خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس :

قیمت‌گذاری دستوری آسیب‌های جدی به ساختار اصلی بازار سرمایه وارد کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۶۳۲

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری از آفت اقتصاد کشور است و آسیب‌های جدی به ساختار اصلی بازار سرمایه هم وارد کرده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی در مراسم معاملات شمش طلا ‌در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران با بیان اینکه امروز شاهد شرایط مطلوبی در بازار سرمایه هستیم اما اگر این ظرفیت را به عنوان ساختار مهم در اقتصاد می‌پذیریم باید ملزومات آن را هم بپذیریم، گفت: نمی‌توان اساس بازار سرمایه را بپذیریم اما الزامات آن را رعایت نکنیم و جنس بازار سرمایه الزامات خود را دارد.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم اثر بخشی بازار سرمایه در اقتصاد را ببینیم باید الزامات آن را هم در نظر بگیریم و به آنها اولویت بدهیم، اظهار داشت: آمار نشان می‌دهد که ارزش معاملات بورس کالا تا هزار همت هم بالا رفته و ظرفیت بورس کالا در عدد کمی ۵۶ درصد و در از لحاظ تناژی هم ۵٣ درصد افزایش پیدا کرده است. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره دو الزام مهم بازار سرمایه اظهار داشت: اولین موضوع تصمیمات اقتصادی دستوری است که مخرب هستند که نمونه آن در تعیین نرخ ارز دیدیم که تجربه ناکارآمدی بود و نباید تکرار شود. موضوع دوم قیمت‌گذاری دستوری در حوزه کالا و خدمات است که اگر به نفع مصرف‌کننده و توده های مردم باشد ما با آن مشکلی نداریم اما باید صفر تا ١٠٠ آن با نظارت دقیق اجرا شود. 

پورابراهیمی ادامه داد: موضوع این است که تصمیماتی که در این باره گرفته می‌شود، در نتیجه به نفع مردم نیست. تفاوت و فاصله قیمت خرده‌فروشی در بانک مرکزی و عمده‌فروشی در بورس کالا نشاندهنده رانت است که نه به دست مصرف‌کننده و نه به دست تولیدکننده می‌رسد. قیمت‌گذاری دستوری از آفت اقتصاد کشور است و آسیب‌های جدی به ساختار اصلی بازار سرمایه هم وارد کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا براساس ضوابط قانونی موجود قابل انجام است، خاطرنشان کرد: با حمایت دولت و مجلس معاملات خودرو در بورس انجام می‌شود و پیشنهادات مطرح شده که در مجلس که قابلیت اجرا نداشتند حذف شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز