بنکسی؛ هنرمندی در سایه/ کنایه ای بزرگ به ونیز و تمام رویدادهای هنریاش! فریادی علیه جنگ

یک اثر از بنکسی مورد حفاظت قانونی قرار میگیرد
به تازگی یک اثر از بنکسی نقاش و گرافیتی کار جنجالی در ونیز مورد حفاظت قانونی قرار گرفت. «کودک مهاجر» عنوان این اثر است؛ با این توضیح که بخش مهمی از آثار بنکسی را گرافیتی هایی در بر میگیرند که موضوعشان جنگ و آسیبهای آن است.
به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از آرت نیوز، مقامات ونیز نصب داربست برای حفظ نقاشی دیواری رو به زوال «کودک مهاجر» اثر بنکسی را آغاز کردهاند.
این اثر مورد حفاظت قانونی قرار میگیرد تا به این ترتیب ونیز که محل برگزاری رویدادهای مهم دنیاست، بنکسی را به رسمیت بشناسد.
نمایی از گرافیتی «کودک مهاجر» تحت حفاظت
نگاهی تحلیلی به اثر
«کودک مهاجر» کودکی را با جلیقه نجات نارنجی و شعلهای صورتی در دست نشان میدهد، که از زمان خلقش بر روی دیوار یک کاخ متروکه در سال ۲۰۱۹، به یک جاذبه گردشگری و مرکزی جنجالی تبدیل شده است.
پیکر کودک نمایانگر معصومیتی است که در غفلت اجتماعی گرفتار شده است، و جلیقه نجات و شعلهافکن به عنوان نمادهایی از طنابهای نجات ناپایداری که پناهندگان به آنها وابسته هستند، عمل میکنند.
این اثر در واقع، نمادی از وضعیت اسفناک مهاجرانی است که در معرض خطر عبور از دریا قرار دارند. این اثر هنری که در طول دوسالانه ونیز ۲۰۱۹ خلق شده است، به عنوان تفسیر بنکسی از بحران جهانی پناهندگان عمل میکند و به طور استراتژیک روی دیواری رو به کانال قرار گرفته است، جایی که انعکاس آب، پیام آن را در مورد آسیبپذیری و بقا تقویت میکند.
کنایه به ونیز!
قرار گرفتن این نقاشی دیواری در ونیز از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا این شهر با آسیبپذیری زیستمحیطی ناشی از بالا آمدن آب مواجه است و همزمان میزبان رویدادهای هنری معتبری است که اغلب بحرانهای بشردوستانه را نادیده میگیرند.!
این اثر هنری بحثهایی را در مورد هنر خیابانی در محیطهای تاریخی برانگیخت و در عین حال پلی بین زیباییشناسی سنتی و کنشگری مدرن ایجاد کرد.
بنکسی و جنگ!
بنکسی (Banksy)، هنرمند گرافیتیکار، فعال اجتماعی و چهره مرموز هنر معاصر، با آثار خیابانیاش به یکی از برجستهترین صدای انتقادی علیه جنگ، خشونت و بیعدالتی در جهان تبدیل شده است.
اثر بنکسی بر دیوار میان فلسطین و اسرائیل
او با هویتی ناشناس اما زبانی جهانی، دیوارهای شهرها را به بوم اعتراض و امید بدل کرده است. آثار ضدجنگ بنکسی، ترکیبی از طنز تلخ، تصویرسازی جسورانه و پیامهای صریح هستند که مخاطب را وادار به توقف، تفکر و واکنش میکنند.
اثری از بنکسی نقش بسته به دیوار معروف غزه
نقاشی بهمثابه مقاومت
از دیوارهای غزه تا خیابانهای لندن و نیویورک، بنکسی بارها بهواسطه تصاویر نمادینش، جنگافروزی و اشغالگری را به چالش کشیده است.
آثار او، روایت تصویری کسانی است که صدایشان در میان صدای گلولهها گم شده است. برای مثال:
«دختر بادکنک بهدست» (Girl with Balloon)، شاید مشهورترین اثر او، با وجود سادگیاش، یادآور کودکیِ ربودهشده و آرزوهای پرپر شده در دل جنگ و بحرانهای انسانی است.
نام اثر:«دختر بادکنک بهدست»/نه به جنگ!
یا «گلانداز» (Flower Thrower) که مردی با پوشش شبهنظامی را نشان میدهد که بهجای نارنجک، دستهگلی پرتاب میکند، تصویری قدرتمند از جایگزینی خشونت با عشق است؛ شعاری بصری برای مبارزهای بدون خونریزی.
گل به جای نارنجک/اثری دیگر از بنکسی
دیوار غزه: بنکسی در سال ۲۰۰۵ در کرانه باختری و نوار غزه آثاری خلق کرد که در آنها شکاف دیوار حائل، پنجرهای خیالی به جهانی آزادتر است؛ جهانی بدون دیوار، بدون اشغال و بدون جنگ.
یک اثر دیگر از بنکسی
طنز تلخ بهجای تبلیغات رسمی
یکی از ویژگیهای آثار ضدجنگ بنکسی، استفاده از طنز تلخ و کنایه است. او با استفاده از عناصر آشنا – کودک، سرباز، حیوانات، یا نمادهای مصرفگرایی – دنیایی وارونه را ترسیم میکند. در این دنیای وارونه، کبوترها هم میتوانند سمبل خشونت باشند و سربازان، قربانی نظامهایی که خود خدمتشان را میکنند.
اثری دیگر از بنکسی با محتوای جنگ
بیهویتی بهمثابه اعتراض
هویت ناشناس بنکسی، خود نوعی بیانیه سیاسی است. او با پنهانماندن از شهرت رسانهای و بازار هنر، بر تمرکز پیامهایش میافزاید. این بیهویتی در برابر «چهرهمحور شدن» هنر معاصر، خود شکل دیگری از اعتراض علیه شخصیسازی مبارزه و کالایی شدن هنر است.
یک گرافیتی دیگر اثر بنکسی
سخن پایانی
بنکسی نه فقط یک هنرمند، که یک روایتگر بیصدا اما اثرگذار است؛ صدایی برای کودکان جنگزده، مردم اشغالشده، قربانیان سیاستهای نظامی و همه آنها که در جهان بیعدالتی به حاشیه رانده شدهاند. او با استفاده از هنر خیابانی، ابزار قدرت را به سخره میگیرد و یادآور میشود که دیوارها هم میتوانند صدای مردم باشند.