خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه تهران:

تفکر انتقادی به معنای بیان ضعف‌ها نیست/ در محیط دانشگاه‌ها عمدتا نقدِ یک طرفه داریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۴۷۷

رئیس دانشگاه تهران گفت: تفکر انتقادی آن چیزی نیست که گاهی در اساتید و دانشگاهیان و دانشجویان مطرح می‌شود. معنای این تفکر فقط نق زدن و گلایه نیست بلکه بر مبنای تحلیل و گردآوری علمی و ارائه دیدگاه مستقل است که متاسفانه در محیط دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف عموما نقد یک طرفه داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم نکوداشت هفته معلم و اولین گردهمایی روسای دانشگده‌های الهیات سراسر کشور صبح امروز ۱۱ اردیبهشت ماه در دانشکده الهیات و معارف دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی «سید محمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران ضمن گرامیداشت هفته معلم و یاد شهید مرتضی مطهری اظهار کرد: تفکر انتقادی یکی از دستاوردهای شهید مطهری است. این روزها اساتید و دانشجویان ما حرف‌هایی دارند که به پایه‌های اعتقادی ما برمی گردد و پاسخ دهی به این شبهات برعهده اساتید الهیات و فلسفه اسلامی است.

مقیمی ادامه داد: شهید مطهری که مبنای تفکر انتقادی را می‌توان در رفتار و کلام او ملاحظه کرد، کار روی این نوع تفکر را بدون تعارف شروع می‌کند و قبل از اینکه کسی شبهه‌ای مطرح کند خودشان وارد می‌شوند و واهمه‌ای از نقد و مطرح کردن شبهات و سوالات دینی ندارد.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه تاکید کرد: شهید مطهری در پیرایش این مطالب پیشگام بود. ما باید بدانیم تفکر انتقادی آن چیزی نیست که گاهی در اساتید و دانشگاهیان و دانشجویان مطرح می‌شود. معنای این تفکر فقط نق زدن و گلایه نیست بلکه بر مبنای تحلیل و گردآوری علمی و ارائه دیدگاه مستقل است که متاسفانه در محیط دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف عموما نقد یک طرفه داریم و فقط ضعف‌ها را بیان می‌کنیم. نهاد علم برای حل مسائل جامعه ایجاد شده و دانشگاه‌ها از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند تا مسائل جامعه را حل کنند.

مقیمی یادآوری کرد: باید از خودمان بپرسیم آیا توانستیم هرجایی هستیم؛ در دانشکده و دانشگاه‌ها مانند شهید مطهری موثر باشیم؟ شهید مطهری چراغ راهنمای خوبی برای دوره فعالیت ماست و هنوز هم حرف‌های او تازه است و امروز هم خیلی از افراد جرأت بیان آنچه شهید مطهری گفته را حتی از زبان ایشان ندارند. گاهی در مورد شبهات سعی می‌کنیم مخفی کاری کنیم و بیشتر نگران شویم، اما سال‌ها پیش مطهری برای اینکه مبناها را قوی بچیند از پیرایش‌ها ابایی نداشت.

او در ادامه خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم شهید مطهری‌هایی در جامعه داشته باشیم باید راه مطهری را درست بشناسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز