از تمدید مهلت پرداخت حق بیمه اردیبهشت ماه تا پایان وقت امروز 7 تیر ماه سال جاری خبر داد و گفت: 31 خرداد ماه آخرین مهلت پرداخت حق بیمه اردیبهشت ماه برای کارفرمایان بود. متأسفانه به دلیل شرایط خاص کشور اینترنت با قطعی همراه بود و بانکهای سپه و پاسارگاد نیز دچار اختلال و مشکلاتی شده بودند. بر این اساس بسیاری از کارفرمایان برای پرداخت حق بیمه اردیبهشت ماه با موانعی مواجه شده بودند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا حسینی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانههای استان مرکزی، افزود: در این راستا مهلت به کارفرمایان داده شد که ابتدا تا پایان روز چهارشنبه 4 تیر ماه و برای آخرین بار تا پایان وقت امروز شنبه 7 تیر ماه تعیین شده است. این مهلت تا ساعت 19 امروز از طریق دفاتر و تا ساعت 24 به صورت آنلاین برقرار است. کارفرمایانی که حق بیمه اردیبهشت ماه خود را تا پایان وقت امروز پرداخت کنند، مشمول جریمه نمیشوند.
وی به موضوع پرداخت حقوق مستمریبگیران مجموعه تأمین اجتماعی و تأخیر در این پرداختها اشاره کرده و در این خصوص ادامه داد: 31 خرداد ماه سال جاری شرایط سختی بود و سازمان تأمین اجتماعی حقوق مستمریبگیران را با مبلغ متناسبسازی اردیبهشت ماه پرداخت کرد. در این رابطه تنها این قشر یک ماه مابهالتفاوت فروردین ماه را طلب دارند که زمان پرداخت آن هنوز مشخص نیست و در زمان خود اطلاعرسانی خواهد شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان مرکزی با استناد به ماده 30 قانون تأمین اجتماعی، اظهار داشت: کارفرمایان موظف هستند حقوق و مزایای کارگران به جز حق اولاد و عائلهمندی را در لیست بیمه به این سازمان اعلام کنند. کوتاهی در ارائه لیست دقیق، تبعات قانونی خواهد داشت. زیرا خدمات سازمان مانند بیمه بیکاری یا غرامت دستمزد بر اساس دستمزدهای اعلام شده محاسبه میشود. بر این اساس انجام تخلف در این حوزه، پیگیرد قانونی به همراه دارد.
حسینی تصریح کرد: تأمین اجتماعی در شرایط سخت جنگ تحمیلی 12 روزه در کنار مردم بود و تمامی تلاش خود را به کار گرفت که حقوق مستمریبگیران را زودتر از موعد پرداخت کرد. در طول جنگ تحمیلی 12 روزه اسرائیل علیه کشور، سامانههای الکترونیک تأمین اجتماعی در این استان پایدار بود، مرکز 1420 به صورت شبانهروزی پاسخگوی مردم بوده و تمام خدمات عادی و اضطراری بدون وقفه در مراکز انجام شد.
وی به اقدامات انجام شده در جریان جنگ 12 روزه از سوی تأمین اجتماعی اشاره کرده و بیان داشت: در این جنگ، هیچگونه اقدام اجرایی بر علیه هیچ کارفرمایی انجام نداده و بازرسیها متوقف شده بود. اما از امروز شنبه و با برقراری شرایط عادی تمامی امور طبق گذشته انجام میشود. همچنین مجموعه تأمین اجتماعی استان مرکزی در روزهای سخت 12 روزه جنگ، بدهکاری 6 ماهه دوم این سازمان به دانشگاه علوم پزشکی این استان را تسویه کرد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان مرکزی تأکید کرد: بر اساس آمار اسفند 1403، جمعیت تحت پوشش این ادارهکل به یک میلیون و 63 هزار و 824 نفر رسیده که 74.42 درصد جمعیت استان را شامل میشود. تعداد بیمهشدگان اصلی تأمین اجتماعی استان به 361 هزار و 846 نفر رسیده که نسبت به سال گذشته 2.83 درصد افزایش داشته است. تعداد بیمهشدگان اجباری با 1.16 درصد افزایش به 252 هزار و 106 نفر رسیده و تعداد مقرریبگیران بیمه بیکاری با 8.5 درصد کاهش به 2773 نفر رسیده است.
حسینی ابراز داشت: تعداد بازنشستگان و مستمریبگیران استان با 5.91 درصد رشد به 117 هزار و 342 نفر رسیده است که شامل 78 هزار و 159 بازنشسته، 3681 از کارافتاده و 35 هزار و 502 بازماندگان است. سرعت افزایش مستمریبگیران نسبت به ورودیهای جدید به سازمان، یکی از عوامل اصلی ناترازی مالی است. در حال حاضر 23 هزار و 113 کارفرمای فعال در استان مرکزی وجود دارد که از کارگاههای با یک نفر کارگر تا کارگاههای بالای 1000 کارگر را شامل میشود.
وی اضافه کرد: در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری بیش از 40 هزار میلیارد ریال مستمری به 117 هزار و 342 نفر بازنشسته پرداخت شد. پرداخت این رقم در حالی بود که میزان درآمد این ادارهکل در این ماهها به 36 هزار میلیارد ریال رسید و کسریهای ایجاد شده عمدتاً از طریق وام بانک رفاه کارگران تأمین شده است. در همین مدت، 1800 میلیارد ریال در بخش درمان، 340 میلیارد ریال در زمینه تعهدات کوتاهمدت و 690 میلیارد ریال در بخش بیمه بیکاری هزینه شده است.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان مرکزی در ادامه از اجرای 20 طرح کلیدی در دوره مدیریتی جدید خبر داد و گفت: از جمله این طرحها میتوان به پزشک خانواده، نظام ارجاع، پذیرش الکترونیکی اسناد پزشکی، یکپارچهسازی شعب و هوشمندسازی خدمات اشاره کرد. این طرحها با هدف ارتقاء رضایت عمومی و بهبود بهرهوری خدمات اجرا شدهاند. امید است با اجرای طرحهای جدید و همکاری نهادهای مرتبط، وضعیت خدماترسانی بهبود یابد و مشکلات ناترازی مالی کاهش پیدا کند.