خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا؛

سفر هیأت اتحادیه پارلمان‌های عربی به سوریه سرآغاز بازگشت دمشق به جهان عرب است/ بازگشت کشورهای عربی به سوریه پیش‌شرطی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۱۲۰

یک کارشناس غرب آسیا گفت: باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که سوریه روی مواضع خودش چه در موضوع عدم مماشات با رژیم صهیونیستی و چه در رابطه با بازگردادندن سرزمین‌های اشغالی در جولان و چه حمایت از مقاومت اصرار دارد اما کشورهای عربی بدون هیچ پیش‌شرطی مجددا تصمیم به ایجاد ارتباط با سوریه گرفتند.

مصیب نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر سفر هیأت اتحادیه پارلمان‌های عربی به سوریه و در پاسخ به این پرسش که این سفر با چه اهدافی صورت گرفته و آیا زلزله سوریه می‌تواند شرایطی را برای بازگشت دمشق به جهان عرب ایجاد کند، گفت: بعد از تثبیت دولت سوریه و حاکمیت این کشور بر بیش از ۸۵ درصد از خاک سوریه، رویکرد کشورهای عربی در قبال دمشق تغییر پیدا کرد تا جایی که اماراتی‌ها سفارت‌شان را باز کردند و بحرینی‌ها ارتباط برقرار کردند اما برخی کشورها مانند عربستان و مصر که داعیه‌دار خروج سوریه از اتحادیه عرب بودند کمی تامل کردند تا اینکه شرایط زلزله پیش آمد.

وی ادامه داد: مصری‌ها اقدام کردند و کمک‌هایی برای زلزله‌زدگان ارسال کردند و بعد هم ابتکار هیأت‌های پارلمانی پیش آمد. بدون شک این اقدام‌های حاکی از تغییر موضع آشکار این کشورها در قبال سوریه است که در یک هم‌پیمانی قبلا در جهت استقلال‌زدایی از سوریه به شدت فعالیت کردند و هزینه‌های زیادی هم دادند و مجموعه‌های تروریستی از این کشورها تغذیه می‌شدند، هرچند مسیرشان ترکیه بود.

نعیمی افزود: یک ائتلاف اعلام‌نشده میان ترکیه و کشورهای غربی که به عنوان دوستان سوریه مطرح بودند و کشورهای عربی هم پیمان با آمریکا شکل گرفته بود اما کل این برنامه در نهایت نقش بر آب شد و راهی جز بازگشت به مسیر جدید ندیدند و این سرآغازی است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که سوریه روی مواضع خودش چه در موضوع عدم مماشات با رژیم صهیونیستی و چه در رابطه با بازگردادندن سرزمین‌های اشغالی در جولان و چه حمایت از مقاومت اصرار دارد اما کشورهای عربی بدون هیچ پیش‌شرطی مجددا تصمیم به ایجاد ارتباط با سوریه گرفتند و این باور در میان آن‌ها ایجاد شده که با توجه به درگیری فزاینده با بحران‌های مختلف نمی‌توانند این مسیر را ادامه دهند.

وی ادامه داد: در همین راستا اگر گشایشی شود در بعد اقتصادی هم کمک‌کننده خواهد بود مخصوصا برای مصر که در شرایط بد اقتصادی قرار دارد و کمک‌های آمریکایی دیگر وجود ندارد و اسرائیل هم آن‌ها را از ارتباط با فلسطین منع می‌کنند و با جمعیت بالا در شرایط دشواری به سر می‌برد؛ در نتیجه راهکار را در گشایش مسیرها چه به سمت سوریه و چه عراق و چه ترکیه و سایر کشورها می‌بینند.

وی افزود: این سفر می‌تواند یک اشاره و علامت باشد مبنی بر اینکه کشورهای حاضر در این هیأت که در محور آمریکا قرار داشتند و در سال‌های گذشته نسبت به سوریه با بی‌انصافی برخورد کردند حالا می‌خواهند شرایط را به پیش از بحران سوریه بازگردانند چرا که هرچند پارلمان‌ها در این حوزه تصمیم‌گیر نیستند اما با توجه به شاکله کشورهای عربی، وقتی یک هیأت رسمی از جایی می‌آید خود آن کشور هم مخالفتی با این سفر ندارد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز