خبرگزاری کار ایران

علت استشمام بوی بنزین در خودرو چیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۸۶۸

اگر در ماشین بنزین ریخته شود، به دلیل فراگیر بودن و بسته بودن محیط خودرو بوی بنزین برای مدت‌زمان طولانی در خودرو می‌ماند. بوی بنزین در ماشین برای سرنشینان خودرو باعث سردرد خفیف، سرگیجه و حالت تهوع می‌شود.

به گزارش ایلنا، در بسیاری از مواقع هنگام رانندگی پیش آمده که بوی تند بنزین در داخل خودرو می پیچد که احساس خیلی بدی به فرد دست می دهد. پخش بوی بنزین در داخل کابین خودرو دلایل متعددی دارد که پس از پیدا کردن علت باید به رفع آن پرداخت در غیر این صورت مشکلات زیادی را برای فرد به وجود خواهد آورد .

اگر تنظیم کننده فشار سوخت در خودرو خاموش باشد ، می ‌تواند باعث سوختن بیش از حد گاز شود . این عامل می ‌تواند باعث خارج شدن گاز از اگزوز شود که در نتیجه می‌ تواند از طریق نشت ، وارد سیستم تهویه شود و همین امر باعث می ‌شود فضای داخلی ماشین بوی بنزین بگیرد .

از شایع ترین علت های پخش بوی بنزین در داخل کابین می توان به خرابی کنیستر آن، خرابی درب باک شلنگ های متصل به باک ، خرابی حبابگیر باک در پراید و خرابی واشر درب پمپ بنزین در داخل کابین اشاره کرد . نشت انژکتور یکی از شایع ‌ترین دلایل بوی بنزین است که گاهی حتی منجر به انفجار خواهد شد .

به زیر اتومبیل خود نگاه کنید و هر نوع بنزینی را که روی زمین می‌افتد بررسی کنید . اگر روی زمین آب باشد و بنزین در زمین نباشد ممکن است نشتی در رادیاتور خودرو داشته باشید. فیلتر سوخت ، اتصالات شلنگ یا هر یک از اجزای لاستیکی را بررسی کنید .

حال بهترین راه حل برای از بین بردن بوی بنزین در داخل کابین چیست ؟ در قدم اول درپوش‌ بنزین را تغییر دهید چرا که ممکن است خراب شده باشد ، اینگونه اگر درپوش گشاد باشد ، ممکن است بنزین داخل کابین بریزد که خطرناک هم هست . در صورت خراب شدن مهر و موم لاستیکی یا خراب شدن دریچه این اتفاق می ‌افتد . با تعویض درپوش بنزین می ‌توانید این مشکل را برطرف کنید .

علت استشمام بوی بنزین در خودرو چیست

پس از رفع مشکل فنی می توانید برای از بین بردن بوی بنزین در خودرو از قهوه استفاده کنید ، قهوه بعد از گذشت چند روز بوی بد بنزین را به خود می گیرد . به جای قهوه از جوش شیرین هم می توانید استفاده کنید.

دلایل وجود بوی بنزین داخل کابین خودرو

1- تجمع گاز داخل باک بنزین

لوله خروجی که از باک برای جاری کردن سوخت به سمت موتور تعبیه شده است ، غالبا به اندازه چیزی نزدیک به 2 سانتی‌ متر بالاتر از کف باک قرار گرفته است . در واقع این لوله خروجی را بالاتر از سطح کفی باک بنزین قرار می ‌دهند ، تا رسوبات بنزین که در بخش انتهایی باک تجمع می‌ کنند ، به مسیر سوخت رسانی وارد نشده و به سمت موتور حرکت نکنند .

از آن جایی که بنزین پیوسته در حال تبخیر شدن است ، در باک خودرو ها سوراخ بسیار ریزی برای خروج گازهای به وجود آمده ، قرار داده شده است . معیوب بودن این منفذ می ‌تواند خودرو را نیازمند هواگیری باک بنزین بنماید .

تجمع گاز داخل باک بنزین را به اصطلاح همان هوا گرفتن باک بنزین می ‌نامند . با هوا گرفتن باک بنزین ، شما قادر نیستید باک را به اندازه‌ کافی از بنزین پر کنید . در این شرایط علی رغم این که نازل بنزین را در دست داشته و سعی در بنزین زدن کامل می ‌کنید ، اما باک پذیرای بنزین ورودی نیست و باید هواگیری باک بنزین را انجام دهید . گازهای تجمع پیدا کرده ، موجب پایین آمدن سطح فشار داخل باک بنزین شده و عملیات دریافت بنزین را مختلف می‌ سازند .

2- فاجعه بزرگ ‌تر ؛ آتش سوزی

به یاد داشته باشید که اگر این تجمع گازها داخل باک بنزین شدت پیدا کند ، اوضاع می ‌تواند بغرنج تر هم شود . تجمع زیاد گازها خطر آتش سوزی را به همراه خواهد داشت . به همین دلیل توصیه می شود که حتما به صورت دوره‌ ای نسبت به بازدید از باک بنزین و عمل کردن منفذ خروج گاز آن اقدام کنید .

به یاد داشته باشید که هواگرفتن باک و نپذیرفتن بنزین به میزان کافی می‌ تواند به جز نیاز به هواگیری باک بنزین ، به عنوان یک زنگ خطر نیز به شمار رود .

3- روش هواگیری باک بنزین

نخستین کاری که انجام آن عاقلانه به نظر می ‌رسد ، بررسی باک بنزین توسط خود شما و یا یک مکانیک معتبر می ‌باشد . در صورت گرفتگی در لوله سوخت گیری و یا مشکلی در منفذ خروج گاز ، با برطرف ساختن آن مشکل نیز مرتفع خواهد شد .

اما راه حل سریع‌ تر و البته نیازمند صبوری و حوصله بیشتری نیز در اختیار خواهید داشت . اگر به پمپ بنزین رفته و با باک بنزین خودروی خود به شکلی مواجه می ‌شوید که بنزین زدن یکباره را پس زده و به اصطلاح هواگرفته است ، می ‌توانید به روش زیر مشکل را برطرف نمایید .

شما باید زمان بیشتری برای بنزین زدن خود اختصاص دهید . به این شکل که مقداری بنزین وارد باک کرده و سپس به محض آن که متوجه شدید بنزین به جای داخل شدن به باک ، بیرون می‌ ریزد ؛ دست نگاه دارید . اکنون باید کمی مکث کرده و دوباره مقداری دیگر بنزین وارد باک کنید . این روند را باید تا جایی ادامه دهید تا باک بنزین خودرو پر شود . احتمالا باید 10 برابر زمان معمولی برای بنزین زدن وقت اختصاصی دهید .

ممکن است بار اول موفق به پر کردن تمام گنجایش باک نشوید . اما با چند بار تکرار این حالت در چند وعده متناوب بنزین زدن ، تقریبا هواگیری باک بنزین را با موفقیت پشت سر گذاشته و رفته رفته باک کاملا بنزین را به داخل خود راه می ‌دهد .

4- علت پس زدن بنزین از باک پراید

اما اگر با بیرون ریختن بنزین از باک پراید مواجه شده باشید ، احتمالا پیش از این جویای علت پس زدن بنزین از باک نیز شده‌ اید . این موضوع می ‌تواند ارتباط مستقیم با گرفتگی لوله حبابگیر باشد . در صورت معیوب شدن یا گرفتگی لوله حبابگیر یا همان لوله هواگیری باک بنزین پراید ، با سرریز شدن بنزین از باک پراید مواجه خواهیم شد .

علت استشمام بوی بنزین در خودرو چیست

از بین بردن بوی نشتی بنزین در خودرو

گاهی به دلیل نشت بنزین و یا ضدیخ در خودرو ، بوی آزار دهنده‌ ای استنشاق می‌ کنید . با روشن شدن کولر ، شدت این بیشتر خواهد شد . این مورد مشکلی نیست که خودتان از پس رفع کردن آن برآیید . پس برای رفع مشکل نشتی بنزین و ضدیخ ، باید به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید.

با رعایت چند نکته ، مانع از ایجاد بوی نامطبوع داخل اتومبیل خود خواهید شد :

1- داخل خودرو سیگار نکشید .

2- از ریختن مواد غذایی ، پوست تخمه و میوه ، داخل خودرو خودداری کنید .

3- تا حد امکان داخل خودرو غذا نخورید .

4- تعداد دفعات نظافت خودرو را افزایش دهید .

5- با لباس خیس داخل خودرو ننشینید .

6- با کفش خیس و گل ‌آلود سوار ماشین نشوید .

7- از اسپری خوشبو کننده خودرو استفاده کنید و یا بوگیر داخل کابین قرار دهید .

8- از نگه داشتن بنزین داخل صندوق عقب خودداری کنید .

9- نظافت شخصی خود را رعایت کنید .

رعایت نظافت شخصی یکی از موارد مهم برای کسانی است که در سیستم حمل ‌و نقل فعالیت می ‌کنند . یک راننده متعهد ، باید اصول نظافت فردی خود را حفظ کند تا مسافر در طول سفر ، احساس نارضایتی نداشته باشد .

منبع:خودروکار

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز