خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

پیچیدگی موضوعات بین تهران و ریاض دستیابی به توافق را سخت می‌کند/ عربستان در موضوعات میان ایران و ۱+۴ جایگاهی ندارد/ تهران حاضر نیست هزینه اشتباهات ریاض را بپردازد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۲۰۷

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عربستان در یک بن‌بستی به نام جنگ یمن گرفتار شده و ایران هم تنها کشوری بوده که از ابتدای شکل‌گیری این جنگ خواهان توفق آن بوده و عربستان حالا به دنبال این است که بدون صرف هزینه و پذیرش شکست، صحنه یمن را ترک کند و تصورش این بود که می تواند در مسیر مذاکره با تهران به این خواست دست پیدا کند.

مصیب نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در بررسی علل وقفه چهارماهه ایجاد شده در مذاکرات ایران و عربستان سعودی علیرغم اراده تهران برای حضور در دور پنجم این گفت‌وگوها و در پاسخ به این سوال که شهادت سفیر ایران در یمن و متهم شدن ریاض به تعلل در انتقال حسن ایرلو به تهران تا چه میزان بر مذاکرات تهران و ریاض تاثیرگذار خواهد بود، گفت: گفت‌وگوهای ایران و عربستان بر مبنای یک توافق کلی که براساس میانجی‌گری و انتقال پیام از سوی عراق شکل گرفت، آغاز شده است و این روند هم ادامه خواهد داشت اما در مسیر این گفت‌وگوها برخی پیچیدگی‌ها نیز وجود دارد که دستیابی به توافق را سخت می‌کند.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید عربستان در یک بن‌بستی به نام جنگ یمن گرفتار شده و ایران هم تنها کشوری بوده که از ابتدای شکل‌گیری این جنگ خواهان توفق آن بوده و عربستان حالا به دنبال این است که بدون صرف هزینه و پذیرش شکست، صحنه یمن را ترک کند و تصورش این بود که می‌تواند در مسیر مذاکره با تهران به این خواست دست پیدا کند که این موضوع محقق نشد چرا که ایران حاضر نیست هزینه اشتباهات عربستان را بپردازد.

وی افزود: با این حال برخی توافقات اولیه در مذاکرات حاصل شد و حتی دو طرف کارشناسانی را برای بررسی اماکن دیپلماتیک خود به کشورهای هم اعزام کردند اما نحوه بازگشت سفرا و نمایندگان و اعاده روابط دیپلماتیک به حالت قبلی هنوز صورت نگرفته و البته دو طرف هم به دنبال این هستند که جزئیات توافقات وارد فضای رسانه‌ای نشود. امروز نیز گفت‌وگوها به مرحله‌ای رسیده که دو طرف برای ادامه آن به مشورت در پایتخت‌ها نیاز دارند و قطعا با اصرار بغداد و اراده‌ای که در تهران و ریاض وجود دارد مذاکرات از سرگرفته خواهد شد.

این کارشناس غرب آسیا در خصوص تاثیر احتمالی موضوع شهادت سفیر ایران در یمن بر مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: عربستان در حوزه یمن چه موضوع محاصره و چه جلوگیری از امدادرسانی خطاهای زیادی داشته است و مورد سوال واقع شده است؛ شهادت سفیر ایران در یمن بر اثر کرونا هم ناشی از محاصره و عدم وجود دارو بوده است. با این حال اتهامات عربستان و کوتاهی این کشور منحصر به این مورد نبوده و همگی مورد بازخواست است اما مساله مهم برای ایران امنیت و ثبات منطقه است که باید یک مسیر گذار در این حوزه مورد توافق واقع شود.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی منابع از حضور هیات عربستانی در وین همزمان با مذاکرت ایران و ۱+۴ برای احیای برجام خبر داده‌اند، ریاض چه هدفی را در این حوزه دنبال می‌کند، گفت: ریاض همواره سعی داشته خود را در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران دخیل نشان دهد و بگوید طرف‌های غربی او را در جریان جزئیات قرار می‌دهد اما این در حالی است که ریاض در موضوعات میان ایران و ۱+۴ جایگاهی ندارد. ریاض سعی دارد این گونه وانمود کند که از بیم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در مذاکرات وین سهیم شود. ریاض همچنین در تلاش است با حضور در وین جایگاه خود در منطقه را به عنوان کشوری تاثیرگذار احیا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز