یک تهیهکننده فیلم کوتاه:
حمایت از سینمای کوتاه وظیفه پلتفرمهاست

حامد یامینپور معتقد است جریان تهیهکنندگی در سینمای کوتاه، باید مطالبهای جدی از ویاودیها داشته باشند تا فضای عرضه فیلمکوتاه را به رسمیت بشناسند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد یامینپور تهیهکننده سینمای کوتاه در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره فیلمکوتاه تهران، درباره انگیزههای تهیهکنندگی در سینمای کوتاه گفت: مخاطبان و فعالان عرصه سینمای کوتاه بهخوبی میدانند که فیلمکوتاه یک قالب فیلمسازی است که مستقلا قالبی جذاب است و به دلیل فضا و محدودیتی که در زمان روایت دارد، فرصتهایی را برای خلاقیت بیشتر از سوی تیم سازنده فراهم میآورد. تجربه همین خلاقیتها خودش یکی از جذابیتهای فعالیت در این عرصه است. در عین اینکه جشنوارهای مانند جشنواره فیلمکوتاه تهران هم وجود دارد که فرصت یک رقابت جذاب سالانه را برای فعالان این عرصه فراهم آورده است.
وی افزود: فارغ از مسائل مرتبط با تولید، فضای جشنواره فضایی معتبر برای رقابت در این عرصه است و جذابیت مضاعفی برای فعالیت در این حوزه فراهم آورده است. در عین اینکه تجربه ثابت کرده است که حضور در عرصه سینمای کوتاه برای همه فعالان از فیلمنامهنویس و کارگردان تا تهیهکننده، این فرصت را هم فراهم میآورد تا مسیری را برای رسیدن به قالبهای دیگر فیلمسازی در سینمای بلند و یا سریالسازی طی کنند. تاریخ نشان داده است که این فرصت استعدادیابی و حتی به رخ کشیدن توانمندیها با هزینههای کمتر، در سینمای کوتاه وجود دارد. خیلی از افرادی که بعدها تبدیل به فیلمسازان و یا سریالسازان معتبری شدند، سالها در عرصه سینمای کوتاه درخشیده بودند.
یامینپور درباره تفاوت تهیهکنندگی فیلمکوتاه در بخش خصوصی و بخش دولتی هم گفت: واقعیت این است که بخشی از دستگاههای حاکمتی و دستگاههای فرهنگی دولتی، در سالهایی با سیاست استعدادیابی و توانمندیابی جوانان، وارد عرصه سینمای کوتاه شدند. مانند انجمن سینمای جوانان که ماهیت دولتی دارد و یا دیگر نهادهایی که نسبتی با حاکمیت دارند و تأسیس شدهاند تا بتوانند با رویکرد استعدادیابی، فیلمکوتاه تولید کنند. طبعا این نهادها و دستگاهها چارچوبها و ایدئولوژیهایی هم دارند که برمبنای آنها محصول تولید میکنند.
وی افزود: از طرف دیگر جریان مستقل فیلمسازی هم وجود دارد که البته باید درباره تعریف مستقل بودنشان بحث شود، اما در عین حال تجربه فعالیت در این جریان هم جذابیتهای خاص خودش را دارد. به خصوص که در این جریان گروهها با همراهی و رفاقت بیشتر دورهم جمع میشوند. در مجموع تضادی میان تهیهکنندگی در آثار بخش خصوصی و دولتی نمیبینم و هر دو را تجربه میدانم. کمااینکه این دو جریان در مقاطعی از هم کمک هم میگیرند و فعالان این دو حوزه گاهی ارتباطهایی هم با یکدیگر میگیرند تا مسائلشان حل شود.
این تهیهکننده سینمای کوتاه درباره معضل عرضه فیلمهای کوتاه هم گفت: امروز پلتفرمها تعداد اندکی از آثار کوتاه را میپذیرند. بنده مجری طرح «نوشابه مشکی» بودم که به تازگی در چند پلتفرم خانگی منتشر شد که این اتفاق تجربه تازهای هم برای خود ما بود. اثری که سال گذشته در جشنواره فیلمکوتاه تهران برگزیده شده بود را نگه داشتیم تا بتوانیم مانند یک فیلم بلند با عرضه آن برخورد کنیم. به نظر میرسد جریان تهیهکنندگی در سینمای کوتاه، باید مطالبهای جدی از ویاودیها داشته باشند تا فضای عرضه فیلمکوتاه را به رسمیت بشناسند.
وی افزود: این صرفا به معنای آن نیست که این پلتفرمها زیر صفحهای را به فیلم کوتاه اختصاص دهند بلکه مهم این است که در زمان عرضه یک فیلمکوتاه هم از ظرفیتهای رسانهای خود استفاده کنند تا این آثار از پشتیبانی مناسبی هم برخوردار باشند. ویاودیها باید چنین رویکردی داشته باشند بهخصوص که قالب فیلمکوتاه یک قالب هنرمندپرور و زمینه کشف استعدادهای جدید است. ویاودیها باید وظیفه خودشان بدانند که از این جریان حمایت کنند.
یامینپور در ادامه گفت: این جریان میتواند منجر به تربیت سلیقه مخاطب برای مصرف فیلمکوتاه هم بشود تا آرامآرام به سمتی برویم که حتی مخاطبان انتظار عرضه فیلمهای کوتاه را هم داشته باشند و مثلا بهصورت ماهانه منتظر آثار جدید در این بخش باشند. نمیتوان از این مسئولیت اجتماعی ویاودیها چشمپوشی کرد و آن را نادیده گرفت. هزینه خرید امتیاز پخش یک فیلمکوتاه برای یک ویاودی در حکم پول خرد است اما همان مبلغ ناچیز میتواند باری از دوش یک فیلمساز کوتاه بردارد.
وی افزود: در کنار ظرفیت ویاودیها اکرانهای دستهبندی شده فیلمهای کوتاه در سینما هم موضوعیت دارد و ای کاش پخشکنندههای سینما در قالب فرآیندهای تشویقی، این مسئولیت اجتماعی را برای خود در نظر داشته باشند. گزینه دیگر هم این است که جایی مانند انجمن سینمای جوان، دفتر پخشی را برای اکران فیلمهای کوتاه تأسیس کند تا برای بستههای فیلمهای کوتاه، سانس اکران عمومی بگیرند.