خبرگزاری کار ایران

آغاز سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم با شعار می‌خوانمت

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۲۸۹

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با اصحاب رسانه گفت: سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعار می‌خوانمت از ۱۲ فروردین آغاز و تا ۲۶ فروردین ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نشست خبری سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم امروز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه با حضور علی معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه در محل سالن جلسات معاونت قرآن و عترت برگزار شد وی در این نشست اشاره کرد جای بسی خوشحالی دارد که نمایشگاه قرآن به سی‌امین دوره خود رسیده است. این دوره در ۱۲ فرودین ماه سال جدید افتتاح و تا ۲۶ فرودین ادامه خواهد داشت. در این بازه زمانی با مناسبت‌های مختلفی مانند میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام در نیمه ماه مبارک و ایام شب‌های قدر روبرو هستیم که برنامه‌های خوبی برای این ایام در نظر گرفته شده است. زمان بازگشایی و حضور در نمایشگاه از ساعت ۱۷ آغاز و تا ۱بامداد ادامه خواهد داشت که البته با کمی تغییر در شب‌های قدر تا ساعت ۲۲ خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما همچون دوره پیش تجلیل از خادمان قرآن کریم می‌باشد که با رایزنی‌هایی که انجام گرفته ان شاالله این برنامه با حضور حضرت آیت الله رییسی رییس جمهور برگزار خواهد شد.

معاون قرآن و عترت با بیان اینکه شعار نمایشگاه امسال «می‌خوانمت» است، اظهار کرد: کمیته محتوایی در این دوره سعی کرد شعاری جوان‌گرایانه‌تر و مدرن برای نمایشگاه انتخاب کند، به همین منظور با اصطلاح می‌خوانمت برای قرآن سعی داشتیم هرکسی برداشت خود را از خواندن قرآن داشته باشد، البته برای می‌خوانمت ۳۰ گزاره در نظر گرفته شده است که در فضاهای تبلیغاتی سطح شهر با مدیریت و همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در ایام نمایشگاه دیده خواهد شد.

معاف با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های همکار در برپایی این نمایشگاه ما را یاری کردند، خاطرنشان کرد: وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به دستگاه‌های مختلف اعلام کردند که برای وزارتخانه و یا دستگاه خود برش‌های قرآنی مشخص کرده و به دولت ارائه دهند تا به تصویب برسد و به مجموعه مورد نظر ابلاغ شود.

وی افزود: نمایشگاه قرآن باید خدمات پایه و خدمات محور برای همه اقشار جامعه باشد. در سال گذشته هم استقبال مردم از نمایشگاه کتاب و قرآن در پساکرونا بسیار خوب بود. البته فضاهایی که مردم در سال گذشته استقبال بیشتری داشتند امسال تقویت شده است.

معاون قرآن و عترت ابراز کرد: در سال گذشته ۵۰ هزار مترمربع فضا در اختیار ما بود، اما امسال تا به امروز ۷۵هزار متر مربع را هماهنگ کردیم. البته تا روز افتتاح هم ممکن است این فضا بیشتر شود.

معاف تاکید کرد: یکی از قسمت‌های مورد اهمیت ما امسال بخش کودک و نوجوان است. در بخش کودک تا سه برابر افزایش فضا و در نوجوانان تا دو برابر را داشتیم. همچنین به بانوان و دختران هم به عنوان یکی از بخش‌های مهم توجه کرده‌ایم. ضمنا سعی کردیم فضای بین‌المللی برای نمایشگاه را به معنای واقعی محقق کنیم و تا به امروز ۲۲ کشور آمادگی حضور را خواهند داشت. ۷ وزیر اوقاف یا فرهنگ کشورها هم برای بازدید از این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند.

وی ادامه داد: ۴۲ بخش در نمایشگاه امسال خواهیم داشت و تلوبیون ۷ ساعت برنامه در این باره پخش خواهد کرد. در شبکه‌های مجازی پرمخاطب نیز حضور خواهیم داشت. البته ۷ نمایشگاه خارجی و ۳۰ نمایشگاه داخلی را هم برای سال جاری در نظر گرفته‌ایم که برخی همزمان با ماه رمضان است. برپایی نمایشگاه قرآن در اصفهان و مشهد نیز برای ماه رمضان نهایی شده است.

معاون قرآن و عترت گفت: در بحث ترجمه در نمایشگاه امسال از مرکز ملی ترجمه قرآن کریم رونمایی خواهد شد و آخرین ترجمه‌های قرآن کریم به ۱۰۸ زبان را در این نمایشگاه شاهد خواهیم بود. در بخش نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه هم سعی کردیم شرایطی فراهم کنیم که مردم به سمت مطالعه و آشنایی بهتر با این کتاب‌های مهم بروند.

معاف با بیان اینکه یکی از بخش‌های جذاب این دوره از نمایشگاه، ستاره‌های زمین یا پویش «جلسات خانگی قرآن» است، اظهار کرد: یک محیط قدیمی دهه ۴۰ تا ۵۰ که جلسات خانگی قرآنی در آن برگزار می‌شد را طراحی کرده‌ایم که مردم با حضور در آن فضا با قرآن انس بگیرند.

وی یادآور شد: چند سند راهبردی قرآنی در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد و یکسری از اندیشمندان ما برای برخی دستگاه‌ها راهبردهای قرآنی را پیش‌بینی کرده‌اند که پس از جلسات با بسیاری از وزرا سندهایی تنظیم شده است.

معاون قرآن و عترت گفت: شهرک دهه هشتادی‌ها را در این دوره داریم که با فضای امید به آینده است. جام رمضان بازی‌های رایانه‌ای، سرای بازی و بازی‌های معمایی را نیز داریم. ۳۴میلیون مخاطب بازی‌های رایانه‌ای امروز در کشور داریم و به همین منظور در این دوره به این‌موضوع توجه شده است.

وی با اشاره به بخش مشاوران در نمایشگاه قرآن کریم اظهار کرد: ۵۰ کارشناس متخصص در این بخش به مردم مشاوره خواهند داد، همچنین میزهای چالش و گفت‌وگو در حوزه حجاب و عفاف را دایر خواهیم کرد.

معاون قرآن و عترت بیان کرد: میز خدمت برای بیمه مربیان قرآن، فعالان قرآنی و موسسات قرآنی را هم در این نمایشگاها فعال می‌کنیم. همچنین با کمک وزارت میراث فرهنگی بخش صنایع‌دستی قرآنی را خواهیم داشت که سال پیش مورد استقبال ویژه‌ای قرار گرفت.

معاف ادامه داد: در بخش مکتوب نسبت به سال گذشته دو برابر درخواست را داشته‌ایم و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته‌ایم برای دانشجویان و حوزویان هم بن خرید کتاب داشته باشند.

معاون قرآن و عترت بیان کرد: با همکاری سازمان تبلیغات، موضوع حکمرانی قرآنی را پیگیری می‌کنیم و به همین منظور در نمایشگاه نشست‌هایی را خواهیم داشت.

معاف با اشاره به بخش پرطرفدار عفاف و حجاب در نمایشگاه گفت: پوشاک مذهبی را با تخفیف‌های خوب در بخش عفاف و حجاب را ارائه خواهیم کرد. در این حوزه کارگروه مدولباس به کمک ما آمده‌اند و برای حجاب اولی‌ها و جشن فرشتگان یا همان جشن تکلیف نیز برنامه‌هایی داریم و هدیه‌هایی هم خواهیم داشت. دوخت رایگان چادر جزو برنامه‌های این بخش است و موسسات ترویجی حوزه عفاف و حجاب در این بخش حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: باتوجه به شعار سال یعنی دانش‌بنیان خانه‌های قرآنی خوبی را داشته‌ایم که کارهای خلاقانه قرآنی را داشتند که در نمایشگاه امسال حضور پیدا می‌کنند.

معاون قرآن و عترت ابراز کرد: امسال نیز مانند سال گذشته طرح «بشری» را که وزارت فرهنگ هم از آن‌ها پشتیبانی کرده است؛ در نمایشگاه قرآن دایر خواهیم کرد.

معاف ابراز کرد: امسال نمایشگاه محصور در مصلی نیست و با کمک کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با یدک‌کش‌هایی در مناطق محروم برنامه‌های قرآنی خواهیم داشت. همچنین ۹۰مسجد در تهران با ما همکاری قرآنی دارند و ۳۰ کانون فرهنگی هنری مساجد هم در بخش مسجد تمدن‌ساز فعالیت خواهند کرد.

به گفته وی سنت‌های رمضانی زیادی در شهرهای مختلف داریم که در رواق‌های نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

معاون قرآن و عترت در پایان گفت: در وزارت فرهنگ مجموعه جشنواره‌های تبیین با همکاری ۳۰ استان را داریم که در نمایشگاه امسال گزارش جشنواره را بیان می‌کنیم. در بحث شعر و نسبت آن با قرآن برنامه داریم و شهرستان ادب پای کار آمده و جشنواره شعر قرآنی را داریم و جایزه حافظ را به برگزیدگان اهدا خواهیم کرد.

در پایان نشست با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن و معاون رسانه و ارتباطات به صورت نمادین از نمونه پوستر با مضامین مختلف درج شده در آن که در ادامه کلمه می‌خوانمت می‌توان از آن جهت تبلیغات محیطی و آشنا کردن بیشتر مخاطبین با مضامین قرآن از آن استفاده کرد رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز