خبرگزاری کار ایران

نشست خبری هفته بزرگداشت نظامی گنجوی برگزار شد/ رونمایی از مجسمه نظامی گنجوی در میدان ونک

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۶۱۴

نشست رسانه‌ای هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی ظهر امروز در ساختمان انجمن مفاخر فرهنگی برگزار شد. محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی به ارائه گزارشی در این زمینه پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفته نظامی گنجوی امروز یکشنبه هفتم اسفندماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی  برگزار شد.

خودابه، دبیر پݫوهشی بزرگداشت نظامی گنجوی، حبیبی، دبیر اجرایی و محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی مسئولانی بودند که در این نشست حضور داشتند. 

در ابتدای مراسم، محمود شالویی با اشاره به اینکه در آستانه صدمین سال تاسیس انجمن مفاخر فرهنگی هستیم، گفت: امروز روز نشست خبری بزرگداشت بزرگ زبان فارسی در قرن ششم هجری است. اینک دومین سال برگزاری این رویداد است که امسال با گستردگی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 

گزارشی از روند برگزاری دومین بزرگداشت نظامی

وی ادامه داد: در برنامه‌های امسال افزون بر روز یکم اسفند که در تقویم به نام نظامی به ثبت رسیده، هفته بزرگداشت حکیم نظامی هم هست که این رویداد از چهاردهم اسفند آغاز می‌شود و تا بیست و یکم اسفندماه ادامه دارد. 

شالویی با بیان اینکه به دلیل کثرت برنامه‌ها و گستردگی درخواست‌ها از سوی نهادهای مختلف در شهرها و استان‌ها، از ابتدای اسفند امسال گروه برگزاری کار خود را آغاز کرد، اظهار داشت: اولین گرامیداشت در دانشگاه الزهرا (س) با نشست‌های صمیمانه دانشجویان آغاز شد و سپس در اهواز به میزبانی دانشگاه آزاد و اداره کل ارشاد برگزار شد. روز قبل نیز در دانشگاه تربیت مدرس با حضور جمعی از استادان برنامه بزرگداشت حکیم نظامی برگزار شد که قالبی تحقیقاتی و پژوهشی داشت. 

به گفته دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، عصر دیروز در شهر نور استان مازندران برنامه‌ای با محوریت نظامی برپا شد و روزهای آینده در تبریز، ارومیه، سبزوار، اصفهان، یزد، بیرجند، بجنورد و برخی مراکز استان‌ها نیز برنامه‌های ویژه برگزار می‌شود و ادارات کل ارشاد استان‌ها هم میزبان این برنامه‌ها هستند. 

همکاری دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف با رویداد

شالویی با بیان اینکه در بزرگداشت امسال اغلب دانشگاها برنامه‌هایی را در نظر دارند، تصریح کرد: جز دانشگاه‌های مهمی چون شهید بهشتی و علامه طباطبایی، دستگاه‌های دیگر همچون صداوسیما نیز همکاری دارند. به علاوه اینکه سازمان ارتباطات اسلامی در خارج از کشور هم با ما همکاری خواهد داشت.

وی افزود: اغلب نمایندگی‌های ایران خود اجراهایی را در نظر گرفته‌اند. به طور مثال روز گذشته در صوفیه برنامه درباره حکیم نظامی گنجوی برگزار شد. در واقع، سایر مراکز وابسته به جمهوری اسلامی در خارج از کشور همکاری‌های صمیمانه با ما داشته‌اند. 

به گفته دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، در بخش تجسمی و نمایش فیلم هم برنامه‌هایی داریم که کارگاه و نمایشگاه، بخشی از آنهاست. در سطح کتابخانه‌های عمومی نیز مسابقه‌ای داریم.

همکاری صمیمانه آموزش پرورش

شالویی با تاکید بر اینکه یکی از امتیازات بزرگداشت نظامی در دومین سال برگزاری این همایش، همراهی آموزش و پرورش با ماست، خاطرنشان کرد: مدارس شبانه‌روزی بیش از ۱۴ هزار دانش‌آموز دارند و مدارس نمونه هم میزبان برنامه‌هایی هستند. در اختتامیه هم کلیه مدیران مدارس شبانه‌روزی و دولتی که در جهت پرداختن به حکیم نظامی فعال‌تر بوده‌اند، به برنامه دعوت خواهند شد.

وی با بیان اینکه همکاری با آموزش و پرورش امسال وارد دور تازه‌ای شده است، ابراز داشت: علت این مسئله، استقبال مسئولان آموزشی از هفته بزرگداشت نظامی گنجوی است. در این راستا، با آموزش و پرورش برای معرفی دیگر مفاخر ایرانی هم  همکاری‌هایی صورت خواهد گرفت.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با بیان اینکه دفتر یونسکو در تهران و دفتر اکو امسال همکاری‌های جدی با ما خواهند داشت، عنوان کرد: یکی از برنامه‌ها در اکو برگزار می‌شود. در همین راستا مسئولان دفتر اکو تعدادی مهمان خارجی را دعوت کرده‌اند و ما هم نظامی‌پژوهان را دعوت خواهیم کرد. وزارت علوم هم در راستای برگزاری برنامه‌ها با ما همکاری‌های خواهد کرد. 

شالویی درباره جزئیات همکاری با فعالان خارج از کشور یادآور شد: نظامی‌پژوهانی از خارج از کشور به ما معرفی شده‌اند. برخی امکان حضور ندارند که آنها را سال آینده در برنامه خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه مشترکات فرهنگی باعث نزدیکی کشورها می‌شود، بیان کرد: یکی از برنامه‌ها، سرودهایی است که توسط نوجوانان در میدان‌های اصلی اجرا می‌شود. در شب بیست و یک اسفند هم برج آزادی را مانند سال قبل با اشعاری از نظامی نورپردازی می‌کنیم. در مناطق ترک‌نشین هم شعرها و موسیقی‌هایی جز فارسی ترکی هم اجرا می‌شود.

رونمایی از مجسمه نظامی

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی به همکاری با شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در  این هفته از مجسمه نظامی در میدان ونک رونمایی می‌شود. طبق مصوبه تعیین شده در هر شهر، یک میدان به نام نظامی نامگذاری می‌شود. که در این میان، یک خیابان هم در نظر گرفته شده است. یکی از نسخه‌های مهم پنج گنج هم را در همین هفته داریم و یکی از برنامه‌ها نیز در کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی قم خواهیم داشت.

شالویی اضافه کرد: بزرگداشت سال قبل با حضور رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد انجام شد و امسال نیز رئیس‌جمهور پیامی خواهند داشت که در روز اختتامیه در تالار وحدت قرائت می‌شود. وزیر هم سخنرانی می‌کنند و نقالی و خوانش شعر هم بخش‌های دیگری هستند و و ارکستر ملی ایران هم قطعاتی را با اشعار نظامی می‌نوازد.

فرصتی برای خلوت نشین‌ها

در ادامه برنامه، خوزابه، دبیر پژوهشی و علمی رویداد بزرگداشت نظامی نیز  در این مراسم اظهار داشت: اتفاق خوبی که با وجود گستردگی رویداد امسال رخ داده، امکان حضور مجموعه استعدادهایی است که در خلوت هستند. آنها با این موقعیت از خلوت به جمع و اجتماع می‌پیوندند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اتفاق‌ها فراهم کردن و ایجاد بستری برای تبدیل گفت‌وگوی تخصصی به گفت‌وگوی اجتماعی و عامیانه‌تر است، تصریح کرد: شعر نظامی مجموعه‌ای از مقولات کهن، عرفانی و معنوی را دربردارد. آثار او مملو از اندرزهاست و او به مباحث عاطفی آدم‌ها هم پرداخته است. 

به گفته دبیر پژوهشی و علمی رویداد بزرگداشت نظامی، وقتی امکان همنشینی رخ دهد. حتما گذر از گل صورت می‌گیرد و چنین برنامه‌هایی زمینه را برای گفتمان فراهم می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز