خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت مطرح شد؛

در جشنواره مقاومت به مضمون‌گرایی تأکید داریم/ برگزاری جشنواره همزمان در ۳۲ استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۵۳۰

نشست خبری هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در مجتمع فرهنگی هنری اسوه با حضور جلال غفاری قدیر (دبیر جشنواره)،‌ محمدعلی مومنی‌ها (مدیر کمیته امور بین الملل هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت)،‌ محمد حسینی (مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس)، محسن رفیعی (دبیر اجرایی)،‌ محسن جوادی (مدیر کمیته امور استان‌ها) و سیدمهدی ناظمی (مشاور علمی دبیر) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست،‌ جلال غفاری قدیر (دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت) اظهار داشت: هفدهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت با شعار گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف در آذر ماه فراخوان را اعلام کرد و با وجود اینکه زمان کمی برای دریافت آثار اعلام شد استقبال خوبی صورت گرفت و خود من نسبت به این مضامین ذوق‌زده شدم. عرف چنین دبیرخانه‌ای بالای هشت تا نه ماه است. بعد از دو سال فاصله‌ای که رخ داده بود ایجاد یک هیجان و فضای رقابتی در جشنواره کار سختی می‌نمود. میزان آثار به قدری است که با افتخار اعلام کنیم شاهد یک فستیوال ملی و بین‌المللی هستیم.

وی افزود: نکته اول ما برای این رویداد توجه به مقاومت به مثابه گفتمان بود. ما درگیر سینما به مثابه سینما نیستیم و به مضمون‌گرایی تاکید داریم و آن را هم در قالب نگاه گفتمانی دنبال کردیم. مقاومت به عنوان یک امر تاریخی و جهان‌شمول اگر به مثابه گفتمان به آن نگاه کنیم تکثیر موضوعی پیدا میکند و در این عرصه هفده ژانر تعریف کردیم و به نظر من مسیر و جریان آینده سینما را میشود در این ساب ژانر‌ها قرار داد.

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: نکته بعد اهتمام و توجه به این مضمون به مثابه گفتمان بود که تلاش شد پر رنگ شود. همین موضوع در بخش‌های مختلف فراخوان جلوه‌گری داشت، از جمله فلسطین که همه آزادی‌خواهان خواستار بازگشت آن به مردم کشورش هستند و خواستار محو اسراییل کودک‌کش هستند و که این محور در جایزه عمادمغنیه جلوه پیدا کرد و این فقط از طریق چند کشور نبود بلکه از طرف همه آزادی‌خواهان صورت گرفت، سینما باید در خدمت این آرمان باشد. نکته بعدی سینمای دفاع مقدس به مثابه ژانر وطنی ما است و می‌تواند به عنوان یک سینمای پیشرو و متفاوت عمل کند و ما از آن کم استفاده کردیم و به دلیل عدم گفتگو به علیه خودش تبدیل شده است.

وی افزود: بحث بعدی ظهور و حضور و کشف استعدادهایی است که در گام دوم انقلاب اسلامی باید به آنها توجه میشد. ما قدردان فیلمسازانی هستیم که ما را کمک کرده‌اند تا سینمای مقاومت زنده باشد و این جشنواره نگاه ویژه‌ای به جوانان دارد و نباید فراموش کنیم که آینده متعلق به آنها است. یکی از آسیب‌شناسی‌ها مربوط به توان و اثرگذاری این جشنواره‌ها است، ما باید این را ادامه دهیم. باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود. این جشنواره توجه ویژه‌ای به موضوع متن داشته و محل مناقشه اینجا سوژه دراماتیک است. چه ایران اسلامی و چه کشورهای منطقه و مقاومت پر از سوژه‌های دراماتیک هستند که از آنها غفلت کرده‌ایم. همه اینها در جغرافیای زمانی و مکانی انقلاب اسلامی و تاریخ ایران هستند و همه اتفاقات مهمی به حساب می‌آیند که به آنها توجهی نشده است و تلاش کردیم عرصه‌ای فراهم کنیم که به متونی دستیابی پیدا کنیم که این موضوعات را در قالبی دراماتیک مدنظر قرار داده‌اند. نکته دیگر این است که ما در سینمای مقاومت یک پژوهش و تحقیق نداشتیم. در آکادمی ما ادبیاتی که وجود دارد ادبیات مقاومت نیست.

غفاری تأکید کرد: نکته بعدی بحث شکل برگزاری جشنواره بود. باید یک آسیب‌شناسی جدی می‌شد. ما نمیتوانیم شکل اجرا به سنت اجرایی لیبرال داشته باشیم. ما باید با همان موضوع سوژه دراماتیک یک موقعیت سوق‌الجیشی خلق کنیم و ایده برگزاری جشنواره در خلیج فارس از همانجا شکل گرفت.

وی افزود: این مسائل کلیت سیاستها بود. جشنواره از دوازدهم در بندر کنگان در سواحل خلیج زیبای فارس برگزاری می‌شود و کارگاه‌های آموزشی خواهیم داشت و نقد فیلم و فضای تخصصی نقد سینمای داخلی و جهانی را مدنظر داریم. ما در سی و یک استان اکران‌های سراسری خواهیم داشت. ظرفیت‌های ملی تدارک دیده شده‌اند، سینما در کنار مردم معنا دارد و ما باید این را توسعه دهیم تا در سراسر کشورمان این فیلم‌ها امکان اکران داشته باشند.

غفاری در پایان گفت: در بخش اصلی که «جایزه شهید سلیمانی» نام دارد، ۶۷۴ اثر داخلی دریافت شده است. در بخش «نسل روایت» که مربوط به آثار کوتاه است، ۲۹۱ اثر دریافت شد. در بخش جایزه دفاع مقدس ۳۵۲ اثر، در بخش فلسطین با حضور سینماگران داخلی ۱۴۹ اثر به دبیرخانه رسید. حدود ۴۰۰ فیلمنامه و بالغ بر ۲۰۰ اثر پژوهشی نیز به جشنواره امسال رسید. در اکثر بخش‌ها کار داوری تمام شده و در همین روزها نامزدهای جشنواره اعلام خواهند شد.

در ادامه محمدعلی مومنی‌ها (مدیر کمیته امور بین الملل هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت) اظهار داشت: از بیش از پنجاه کشور دنیا دریافت اثر داشتیم که تنوع کشورها جذاب بود و با اینکه زمان کمی برای فراخوان و تبلیغات داشتیم بیش از ۳۰۰ فیلمساز غیرایرانی خواستار حضور در این جشنواره بودند و حدود ۵۰۰ اثر از بیش از بیست کشور دنیا به این رویداد اثر ارسال کرده‌اند.

وی افزود: از چهار هیئت سینمایی سوریه، لبنان، ترکیه و یمن در این رویداد حضور دارند. هیئت سینمایی که از سوریه آمدند تمایل داشتند جشنواره در سوریه برگزار شود و امید داریم در فضای بین‌الملل فعالیت بهتری شاهد باشیم. شبهای فیلم مقاومت را در کشورهای مختلف برگزار خواهیم کرد. قرار بود در ترکیه و سوریه هفته فیلم مقاومت داشته باشیم اما حادثه تلخ زلزله در این دو کشور مانع این اتفاق شد و در کنار دیگر کشورها بعد از ماه رمضان شبهای فیلم مقاومت را برگزار خواهیم کرد. ما در افتتاحیه و اختتامیه از شخصیت‌های بین‌المللی تقدیر خواهیم داشت.

مومنی‌ها تأکید کرد: یک کار خوب هم برگزاری نشست هم‌اندیشی اتحادیه بین‌المللی فیلمسازان مقاومت است. در ایام جشنواره این نشست را با حضور فیلمسازانی از بیست کشور خواهیم داشت. در برگزاری جشنواره غرفه‌هایی را تدارک دیدیم. به دنبال بازار فیلم نبودیم ولی فضایی را در اختیار فیلمسازان قرار دادیم که خود را معرفی کنند.

در ادامه محمد حسینی (مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس) اظهار داشت: در این جایگاه وظیفه دارم از عزیزانی که این مسیر را ایجاد کردند تشکر کنم. به خصوص آقای خزاعی که پنج دوره دبیر بوده و آقای عظیمی میرآبادی که در دوره قبل جشنواره برگزار کردند. این دوره به نظر من مسیر مناسبی را طی میکند. از چند جهت شاید جشنواره مقاومت مهمترین جشنواره ایران است. به نظر من آنچه که در جشنواره‌ها اهمیت پیدا میکند جنبه مدیریت‌پذیری است. جشنواره‌ها می‌توانند جهت‌سازی کنند که تولیدات به جهت خاصی برود و باعث جریان‌سازی می‌شوند. بخشی از مدیریت سینمای دنیا توسط همین جشنواره‌ها هدایت می‌شود. به دو دلیل جشنواره مقاومت حائز اهمیت است. اولا شخصیت و تشخص سینمای ایران در دنیا است. سینما دستاورد جدی است و سینمای ایران در دنیا شخصیت متفاوتی دارد. نکته دومی که این رویداد را مهم میکند، این است که ژانرهای متقاوت در اثابت با فرهنگ‌های متفاوت شکلشان عوض میشود و گونه‌ای که در اثابت با فرهنگ ایرانی تغییر حالت داده ژانر سینمای جنگ است که آن را به عنوان دفاع مقدس می‌شناسیم. ژانر جنگ با اثابت به فرهنگ جنگ و جبهه گونه دیگری از تصویرسازی را به خود گرفت که طعم آن زیر زبان همه ما است.

وی افزود: نکته دیگر که مقاومت بسیار مهم است مسئله وفاق ملی در این جشنواره است. آنچه که طعم این جشنواره را به کام همه ایرانیها شیرین میکند این است که در برخی موارد با هم مشترک هستیم. و نکته آخر وجه ایدئولوژیک است. چه اعلامی یا اعمالی جشنواره‌های دنیا ایدئولوژی دارند. جشنواره مقاومت از این حیث متفاوت است که میگوید من وجه ایدئولوژیک خود را اعلام میکنم.

در ادامه محسن رفیعی (دبیر اجرایی) خاطرنشان کرد: جشنواره هفدهم مقاومت در روز دوازده اسفند ساعت پانزده افتتاحیه‌اش کلید می‌خورد، افتتاح جشنواره مقاومت همزمان در ۳۲ استان است، دبیرخانه‌ها همپا هم‌راستا و هم‌شانه جشنواره را در استان‌ها کلید خواهند زد.‌ مراسم پایانی در روز هفدهم اسفند در ساعت ۲۰ تا ۲۳ در یک کشتی روی سواحل نیلگون خلیج فارس برگزار می‌شود. در این دو فاصله برنامه‌های متعدد و متنوعی در نظر گرفته شده است.

رفیعی خاطرنشان کرد: آنچه که در این جشنواره بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه متولیان فرهنگ قرار بگیرد استقبال معنادار استانها از این جشنواره است. ما در تهران شاهد یک حضور ۴۵ درصدی در سطح کشور هستیم، بعد از تهران قم با هشت درصد و بعد گلستان و خراسان رضوی با چهار درصد هستند. در بخش نقد و پژوهش تهران با ۶۳ درصد آثار رتبه اول و بعد استان قم و اصفهان قرار دارند.

وی افزود: به دلیل مشکلات زمانی به صورت برخط و ویینار کارگاه‌های مختلفی برگزار خواهد شد؛ در ایام جشنواره ۴ هیأت سینمایی از ۴ کشور دنیا حضور پیدا می‌کنند و هیأتی که از کشور سوریه آمدند تمایل داشتند سال آینده این جشنواره در سوریه برگزار شود. دبیرخانه این جشنواره دائمی خواهد شد و ان شاالله برنامه‌های ویژه بین‌الملل خواهیم داشت.

در ادامه محسن جوادی (مدیر کمیته امور استان‌ها) نیز اظهار داشت: کمیته امور استان‌های جشنواره با هدف جذب و کشف استعداد در بین فیلمسازان جوان و انقلابی آغاز به کار‌‌‌کرده است. بخش نثر روایت داریم که فراخوان ویژه‌ای را برای آن طراحی کردیم که اقشار بسیجی با ما همکاری کردند و ۲۹۱ اثر‌ دریافت کردیم که جوانان متولد ۱۳۶۸ به بعد در این قسمت حضور پیدا کردند. بخش اکران مستند و کوتاه را داریم. سانس صبح برای دانش آموزان و سانس بعد از ظهر برای دانشجویان است و شب‌ها فیلم سینمایی داریم که عمدتا آثاری که در جشنواره فجر اکران شدند حضور خواهند داشت.

جوادی خاطرنشان کرد: هدف این بود که در بستر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فیلمسازان جوان را شناسایی کنیم و کلاس های تخصصی برایشان تهیه ببینیم. امیدواریم زمینه ساز نسل جدیدی از فیلمسازان انقلابی باشیم.

در پایان نیز سیدمهدی ناظمی (مشاور علمی دبیر) نیز اظهار داشت: بحث‌های ماهیتی شده و من درباره بخش خودم نکاتی را مطرح می‌کنم. ماموریت ما این بود که گفتمان جشنواره را توزیع کنیم. سلسله برنامه‌هایی را ترتیب دادیم که گفتمان مقاومت؛ آینده جهان، حضور زنان در سینمای مقاومت و… از جمله این نکات بود. ما می‌خواهیم از حال و فضای متعارف همه جشنواره ها سوق دهیم به سمت گفتگوهای جدی‌تر درباره وضع سینما، معنای مقاومت و… .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز