خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تشریح اهداف سفر نخست‌وزیر عراق به ایران/ از بررسی پیام ریاض به تهران تا استقرار امنیت و ثبات در مرزهای مشترک

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۸۹۶

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در موضوعات مربوط به اقلیم کردستان عراق، قطعا ما هم در دولت‌های گذشته و هم در این مدت رایزنی‌هایی را با مقامات سیاسی عراق در سطوح مختلف داشتیم و رایزنی‌های انجام شده و سفر سردار قاآنی و مذاکراتی که در بغداد داشتند و همینطور مقامات وزارت خارجه ما این رایزنی را استمرار داده‌اند و دولت عراق هم تعهداتی را برای استقرار نیروهای نظامی در مرزهای مشترک با ایران پذیرفته‌اند.

اصغر زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اهداف سفر روز سه‌شنبه نخست وزیر جدید عراق به ایران و در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات مرتبط با اقلیم کردستان عراق و هشدار سپاه پاسداران مبنی بر احتمال انجام عملیات زمینی در خاک اقلیم در صورت عدم تحقق در تعهدات دولت مرکزی بغداد و سفر محمد شیاع السودانی به عربستان برای شرکت در نشست کشورهای عربی با چین، چه مباحثی در جریان سفر روز سه‌شنبه میان دو کشور مطرح خواهد شد، گفت: سفر آقای محمد شیاع السودانی به ایران اولین سفر ایشان به تهران پس از تصدی پست نخست‌وزیری است. خوشبختانه شرایط در عراق باثبات شده و بعد از انتخاب رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس می‌توان گفت که یک پیروزی برای مقاومت در عرصه سیاسی عراق تلقی می‌شود و افرادی که انتخاب شدند با گرایش به مقاومت، شرایط مثبتی را در این کشور فراهم کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این سفر به نوعی رایزنی و گفت‌وگوهای دوجانبه میان نخست‌وزیر عراق و رئیس‌‌جمهور کشورمان انجام می‌شود و ممکن است ملاقاتی با مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی شده باشد. موضوعات مهمی که ممکن است در این دیدارها مورد بحث قرار بگیرد یکی ارتقا و تعالی روابط دوجانبه است که در دولت‌های قبل وجود داشته اما رضایت‌بخش نبوده برای همین تلاش می‌شود در شرایط جدید این تعاملات و روابط دوجانبه میان دو کشور دوست و مسلمان بیش از پیش گسترش یابد. با توجه به اینکه همگرایی‌های زیادی در رویکردهای منطقه‌ای میان دو کشور وجود دارد گام مثبت و ارزنده برای دو طرف در مقابل توطئه‌ها و فشارها و محدودیت‌هایی از سوی قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا در منطقه علیه دو کشور در دستور کار بوده و بحث خروج نیروهای آمریکایی از عراق هم قطعا در دستور کار قرار دارد و دو طرف روی آن تاکید دارند.

این کارشناس خاورمیانه گفت: موضوع بعدی میان طرفین بحث و رایزنی پیرامون نقش دولت عراق در گذشته و حال در دوره جدید برای از سرگیری روابط میان تهران و ریاض است که تا به حال چند دور مذاکرات صورت گرفته اما السودانی قطعا پیام‌هایی را از سمت سعودی برای ایران خواهد آورد دولت عراق این را در دستور کار دارد تا در این مورد نیز در تهران رایزنی صورت دهد. طرف عربستانی اما متاسفانه تا امروز هیچ اقدام مثبتی را برای قرارگیری در شرایطی که بتواند جمهوری اسلامی ایران را ترغیب کند تا گام‌هایی را برای ایجاد روابط سازنده با عربستان بردارد، انجام نداده است و متاسفانه همچنان سیاست‌های خصمانه خودش را نسبت به ایران و مقاومت در منطقه در دستور کار قرار داده است.

 وی ادامه داد: شکست بسیار تحقیرآمیزی که ریاض در جنگ یمن متحمل شده فضای بسیار سخت و منفی را پیش روی آل سعود قرار داده و این کشور متحمل شکست در سوریه و لبنان و به ویژه یمن شده که آن‌ها را مجبور کرده زبانی و گفتاری به دنبال این باشند که روابط خودشان را با ایران تا حدودی تلطیف کنند. البته این کافی نیست و باید گام‌های عملی را در این راستا بردارند.

وی افزود: در موضوعات مربوط به اقلیم کردستان عراق قطعا ما هم در دولت‌های گذشته و هم در این مدت رایزنی‌هایی را با مقامات سیاسی عراق در سطوح مختلف داشتیم و رایزنی‌های انجام شده و سفر سردار قاآنی و مذاکراتی که در بغداد داشتند و همینطور مقامات وزارت خارجه ما این رایزنی را استمرار داده‌اند و دولت عراق هم تعهداتی را برای استقرار نیروهای نظامی در مرزهای مشترک با ایران پذیرفته‌ است. همینطور موضوع خلع سلاح گروه‌های تروریستی و سایر عوامل تروریستی که در سلیمانیه و اربیل مستقر هستند از جمله تعهدات بغداد است و همکاری دو کشور برای استقرار امنیت و ثبات در مرزهای مشترک در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز