خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

حقوق کارکنان شهرداری به صورت یکپارچه از خزانه پرداخت می‌شود/ پرداخت حقوق‌ها شفاف است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۹۹۹

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر این که پرداخت حقوق‌ها در شهرداری تهران شفاف و قابل نظارت و حسابرسی است، گفت: حقوق کارکنان تمام معاونت‌ها، مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تابعه شهرداری تهران به صورت یکپارچه از خزانه شهرداری پرداخت می‌شود که این کار به شفاف شدن حقوق‌ها در بخش‌های مختلف شهرداری تهران کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته علیرضا زاکانی، شهردار تهران در هنگام بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ مدیریت شهری در صحن شورای شهر اعلام کرد که برخی کارکنان با سنوات خدمتی بالا در شهرداری تهران حدود ۳۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، اما اگر این افراد بازنشسته شوند، می‌توان افرادی را با حقوق ۱۰ میلیون تومان و با همان تعریف شغلی و حتی با کارآیی بیشتر جذب کرد تا به این صورت در بخشی از هزینه‌های مدیریت شهری صرفه‌جویی شود. 

او همچنین درباره این که چرا ارقام مربوط به حقوق تمام پرسنل شهرداری تهران به صورت شفاف اعلام نمی‌شود، توضیح داد که «می‌گویند چرا حقوق تمام کارکنان شهرداری به صورت شفاف اعلام نمی‌شود، اما قطعا با این اقدام نظامات کشور به هم می‌ریزد. اکنون مدرسان دانشگاه‌ها بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و اگر حقوق کارکنان برخی سازمان‌های شهرداری را اعلام کنیم، معلمان و اساتید دانشگاه اعتراض خواهند کرد.» 

در چنین شرایطی سوال مهم این است که آیا تفاوت محسوسی بین حقوق برخی کارکنان شهرداری تهران با سایر اقشار جامعه وجود دارد که این حقوق‌ها به صورت شفاف اعلام نمی‌شود و اساسا چرا برخلاف آنچه در مصوبات قبلی شورای شهر پیرامون تکالیف شهرداری تهران برای بارگذاری موارد مختلف در سامانه شفافیت مطرح شده است، حقوق ماهانه کارکنان و مدیران شهرداری به صورت دقیق در این سامانه بارگذاری نمی‌شود؟ 

این سوال را با محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: این که منظور آقای زاکانی از صحبت اخیرشان چه بوده است را خودشان باید توضیح دهند. همچنین آقای صادقی به عنوان رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران پیگیر تکالیف شهرداری برای بارگذاری موارد تعیین‌شده در سامانه شفافیت براساس مصوبات شورا هستند و تذکرات لازم در این زمینه را به صورت دوره‌ای به مدیریت شهری ارائه می‌دهند، اما به صورت کلی ما در دوره ششم مدیریت شهری تلاش کرده‌ایم‌ که حقوق کارکنان تمام معاونت‌ها، مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تابعه شهرداری تهران به صورت یکپارچه از خزانه شهرداری پرداخت شود که این کار به شفاف شدن حقوق‌ها در بخش‌های مختلف شهرداری تهران کمک می‌کند. 

وی افزود: برخی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران قبلا به صورت جداگانه حقوق می‌پرداختند، اما خوشبختانه از سال گذشته، پرداخت حقوق تمام بخش‌های شهرداری به شکل یکپارچه درآمده است و به همین دلیل، در حسابرسی‌ها و تفریغ بودجه شهرداری به‌راحتی می‌توان متوجه حقوق کارکنان تمام بخش‌ها شد و این‌طور نیست که حقوق‌ها در شهرداری تهران شفاف نباشد. 

پرداخت حقوق‌ها در شهرداری براساس قانون انجام می‌شود و قابلیت حسابرسی دارد 

آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر فاصله معناداری بین حقوق افراد دارای شغل مشابه در بخش‌های مختلف شهرداری تهران وجود دارد یا خیر، توضیح داد: شورای شهر تهران هر سال حداکثر حقوق پرسنل شهرداری را مشخص می‌کند و بر نحوه پرداخت حقوق کارکنان مدیریت شهری طوری نظارت می‌کند که همه حقوق‌ها براساس قانون پرداخت شود. درباره کف حقوق‌ها نیز شهرداری ملزم به رعایت قانون است، به نحوی که در سال جاری طبق مصوبه  شورای عالی کار، حقوق کارگران حداقلی‌بگیر شهرداری ۵۷ درصد افزایش یافت و در سال آینده نیز برای افزایش حقوق‌ها براساس مصوبات دولت و شورای عالی کار عمل خواهد شد. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: شورای شهر همه‌ساله در حسابرسی‌ها و سایر فرآیندهای نظارتی بر نحوه پرداخت حقوق به تمام پرسنل شهرداری تهران نظارت دارد تا ارقام حقوق‌ها بیش از آنچه در قانون تعیین شده است، نباشد. همچنین در هنگام بررسی لوایح بودجه سنواتی نیز یکی از موارد مهمی که جزء به جزء در کمیسیون بودجه شورا بررسی می‌شود، رقم دقیق اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت حقوق کارکنان در تمام بخش‌های شهرداری است و براساس مصوبات بودجه سالانه، هیچ‌کدام از زیرمجموعه‌های شهرداری نمی‌توانند بیش از ارقام تعیین‌شده در بودجه آن سال به پرسنل خود حقوق بدهند. 

عضو پارلمان شهری پایتخت تاکید کرد: حقوق‌های بالایی که به برخی کارکنان شهرداری در بخش‌هایی مانند مترو، اتوبوسرانی، بهشت زهرا (س) و آتش‌نشانی پرداخت می‌شود، به دلیل نوع فعالیت این افراد اجتناب‌ناپذیر است. البته حقوق پرسنل همین بخش‌ها نیز در هنگام رسیدگی به لایحه بودجه سنواتی، در شورای شهر بررسی می‌شود تا ارقامی غیرواقعی به عنوان اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت حقوق کارکنان این بخش‌ها در بودجه‌ شهرداری آورده نشود. 

وی در پایان تصریح کرد: تعیین حقوق کارکنان هرکدام از بخش‌های شهرداری تهران در بودجه هر سال، براساس حسابرسی آن بخش در سال گذشته و تعداد نیروها و برنامه‌های مربوطه در سال آینده انجام می‌شود. همچنین برمبنای آنچه دولت و شورای عالی کار برای افزایش سنواتی حقوق کارمندان و کارگران در نظر می‌گیرند، رقمی‌ به عنوان حقوق کارکنان شهرداری تهران در بودجه هر سال تصویب می‌شود و شهرداری حق ندارد در پرداخت حقوق‌ها از مصوبات شورا تخطی کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز