خبرگزاری کار ایران

گزیده مطالب شماره ششم نشریه آینده سازان صنایع لوازم خانگی ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۷۹۹

شماره ششم نشریۀ «آینده سازان صنایع لوازم خانگی» به کارنامه انجمن در سال 1401 پرداخته بود. در بخشیاز این شماره به عملکرد کمیسیون‌های انجمن صنایع لوازم خانگی ایران پرداخته شده است؛ این موارد در ادامه آورده شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، شماره ششم نشریۀ «آینده سازان صنایع لوازم خانگی» به کارنامه انجمن در سال 1401 پرداخته بود. در بخشیاز این شماره به عملکرد کمیسیون‌های انجمن صنایع لوازم خانگی ایران پرداخته شده است؛ این موارد در ادامه آورده شده است.

 

نگاهی به جلسات کمیسیون صنعت در سال 1401

مجالی برای طرح دغدغه‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی

کمیسیون صنعت انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در سال 1401 محل بحث و تبادل نظر دربارۀ مباحث گوناگونی بوده است؛ در نخستین جلسۀ این کمیسیون که در 29 خرداد سال 1401 برگزار شد، مکانیزم‌های مختلف سنجش رضایت مشتریان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. این موضوع البته در جلساتی دیگر نیز دنبال شد، از جمله در مرداد سال 1401، موضوع طراحی نمادِ شفافیت و اصالت کالاهای با کیفیت ایرانی و چگونگی ارتباط آن با سامانۀ جامع تجارت و همچنین امکان استفاده از فناوری رادیو-شناسهRFID)) مورد بررسی قرار گرفت.

تحلیل مشکل عدم ثبت تأیید خرید توسط برخی نهادهای دولتی و نیز مصرف‌کنندگان خاص نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، دیگر موردی بود که در تابستان گذشته مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این فصل موضوعاتی همچون لزوم برخورد با قاچاق کالا مورد تأکید اعضای کمیسیون قرار گرفت و در ماه شهریور نیز دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گزارشی از جلسات مستمر مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی به اعضاء ارائه کرد. گفتنی است که این جلسات مستمر در محل وزارت صمت و به ریاست معاونت محترم صنایع عمومی این وزارتخانه تشکیل می‌گردد.

نخستین جلسۀ کمیسیون صنعت برای فصل پاییز در هفتۀ نخست آبان 1401 برگزار شد که به نقد و بررسی دربارۀ مشکلات اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی توسط بانک‌های عامل پرداخت.

همچنین در آذرماه سالی که گذشت، جلسۀ کمیسیون صنعت با حضور مدیرکل دفترِ صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت برگزار شد. تمرکز این جلسه بر طرح و بررسی مشکلات مختلف در صنعت لوازم خانگی کشور بود و مواردی از جمله لزوم اصلاح سهمیه‌بندی ورق فولادی سرد، لزوم ارائه تسهیلات مالی و اداری، جهت واردات ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی و مواردی از این دست مطرح شد.

گفتنی است که در بهمن و اسفند 1401 نیز جلسات کمیسیون صنعت با محوریت معرفی خدمات و تسهیلات قابل ارائه، اهمیت تأمین سرمایۀ در گردش برای واحدهای صنعتی با توجه به تغییرات نرح ارز و همچنین تبادل نظر دربارۀ مشکلات و موانع موجود در مسیر صنعت لوازم خانگی برقرار بود و البته سوی دیگر این جلسات هم مهمانانی از شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داشتند.

 

نگاهی به جلسات دپارتمان قطعه‌سازان در سال 1401

پیگیری مسائل مرتبط با صنعت قطعه‌سازی لوازم خانگی

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران علاوه بر تولیدکنندگان به قطعه‌سازان نیز توجه داشته است؛ از این رو در جلسات دپارتمان قطعه‌سازان، مسائل مرتبط با قطعه‌سازی نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد. نخستین جلسۀ سال گذشتۀ دپارتمان قطعه‌سازان در تاریخ 5 تیر 1401 برگزار شد.

از نخستین دستورکارهای دپارتمان قطعه‌سازان در سال 1401، ارائه گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایرانISQI)) از پیاده‌سازی فاز اول طرح عارضه‌یابی و ارتقاء کیفیت قطعه‌سازان عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بود.

بررسی لزوم افزایش تعرفۀ گمرکی واردات قطعات لوازم خانگیِ دارای عمق ساخت داخل (با توجه به نرخ ETS) نیز از دیگر موارد مورد بررسی در تابستان 1401 بوده است.

در سالی که گذشت، بحث قیمت‌گذاری دستوری هم در مورد تولیدکننده و هم در مورد قطعه‌ساز از موارد خبرساز بود. دپارتمان قطعه‌سازان انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در سالی که گذشت با انجام تحلیل کارشناسی راجع به تأثیرات مخرب قیمت‌گذاری دستوری به‌ویژه در بحث شرکت‌های OEM  به این موضوع پرداخت.

از سویی دیگر در پاییز امسال، انتخابات هیأت رئیسۀ دپارتمان قطعه‌سازان برگزار شد که بر اساس آرای حاضرین، آقای حامد گرشاسبی از شرکت رهشاد الکتریک و آقای یوسف فتح اله باویلی از شرکت اریس سازۀ پارسیان به ترتیب به عنوان رئیس و نایب رئیس دپارتمان و برای دوره‌ای دو ساله انتخاب شدند. همچنین تهیه، تدوین و ارائه سند چشم‌انداز و اهداف دپارتمان و تصویب آن توسط حاضران در جلسه از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال 1401 بوده است.

گفتنی است که در راستای نشست‌های مشترک، دی ماه سال گذشته نشستی با حضور مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت صورت گرفت که محور آن بحث و هم اندیشی در خصوص مشکلات قطعه‌سازان در حوزۀ الکترونیکی و برقی بود. همچنین دیگر نشست مشترک دپارتمان قطعه‌سازان با حضور مدیرعامل و معاون شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعۀ صنایع پیشرفته به منظور بررسی روش‌های اخذ تسهیلات و ضمانت‌نامه توسط قطعه‌سازان عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران صورت گرفت.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، بررسی راهکارهای توسعۀ صادرات قطعات با کیفیت لوازم خانگی پس از تهیۀ وندور لیست رتبه بندی از دیگر اقدامات دپارتمان در سال 1401 بوده است.

 

سال 1401 و کمیسیون صادرات انجمن صنایع لوازم خانگی ایران

از تمرکز بر بازارهای هدف تا پیگیری توافق‌نامه‌های تجاری با هدف توسعۀ بازار صنعت لوازم خانگی

در هر صنعتی، صادرات یکی از ارکان اصلی است و حیاتی بودن عنصر صادرات برای صنایع لوازم خانگی ایران نیز غیرقابلِ کتمان است. انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به مثابه بزرگترین و قدیمی‌ترین تشکل ملّی صنعت لوازم خانگی کشور داری 11 کمیسیون تخصصی بوده که کمیسیون صادرات یکی از آن‌ها است.

این کمیسیون در سال 1401 توجه ویژه‌ای بر کشورهای بازار هدف صادراتی داشت و از همان ابتدای سال، اطلاع‌رسانی به اعضاء در زمینۀ برگزاری پاویون نمایشگاه‌های مختلف و ایجاد ارتباط با آن‌ها را مورد توجه قرار داد. در همین راستا برقراری ارتباط بین اعضاء و کارگزاران صادراتی ایران نیز دنبال شد.

در جلسات امسالِ کمیسیون صادرات انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به طور مشخص به دو بازار هدف توجه ویژه‌ای شد؛ این دو بازار هدف شامل اوراسیا و قارۀ آفریقا بوده است. در این‌باره باید به مکاتبۀ انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با مدیرکل دفتر آسیای میانه، اوراسیا و قفقازِ سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد. این مکاتبه به منظور لحاظ کردن صنایع لوازم خانگی ایران در توافق پیمان تجارت آزاد با اتحادیۀ اوراسیا صورت گرفت.

دیگر جلسۀ مهمی که در همین رابطه برگزار شد، میان کمیسیون صادرات انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و اتاق بازرگانی ایران و آفریقا بود. انعکاس ظرفیت‌های صادراتی به آفریقا و همچنین آگاه‌سازی اعضاء از وضعیت تجاری، فرصت‌ها و برتری‌های موجود در صادرات به تانزانیا، کنیا و دیگر کشورهای آفریقایی از جمله موارد مورد بحث و تبادل نظر در این کمیسیون بود.

اما بی‌شک مهمترین نقطۀ عطفِ فعالیت‌های کمیسیون صادرات انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در سالی که گذشت به نمایشگاه هامکس 1401 باز می‌گردد. در این نمایشگاه هیأت‌های تجاری یا نمایندگان اتاق مشترک از کردستان عراق، ارمنستان، تاجیکستان، فرانسه و آفریقا حضور داشتند.

همچنین در راستای بررسی فرصت‌های صادراتی، سمیناری با عنوان «فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران با کشورهای همسایه با رویکرد صادرات و دانش‌بنیان» برگزار شد که در پنل این همایش دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، رئیس اتاق بازرگانی الدیوانیه عراق، مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت و مذاکره‌کننده تواقق ایران با اوراسیا، وابستۀ اقتصادی ارمنستان در ایران و رئیس کمیسیون‌های صادرات، رسانه و ارتباطات انجمن صنایع لوازم خانگی ایران حضور داشتند.

از جمله سایر اقدامات و خروجی‌های کمیسیون صادرات انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می‌توان به برگزاری انتخابات جهت تعیین هیأت رئیسۀ کمیسیون و تهیه و تدوین سند آئین‌نامه داخلی کمیسیون صادرات انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اشاره کرد.

 

نگاهی به جلسات کمیسیون خدمات پس از فروش در سال 1401

پیگیری موارد مرتبط با سامانۀ جامع گارانتی

خدمات پس از فروش یکی از فرآیندهای پس از تولید محصولات لوازم خانگی است که ارتباطی مستقیم با رضایتمندی مشتری دارد. در راستای همین اهمیت، کمیسیون خدمات پس از فروش در انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تشکیل می‌شود.

 

این کمیسیون طی نخستین جلسۀ خود در سال 1401 به بحث و بررسی در زمینۀ مشکلات ثبت اطلاعات خدمات پس از فروش در سامانۀ جامع گارانتی و بازآموزی فرآیند دقیق ثبت اطلاعات در سامانۀ یادشده پرداخت. همچنین معرفی خدمات شرکت‌های دارای صلاحیت، جهت ارزیابی فرآیند خدمات پس از فروش طی جلسات مختلف مورد بحث و تبادل نظر اعضاء کمیسیون قرار گرفت.

 

از دیگر اقدام انجام شده طی جلسات کمیسیون خدمات پس از فروش در سال 1401 می‌توان به حضور4 نفر از نمایندگان کمیسیون و انجمن در جلسات متعدد کارگروه ضمانت و تعهد وزارت صمت با دستور جلسات بررسی متن اصلاحیۀ ضوابط اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در بخش خدمات فروش و پس از فروش لوازم خانگی، اشاره کرد.  سپس گزارش و نقد و بررسی موارد مطرح شده طی جلسات فوق به اطلاع اعضاء رسید و این موارد از سوی حاضرین طی جلسات مختلف، مورد بررسی قرار گرفت و طی نامه‌ای جهت ارائه جمع‌بندی به وزارت صمت، تنظیم شد.

 

از دیگر اقدامات صورت گرفته در کمیسیون خدمات پس از فروش می‌توان به بررسی جایگاه خدمات پس از فروش شرکت‌ها به عنوان یک مزیت رقابتی در فرآیند برگزاری نمایشگاه‌ها به ویژه نمایشگاه هامکس 1401 اشاره کرد.

 

گفتنی است که در زمستان 1401، انتخابات هیأت رئیسه این کمیسیون برگزار شد که بر اساس آرای حاضرین آقای احمد سعادتی سالم و آقای هوشنگ رحمانی به عنوان رئیس و نایب کمیسیون خدمات پس از فروش برای یک دورۀ 2 ساله انتخاب شدند.

 

نگاهی به جلسات کمیسیون کولرسازان در سال 1401

از استاندارد ملّی تا برچسب مصرف انرژی

کولر یکی از انواع لوازم خانگی است که رابطه‌ای مستقیم با مصرف انرژی دارد و از این رو در جلسات کمیسیون کولرسازان انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همواره مباحث مرتبط با انرژی دربارۀ این کالا مطرح بوده است.

در نخستین جلسۀ کمیسیون کولرسازان در سال 1401، بررسی نواقص و مشکلات استاندارد ملی عملکردی کولرآبی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین در ماه شهریور، جلسه‌ای در سازمان ملی استاندارد ایران با حضور مدیرکل وقت استانداردهای معیار مصرف انرژی و محیط زیست این سازمان و رئیس آزمایشگاه کولر آبی پژوهشگاه استاندارد برگزار شد و تبادل‌نظر دربارۀ تغییرات اعمال شده بر استاندارد برچسب مصرف انرژی کولر آبی با حضور نمایندگان شرکت‌های تولیدکنندۀ الکتروموتور صورت گرفت.

 

از دیگر اقدامات این کمیسیون می‌توان به تشکیل جلسه در محل پژوهشگاه نیرو با حضور نمایندگان این پژوهشگاه، سازمان ساتبا و سازمان ملی استاندارد ایران با موضوع بازنگری برچسب مصرف انرژی الکتروموتورهای کولری و ابعاد مختلف آن اشاره کرد. در این جلسه مقرر گردید که تولید الکتروموتورهای کولری اسپلیت فاز، از اول دی ماه سال 1401 متوقف شود.

 

نقد و بررسی ابلاغیه‌های سازمان ملی استاندارد ایران دربارۀ تغییرات مصوب در استاندارد ملی عملکردی، بررسی دستورالعمل برچسب مصرف انرژی کولرهای آبی و همچنین عدم نظارت یکسان و هماهنگ سازمان ملی استاندارد در اجرای دقیق استانداردهای ملی در سطح استان‌های مختلف کشور از جمله اقدامات دیگر این کمیسیون در سال 1401 بوده است.

گفتنی است که در تاریخ سوم بهمن سالی که گذشت آقای سید حسین قدسی، مشاور فنی شرکت توان گاز به عنوان رئیس دوره‌ای کمیسیون کولرسازان و برای مدت 2 سال انتخاب گردید.

 

نگاهی به کمیسیون رسانه و ارتباطات در سال 1401

در مسیر تعامل با رسانه‌ها و انعکاس صنعت لوازم خانگی

کمیسیون «رسانه و ارتباطات» یکی از کمیسیون‌های راهبردی و تازه تأسیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در سال 1401 است. این کمیسیون در طول فعالیت خود بر تقویت هرچه بیشتر و مؤثرتر راه‌های ارتباطی و رسانه‌ای انجمن متمرکز بوده است. هدف از این تلاش و اقدامات، تقویت جایگاه انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از لحاظ ارتباطات رسانه‌ای بوده، جایگاهی که هم‌گرایی بیشتر در این صنعت را به همراه خواهد داشت.

از دیگر اقدامات کمیسیون رسانه و ارتباطات انجمن می‌توان به همکاری با آژانس‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی معتبر کشور اشاره کرد؛ نمود این موضوع را به ویژه در بسترسازی‌های رسانه‌ای جهت برگزاری رویداد نمایشگاه بین‌المللی صنایع لوازم خانگی ایران (هامکس 1401) میتوان دید.

در کنار این موارد، لازم است یک اقدام مهم کمیسیون رسانه و ارتباطات نیز ذکر شود؛ این اقدام برگزاری جلسه‌ای مشترک با حضور سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بود. در این جلسه با حضور امید قالیباف، مشکلات و پیشنهادات اعضاء به طور مستقیم بیان شد و همچنین این موارد پس از جلسه در قالب نام‌های برای سخنگوی وزارت صمت، به عنوان نمایندۀ اصلی‌ترین دستگاه اجرایی مرتبط با صنعت ارسال گردید.

گفتنی است که در سال 1401، انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون رسانه و ارتباطات نیز انجام شد. در این جلسه کاندیداهای ریاست و نایب رئیسی کمیسیون تخصصی رسانه و ارتباطات ضمن تبیین سوابق و رزومۀ علمی و اجرایی، خود را در معرض آرای حاضرین قرار دادند. بر اساس نتایج به دست آمده از این انتخابات، آقایان فرشاد براتی و محمود کیاپور با رأی قاطع اعضا برای مدت دو سال به عنوان رئیس و نایب رئیس کمیسیون رسانه انجمن انتخاب شدند.

نگاهی به کمیسیون آموزش در سال 1401

برگزاری دورۀ  IMBA برای اعضای انجمن صنایع لوازم خانگی ایران

امروزه آموزش به عنوان یکی از ارکان اصلی در توسعۀ منابع انسانی صنایع صنعت شناخته می‌شود، چه آنکه به مدد آموزش و بهره‌گیری از دانش روز دنیا به ویژه در زمینۀ تکنولوژی و طراحی محصول، می‌توان صنعتی پویاتر داشت.

 

کمیسیون تخصصی «آموزش» انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، در راستای افزایش هرچه بیشتر بهره‌وری، آگاهی و به‌روزرسانی اطلاعات و دانش نیروی انسانی تشکیل شده است؛ این کمیسیون تخصصی، ضمن نیازسنجی دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی مورد نیاز واحدهای عضو انجمن با ملاک‌های مشترک مؤسسات و مراکز آموزشی (علمی-پژوهشی) معتبر کشو برگزار می‌کند.

 

از جمله اقدامات صورت گرفته در کمیسیون آموزش انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، می‌توان به نیازسنجی آموزشی با مشورت از نمایندگان آموزش واحدهای عضو اشاره کرد. همچنین در این کمیسیون تخصصی نیازسنجی‌های آموزشی مرتبط با حوزه‌های تخصصی، اعم از صنعت، صادرات، استاندارد، خدمات پس از فروش، رسانه و ارتباطات و قطعه‌سازان و سایر کمیسیون‌های تخصصی در دستور کار قرار دارد.

از دیگر کارکردهایی که در عرصۀ آموزش می‌تواند مورد اشاره قرار بگیرد، برقراری همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تراز اول است؛ در راستای چنین رسالتی، کمیسیون آموزش انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و سازمان مدیریت صنعتی و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID.ir) کرده است. این توافقات صورت گرفته در جهت بهبود کیفی آموزش اعضا بوده است و به دنبال آن دوره‌های IMBA  به صورت مشترک و مخصوص برای اعضای انجمن صنایع لوازم خانگی ایران برگزار می‌شود.

 

 

نگاهی به جلسات کمیسیون تدوین استاندارد در سال 1401

دستورکار برای تدوین استاندارد لولۀ اصلی اجاق‌گاز

استاندارد همواره با کیفیت سر و کار دارد و در بحث تولید به‌ویژه در حوزۀ لوازم خانگی این امر فراتر از کیفیت، با جان و زندگی افرادِ مصرف‌کننده مرتبط خواهد بود. انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از این حیث برگزاری جدی کمیسیون تدوین استاندارد را در دستور کار خود دارد.

نخستین دستور جلسۀ این کمیسیون برای سال 1401، بررسی لزوم تدوین استاندارد کارخانه‌ای سرشعله و لولۀ اصلی اجاق‌گاز خانگی بود. این امر از آن حیث دارای اولویت اول است که وجود استاندارد ملی تدوین شده‌ای برای این دو قطعۀ حساس وجود دارد.

 

در راستای اولویت قرارگرفتن لولۀ اصلی اجاق گاز، انجام تحقیقات میدانی و آزمون‌های مختلف همزمان با بررسی استانداردهای بین‌المللی مورد تصویب اعضاء کمیسیون، تولیدکنندگان اجاق‌گاز خانگی، سازندگان لولۀ اصلی اجاق گاز و نمایندگان آزمایشگاه‌های همکار قرار گرفت.

 

از جمله استانداردهای مورد بررسی دربارۀ لولۀ اصلی اجاق گار می‌توان به بررسی روش‌های خم‌کاری لوله، جنس لولۀ اصلی، درزبندی بخش اتصال لوله به سرشیلنگی، استحکام کششی لوله و میزان مجاز دوپهنی در فرم دهی لوله‌های انشعاب می‌توان اشاره کرد.

همچنین تعیین میزان خوردگی پوشش گالوانیزه به میزان نیم میکرون به ازاء هرسال کارکرد اجاق‌گاز خانگی‌، انجام آزمون و تعیین میزان حجم گاز عبوری از مقطع دوپهن شده و تعیین میزان دوپهنی مجاز لوله و نوع پلمپ سرلوله به میزان حداکثر 20 درصد و مجازنبودن وجود هرگونه چروکیدگی و یا شکستگی در محل خم لوله از دیگر مباحث مطرح شده در جلسات کمیسیون استاندارد بوده است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز