خبرگزاری کار ایران

در جمع بازنشستگان مطرح شد؛

بازنشستگان کارگری به دنبال تحقق ۲۵ درصد همسان‌سازی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۸۹۶

یک فعال کارگری در شهرستان شوش گفت: اجرای عدالت در مورد توزیع درآمد، یک اصل پذیرفته شده است، این اصل باید در مورد همه بازنشستگان و مستمری بگیران رعایت شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستانهای شوش، کرخه و هفت تپه با حضور در مقابل ساختمان تامین اجتماعی، خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی خود و اجرای باقیمانده همسان‌سازی شدند.

«فریدون نیکوفرد» نماینده کارگران بازنشسته تامین اجتماعی شهرستانهای شوش، کرخه و هفت تپه در جمع بازنشستگان گفت: در وضعیت فعلی اقتصادی کشور درآمد ماهانه کارگران شاغل و بازنشسته براساس نرخ واقعی تورم افزایش نیافته و در حال حاضر خلاء مزدی در کشور بیش از قبل افزایش یافته است.

او با بیان اینکه از دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم با کنترل قیمت و سروسامان دادن به بازار ارز و دلار و همچنین کنترل قیمت مواد غذایی و مصرفی روزانه، مشکلات مردم را کاهش دهند، در ادامه خواستار اجرای ماده ۹۶ و۱۱۱قانون تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان شد.

به گفته وی؛ به موجب ماده ۹۶ قانون سازمان تامین اجتماعی، سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد، باتوجه به افزایش هزینه زندگی افزایش دهد، این در حالیست که طی سالهای گذشته هزینه زندگی افزایش یافته با این حال ماده ۹۶ هرگز اجرایی نشده است.

وی افزود: همچنین برابر ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی حداقل حقوق مستمری بازماندگان یا مستمری بازنشستگان و مستمری از کارافتادگان کلی جمع حقوق و مزایایشان نباید از حداقل حقوق کمتر باشد. در نتیجه اجرای ماده ۴۱ قانون کار مستقیم روی مستمری بازنشستگان تاثیر می‌گذارد.

نیکو فرد در ادامه خواستار افزایش مستمری بازنشستگان شده و گفت: اجرای عدالت در مورد توزیع درآمد، یک اصل پذیرفته شده است، این اصل باید در مورد همه بازنشستگان و مستمری بگیران رعایت شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره باقیمانده ۲۵ درصد همسان‌سازی گفت: تامین اجتماعی سریع‌تر ۲۵درصد باقیمانده همسازی را پرداخت کند. همچنین باید ۲۵درصد را روی حقوق امسال حساب کنند؛ اگر قرار است این ۲۵درصد روی حقوق ۹۹ دیده شود، معوقات این مدت را هم باید بپردازند. یعنی این ۲۵ درصد را از هر زمانی که پرداخت کردند، معوقات آن را از ابتدای سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند.

نیکوفرد همچنین گفت: بازنشستگان همیشه باید دنبال معوقاتِ حقوقشان باشند. سازمانِ تأمین اجتماعی و دولت هرچه سریع‌تر این مطالباتِ به حقِ بازنشستگان را پرداخت کنند و اجازه ندهند بازنشستگان برای رسیدن به حداقل حقوقشان دائم مجبور به پیگیری باشند.

وی در بخش دیگری از خود اضافه کرد: جدا از ۲۵ درصد همسان‌سازی، بازنشستگان بدنبال برخورداری از مستمری بالاتر از خط فقر، درمان رایگان و حذف بیمه تکمیلی با اجرای قانون الزام، عدم واگذاری بانک رفاه هستند بنابراین تامین اجتماعی مکلف به اجرای تعهدات و پرداخت مطالبات قانونی بازنشستگان کارگری است.

او در ادامه بر خواسته‌های بازنشستگان شهرستان شوش در تغییر ساختار مدیریتی سازمان به شورای عالی، دریافت عیدی کارگری و تایید صلاحیت تعدادی از کاندیداهای کانون بازنشستگان استان تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز