خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان:

افزایش خروجی سد زاینده‌رود برای تامین آب شرب مردم است/ 11 مترمکعب در ثانیه در طول مسیر از دسترس خارج می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۳۱۷

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان گفت: افزایش خروجی سد زاینده‌رود به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز در مسیر رودخانه و تامین آب شرب مردم اصفهان و یزد بوده است.

به گزارش ایلنا، مسعود میرمحمد صادقی با اشاره به انتشار خبری در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی که افزایش خروجی سد زاینده رود را به مافیای آب و مباحث مرتبط انتقال آب بین حوضه‌ای پیوند داده است، اظهار داشت: در باره این خبر متاسفانه موضع‌گیری‌های مختلفی شده و حتی اتهاماتی به مجموعه تصمیم‌گیری‌های دولت و وزارت نیرو وارد شد، فارغ از اینکه این افراد تا چه حد دسترسی به اطلاعات و شایستگی اظهار نظر در این موضوع تخصصی را داشته باشند.

وی در تشریح وضعیت کنونی خروجی سد زاینده‌رود گفت: در حال حاضر برنامه منابع و مصارف سد زاینده رود بر اساس مصوبه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌‎رود اجرا می‌شود که سهم هر یک از مصارف در استان‌های ذی‌نفع (اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد) در این برنامه مشخص شده است و بر اساس مصوبات جلسه شورای مذکور، وظایف استان ها به منظور تامین آب مطمئن شرب تعیین  شده است.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه هم‌اکنون روند برداشت مصارف کشاورزی در بالادست رودخانه زاینده رود، حد فاصل سد تنظیمی زاینده رود و سد چم آسمان که نقطه برداشت آب شرب استان‌های اصفهان و یزد است، به گونه نگران کننده‌ای رو به افزایش است، تصریح کرد: در برنامه ابلاغی شورای هماهنگی میزان کاهش ناشی از برداشت‌های غیرمجاز یا خارج از برنامه هم در محدوده اصفهان و هم چهارمحال و بختیاری در این بازه مدنظر قرار نگرفته و برنامه بر مبنای مشارکت تمامی ذی‌نفعان برای اطمینان از تامین آب شرب تدوین شده است.

وی تصریح کرد: طبق جدول منابع و مصارف تصویب شده، امروز دوشنبه 4 تیرماه باید 14.6 مترمکعب در ثانیه رهاسازی از سد زاینده رود انجام شود، در حالیکه مجبور شده‌ایم به دلیل برداشت‌های غیرمجاز در بین سد زاینده‌رود و چم‌آسمان میزان رهاسازی را به 24 مترمکعب افزایش دهیم.

میرمحمد صادقی ادامه داد: از میزان 24 مترمکعب در ثانیه رهاسازی از سد، آنچه در سد چم‌آسمان برای آب شرب در  دسترس قرار می‌گیرد، حدود 13 مترمکعب است و 11 مترمکعب یعنی معادل مصرف آب شرب شهر اصفهان از دسترس خارج می‌شود که بخش عمده آن به دلیل برداشت‌های غیرمجاز کشاورزی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: هم‌اکنون قطعی آب شرب در بیش از نیمی از مناطق تحت پوشش آب رسانی اصفهان بزرگ و نیز قطع مداوم آب صنعت، نشان دهنده کاهش قابل ملاحظه میزان آب در حد فاصل ورودی و خروجی این بازه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، کل آب تحویلی صنایع بزرگ اصفهان، کمتر از برنامه مصوب است، ادامه داد: خشکی رودخانه زاینده رود در زیر دست سد چم آسمان شرایط بسیار دشواری برای صنایع استان ایجاد کرده است. به عنوان نمونه این صنایع در چند ماهه اخیر ناچار به تعطیلی نیروگاه‌های داخلی خود شده اند و انرژی خود را از شبکه سراسری تامین می کنند که خود فشار مضاعفی بر شبکه برق کشور است.

میرمحمد صادقی یادآور شد: با توجه به برداشت‌های غیرمتعارف در کل حوضه به‌رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای کنترل برداشت آب در بالا دست سد چم آسمان و بالادست مخزن سد زاینده‌رود، برای تامین حداقلی آب شرب اصفهان بزرگ و استان یزد شرکت آب منطقه ای به ناچار خروجی از سد زاینده رود بیشتر از برنامه پیش بینی شده در برنامه منابع و مصارف سد زاینده رود افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: طرح موضوعات واهی و ارجاع به مافیای آب بدون مستندات لازم برای اثبات یک ادعای واهی، صرفا فرار از مسئولیت در کنترل برداشت‌ها و به مخاطره انداختن آب شرب و زندگی مردم در بخش وسیعی از سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان در پایان اظهار کرد: در شرایطی که بیش از پیش نیازمند همکاری و مشارکت در مدیریت بهتر منابع موجود آب هستیم انتظار می رود کسانی که ایده یا پیشنهادی دارند با نیت رفع دغدغه‌های موجود بیان نمایند، در غیر این صورت ایجاد مسابقه در مصرف آب و برداشت‌های غیرمجاز نابودی، تمامی زیرساخت‌ها و اقتصاد هر سه استان را در پی خواهد داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز