خبرگزاری کار ایران

به مناسبت هفته میراث فرهنگی مطرح شد؛

از شناسایی ۱۴۷ محوطه باستانی تا شروع فاز جدید مرمت آرامگاه دنیال نبی(ع)

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۲۳۴

سرپرست میراث‌جهانی و رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش همزمان با روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی به انعکاس بخشی از فعالیت‌های این مجموعه پرداخت.

به گزارش ایلنا از خوزستان، علی بویری با تبریک فرار سیدن هفته میراث‌ فرهنگی گفت: در راستای مدیریت حفاظت از میراث‌ فرهنگی، ساماندهی و حفاظت اضطراری محوطه میراث‌ جهانی،  تهیه و تنظیم آسیب‌ شناسی، طرح مرمت و حفاظت مجموعه میراث‌جهانی شوش، اصلاح و بهینه‌سازی حفاظت الکترونیک، تقویت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و ارتباط مؤثر با جوامع محلی و تشکل‌های مردم‌ نهاد مرتبط از جمله اقدامات مهمی است که طی یکسال گذشته تاکنون اجرا شده و بخشی از آن هم‌اکنون در دست پیگیری است.

سرپرست میراث‌جهانی شوش ادامه داد: از جمله برنامه‌های از سرگرفته‌شده می‌توان به مرمت آرامگاه دانیال نبی(ع) پس از چند سال توقف و آغاز عملیات مرمتی این بقعه تاریخی اشاره کرد.

او با اشاره به این موضوع که در دو جناح جنوبی و شمالی، صحن رواق‌های آرامگاه دانیال نبی (ع) احیاء و مداخلات صورت‌گرفته آن حذف شد، افزود: در ادامه فعالیت‌های صورت‌گرفته، عملیات مرمت و ساماندهی بقاع تاریخی تفاخ  در بخش آهودشت شهرستان کرخه پس از بررسی و آسیب‌شناسی، هم‌ اکنون در حال انجام است.

بویری ضمن تأکید بر این موضوع که با پیگیری‌های صورت‌گرفته و تکمیل پرونده مطالعاتی، سرانجام محوطه بیت‌مشهوت در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، گفت: هم‌اکنون و در ادامه روند مطالعاتی، مراحل تعیین عرصه و حرائم محوطه‌های شاخص تاریخی مگرنات، بیت‌مشهود و جلیعه در دست اقدام است؛ کما اینکه در طرح بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی غرب کرخه، تعداد ۱۴۷ محوطه شناسایی و مقدمات برای ثبت در فهرست آثار ملی و مستندنگاری آ‌ن‌ها انجام شده است.

او افزود: پس از چند سال وقفه، فصل سوم ساماندهی و حفاظت اضطراری محوطه باستانی ایوان کرخه در غرب شهر شوش آغاز شد و همچنین در بخش مطالعات و تولید محتوای علمی، طی یک همکاری مشترک میان موزه ملی و پایگاه میراث‌جهانی شوش، تدوین گزارش یازده فصل کاوش در شوش توسط باستان‌شناس فقید میرعابدین کابلی، نیز صورت گرفت که می‌توان از این بخش به عنوان یک دستاورد ویژه یاد کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش ادامه داد: تالار مهر، گل‌نوشته و سکه‌های تاریخی موزه شوش تکمیل و راه‌اندازی شده است و در ادامه این مسیر، فاز اول طبقه‌بندی و ساماندهی اشیاء تاریخی با هدف استانداردسازی نیز صورت گرفت.

بویری از تأمین روشنایی حفاظتی مسیر گردشگری در سطح محوطه میراث‌جهانی، ساماندهی کتابخانه و مرکز اسناد میراث‌فرهنگی، ایجاد و راه‌اندازی دفتر فنی و تأمین نیروی انسانی در راستای تقویت حوزه کارشناسی، به ‌عنوان دیگر فعالیت‌های اداره میراث‌فرهنگی و پایگاه میراث‌‌جهانی شوش نام برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز