خبرگزاری کار ایران

مدیر فروش نشر مروارید در گفتگو با ایلنا:

گرانی کتاب؛ خریدهای اشتراکی را افزایش داده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۵۹۰

خرید مشترک یعنی چند نفر که با هم دوست یا فامیل هستند، همراه یکدیگر به کتاب فروشی می‌آیند، هرکدام کتابی را می‌خرد و با هم قرار می‌گذارند که پس از خواندن کتاب‌ها، آن‌ها را با هم عوض کنند.

امیر علی‌بیک؛ مدیر فروش نشر مروارید از افزایش خرید‌های مشترک کتاب توسط مشتریان در واکنش به افزایش نرخ کتاب و کاهش قدرت خرید مشتریان در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به تاثیر افزایش بهاء پشت جلد کتاب‌ها بر آمارهای فروش اظهار داشت: تورم نرخ کاغذ و چاپ باعثرشد چشمگیر قیمت کتاب‌ها شده و این مساله چه در فروشگاه نشر مروارید و چه در غرفه این انتشارات بر میزان فروش کتاب‌ها تاثیر منفی خود را به وضوح نشان می‌دهد.

مدیر فروش نشر مروارید در مورد مخاطبان کتاب توضیح داد: در کشور ما عموما اقشار متمول مخاطب کتاب نیستند زیرا همواره سرگرمی‌ها و تفریحات گران قیمت خود را دارند. قشر کم درآمد جامعه نیز معمولا مشتری تازه‌های نشر نیستند چراکه نمی‌توانند از پس قیمت کتاب‌ها برآید.

وی افزود: بنابراین تنها بخشی از طبقه متوسط جامعه هستند که همچنان سعی می‌کنند عادت کتاب خوانی خود را حفظ کنند اما افزایش رو به رشد قیمت کتاب باعثشده این دسته از مخاطبان روز به روز با کاهش قدرت خرید مواجه بوده و میزان خرید خود را کاهش دهند.

علی‌بیک در ادامه به افزایش خریدهای مشترک کتاب اشاره کرد و گفت: مدتی‌ست در فروشگاه نشر مروارید با این پدیده مواجه هستیم، یعنی چند نفر که با هم دوست یا فامیل هستند، همراه یکدیگر به کتاب فروشی می‌آیند، هرکدام کتابی را می‌خرد و با هم قرار می‌گذارند که پس از خواندن کتاب‌ها، آن‌ها را باهم عوض کنند. این پدیده حتی به نمایشگاه کتاب نیز سرایت کرده و ما شاهد خریدهای اشتراکی از غرفه نشر مروارید نیز هستیم.

وی همچنین رونق گرفتن بازار کتاب‌های دست دوم را واکنشی به افزایش قیمت کتاب خواند و خاطرنشان کرد: اگر این روز‌ها سری به میدان انقلاب و پیاده روهای حوالی دانشگاه تهران سری زده باشید، حتما متوجه تعدد یافتن بساط‌هایی شده‌اید که کتاب‌های دست دوم می‌فروشند. این افزایش قابل توجه به دلیل استقبال مخاطبانی اتفاق افتاده که قدرت خرید کتاب‌های نو را ندارند.

مدیر فروش نشر مروارید با اشاره به افت آمار فروش نشر مروارید در نمایشگاه سال گذشته اظهار داشت: در نمایشگاه قبلی اگرچه رقم فروش ما نسبت به دو سال پیش تغییری نکرده بود اما تعداد کتاب‌های به فروش رفته تقریبا به نصف کاهش داشت. این اتفاق به این معنا بود که بالا رفتن بهاء کتاب منجر به کاهش میزان فروش شده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که نرخ کتاب در یکسال گذشته نیز سیر صعودی داشته، هیچ بعید نیست که نمایشگاه بیست و هفتم نیز بازاری به کسادی نمایشگاه بیست و ششم داشته باشد. حتی بعید نیست که اوضاع از آن هم خراب‌تر شود.

علی‌بیک در رابطه با تازه‌های نشر مروارید توضیح داد: مروارید از نمایشگاه سال گذشته تا نمایشگاه امسال، ۴۳ عنوان کتاب منتشر کرده که می‌توان گفت هفته‌ای یک کتاب! و از میان تازه‌های نشر مروارید، سه گانه آگوتا کریستوف؛ یعنی «دفتر بزرگ»، «مدرک» و «دروغ سوم» که هر سه با ترجمه اصغر نوری منتشر شده‌اند، پرفروش‌ترین کتاب‌های مروارید بوده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز