خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد:

باید مسئولیت اجتماعی از حالت رقابتی به موضوعی داوطلبانه تبدیل کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۹۶۷

رئیس دانشگاه تهران گفت: باید مسئولیت اجتماعی از حالت رقابتی به موضوعی داوطلبانه تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی گفت: اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی به تعهد اخلاقی همه سازمان ها تبدیل شده و وقتی صحبت از توسعه پایدار می شود باید از جنبه های مالی، اجتماعی و محیطی در فرایندی سه جانبه در تحقق هدف نهایی جوامع که امروز توسعه و پیشرفت پایدار است از آن یاد کنیم.

او با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه تهران و شعار آن توضیح داد: برای اینکه نقش موثری را در توسعه همه جانبه کشور داشته باشیم و موضوع مسئولیت اجتماعی را باید مدنظر قرار بدهیم. چهار سطح در مسئولیت اجتماعی وجود دارد و در پیشرفت در سطوح بالا مسئولیت بیشتر می شود.

مقیمی در مورد سطوح مختلف مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: اولین سطح آن اقتصادی است. در سطح دوم صحبت از مسئولیت اجتماعی قانونی می‌شود. سازمان ها نه به خاطر اعتقاد به مسئولیت اجتماعی بلکه به زور چوب و قانون به ایفای آن می‌پردازند و محبور می‌شوند در آن سهیم شوند.

رئیس دانشگاه تهران یادآوری کرد: سطح دیگر مسئولیت اجتماعی، اخلاقی است یعنی سازمان این مسئولیت را اجرا می کنند چرا که آن را موجب رشد جامعه می داند.

مقیمی افزود: سطح بالاتر این مسئولیت اجتماعی را سطح ارادی می‌دانند. در این سطح سازمان خود را مسئول می داند و برای کیفیت جانعه تلاش می کنند.

او رسیدن به سطح عالی و چهارم مسئولیت اجتماعی را مهم دانست و ادامه داد: دانشگاه تهران می تواند دو استراتژی را دنبال کند؛ یکی استراتژی ابزاری است یعنی سازمان ها برای جلوگیری از تتبیه شدن مسئولیت اجتماعی را عملی کنند. اما ما استراتژی دیگری داریم. امروز مسئولیت اجتماعی تبدیل به حرفه رقابتی برای سازمان ها شده تا نزد نصرف کنندگان اعتبار کسب کنند و با فعالیت های نمایشی خود را جلوه می دهند البته همین هم به ارتقای توسعه پایدار کمک می‌کند اما استراتژی ما هنجاری است.

او تصریح کرد: ما نه به خاطر کسب وجه در محیط رقابتی به مسئولیت اجتماعی توجه داریم بلکه برای اینکه تامین منافع اطرافیان را ارزش می دانیم و به خاطر باورهای اعتقادی به این امر مهم تشویق می کنیم و آن را مهم می دانیم.

رئیس دانشگاه تهران برگزیدگان پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی را افرادی واقعا معتقد به مسئولیت اجتماعی دانست و عنوان کرد: این افراد اعتقاد واقعی به مسئولیت دارند و مطمئن هستند که می توانند تاثیرگذار باشند. هرچه جلوتر می رویم سرمایه اجتماعی و ایجاد مسئولیت تبدیل به رویه ای معمول شده و باید این سطح از مسئولیت را از حالت رقابتی به موضوعی داوطلبانه تبدیل کنیم.

مقیمی تاکید کرد: سازمان ها باید منافع ذی نفعان و افراد جامعه را چه افرادی که مستقیم و غیر مستقیم از منافع سازمانی آنها برخوردار هستند در نظر بگیرند و در رویکرد دانشگاه کارآفرین نیز رویکرد این نیست که فقط بگوییم نسبت به دانشجویان خود مسئول هستیم بلکه ما باید علاوه بر درک دانشجویان خود در سطح بالاتر تلاش کنیم افرادی که کمتر به ذهن می رسد که در تعامل با دانشگاه تهران هستند را وارد تعامل کنیم.

او در ادامه از ارویی در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی گفت و خاطر نشان کرد: قرار است در غرب کشور اردوی جهادی برگزار کنیم که با مشارکت مالی قشرهای مختلف دانشگاه تهران برگزار می‌شود و حدود ۲۰۰ نفر از اعضای حرفه ای ما اعزام خواهند شد تا آنچه تحت عنوان اجتماعی شدن علم مطرح است را به کسانی که از حداقل های زندگی بی بهره اند برسانیم. ما همچنین در این راستا رسانه ای را تحت عنوان تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران طراحی کردیم.

مقیمی در آخر گفت: سازمان ها باید یادبگیرند چگونه مسئولیت اجتماعی را ایفا کنند و از مسائل درونی رها شوند تا به توسعه پایدار کشور کمک کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز