خبرگزاری کار ایران

پیام تسلیت رئیس انجمن آثار و مفاخرفرهنگی به مناسبت درگذشت استاد سید عبدالله انوار

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۸۲۸

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با صدور پیامی درگذشت استاد سید عبدالله انوار، متن‌پژوه و چهره ماندگار نسخه‌شناسی و ریاضیات قدیم را تسلیت گفت.

به گزارش ایلنا، در متن پیام محمود شالویی آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ ثمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ

درگذشت استاد سید عبدالله انوار؛ متن پژوه، ریاضیدان، فلسفه‌پژوه و تهران‌شناس برجسته کشور را به خانواده، شاگردان و جامعه علمی کشور تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.

فعالیت‌های پژوهشی و آثار ماندگار علمی این استاد فقید و چهره ماندگار نسخه‌شناسی ایران همواره به مثابه چراغ راه استادان و پژوهشگران متون کهن ایرانی – اسلامی است و یاد و نام این محقق گرانقدر همیشه زنده و جاودان خواهد بود.

اینجانب رحلت جانگداز آن مرحوم را به عموم ملت علم و فرهنگ دوست ایران تسلیت عرض نموده، برای آن عزیز سفر کرده علو درجات از درگاه باری تعالی خواستارم.

خداوند روح آن فقیدِ سعید را با روح اولیا و اوصیا محشور فرماید.

گفتنی است، استاد سید عبدالله انوار‬ نسخه‌شناس، تهران‌پژوه، مورخ، ادیب و منطق‌دان پس از یک دوره بیماری و درمان در بیمارستان به منزل خود بازگشته بود که روز پنجشنبه (۱۸ اسفند) در ۹۸ سالگی در منزل شخصی خود درگذشت.

نسب خانواده انوار به فقیه نامدار عصر صفوی سید نعمت‌الله جزایری می‌رسید و نام خانوادگی انوار نیز از کتاب وی انوار نعمانیه گرفته شده‌ است. مادرش دختر عموی میرزا علی خان امین‌الدوله بود.

استاد انوار‬ از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران بود. وی همچنین ریاضی‌دان، منطق‌دان، موسیقی‌دان، تاریخ‌دان، فلسفه‌پژوه، تهران‌شناس، حقوقدان، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس، متخصص متون کهن و در یک‌ کلام جامع معقول و منقول بود.

زنده‌یاد انوار بیش از ۲۰ سال ریاست بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران را برعهده داشت و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. وی یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرد و مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه بود.

آن مرحوم دارای تصحیحات بسیاری است که از مهمترین و مشهورترین آنها «جهانگشای نادری» است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز