خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا:

پس از تحولات منطقه، خبر تعلیق قرارداد تسلیحاتی امارات و اسرائیل خیلی دور از ذهن نبود/ با چرخش عربستان به سمت شرق، شاهد تغییر در سیاست خارجی کشورهای منطقه خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۶۴۰

یک کارشناس غرب آسیا گفت: پس از چرخش سیاست خارجی عربستان سعودی به سمت چین و روسیه، باید شاهد اتفاقات و چرخش‌های جدیدی در سیاست‌ها و رویکردهای خارجی کشورهای منطقه خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس در آینده نزدیک باشیم.

اصغر زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر منتشر شده مبنی بر تعلیق قرارداد تسلیحاتی امارات و اسرائیل از سوی ابوظبی و در پاسخ به این سوال که در صورت صحت این مطلب، امارات به چه دلیل قراداد مشترک با تل‌آویو را به حالت تعلیق درآورده است، گفت: این روزها شاهد انتشار اخبار و اطلاعاتی هستیم که شاید به نظر کمی غیرمنتظره باشد. بعد از اینکه خبر توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط باعث یک شوک خبری در منطقه و جهان شد، متعاقب آن خبرهایی را می‌شنویم که امارات با انصارالله برای صلح توافق کرده‌اند، پایان جنگ یمن نزدیک است و به نوعی توافقاتی هم از سوی امارات و هم عربستان اتفاق می‌افتد که چراغ سبزی برای خاتمه جنگ و مذاکره برای به رسمیت شناختن مرزهای یمن است.

وی ادامه داد: همچنین عدم صدور روادید برای هیات اسرائیلی از سوی عربستان و اخبار دیگری مبنی بر تحول در روابط دولت‌های عربی با تهران، متعاقب توافق عربستان با جمهوری اسلامی ایران که حتی بحرین هم مذاکراتی را با ایران آغاز کرده؛ در نتیجه تحولات جدی در روابط منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است. همینطور پیگیری و خبری مبنی بر اینکه عربستان به دنبال این است که در نشست آتی سران اتحادیه کشورهای عرب، ایران و سوریه نیز در آن شرکت کنند. 

وی افزود: شرایطی که امروز در اراضی اشغالی حاکم است شاهد تجمعاتی گسترده و بی‌سابقه در هفته‌های اخیر علیه دولت افراطی بنیامین نتانیاهو هستیم؛ دولتی که به هر صورت لقب دولت مجرمان و مفسدان را یدک می‌کشد و با فشار در صدد تغییرات قانون و قوه قضائیه به نفع دولت نتانیاهو و پاک‌سازی پرونده‌های فساد خانواده نخست‌وزیر است.

این کارشناس غرب آسیا گفت: با توجه به سوابقی که این رژیم در منطقه و سوءسابقه آمریکا در اجرای تعهداتش در قبال دولت‌های عربی دارند، چرخشی را که در سیاست خارجی کشورهای عربی و خصوصا عربستان سعودی به سمت روسیه و چین شاهد بودیم؛ خبر تعلیق قرارداد تسلیحاتی امارات با اسرائیل هم خیلی دور از ذهن نبود. 

وی ادامه داد: امارات هم با توجه به اینکه سامانه‌های پدافندی و سامانه‌های دفاعی رژیم جعلی صهیونیستی موسوم به گنبد آهنین نتوانست در برابر موشک‌های مقاومت واکنش مناسبی را نشان دهد و آن سیستم پدافندی کاملا ضعیف عمل کرده، به نظر من این تغییر رویه در قرارداد تسلیحاتی از سوی ابوظبی خیلی دور از ذهن نیست و باید شاهد اتفاقات و چرخش‌های جدیدی در سیاست‌ها و رویکردهای خارجی کشورهای منطقه خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس در آینده نزدیک باشیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز