خبرگزاری کار ایران

در تذکرات اعضای شورای شهر مطرح شد؛

احکام شهرداری تهران ضمانت اجرایی ندارد/ همچنان نسبت به مفاد گزارش ملی حادثه پلاسکو بی‌توجهی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۵۰۹

امروز یکصد و سی و یکمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران به صورت علنی در صحن پارلمان شهری پایتخت برگزار شد. با توجه به این که روز گذشته شاهد آتش‌سوزی ۱۳ ساعته در ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار بودیم، فضای جلسه امروز شورا به شدت از این حادثه متاثر بود و بیشتر تذکرات اعضای شورای شهر پایتخت نیز به همین موضوع اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سوده نجفی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در این زمینه گفت: حادثه ناگوار دیروز در یک ساختمان ۱۰ طبقه اتفاق افتاد که روند آتش‌سوزی و اطفای حریق تا شب ادامه داشت و بنده به همراه تعدادی از همکاران در محل سانحه حاضر شدیم و از نزدیک شاهد تلاش و جان‌فشانی آتش‌نشانان تا آخرین لحظات بودیم.

وی افزود: با توجه به این که قشر آتش‌نشان همیشه با از خودگذشتگی در دل حوادث حاضر می‌شود و ایفای مسئولیت می‌کند، همه مسئولان مربوطه باید به صورت تام از این قشر زحمت‌کش حمایت کنند تا به حقوق قانونی خود دست پیدا کنند، لذا از شهردار تهران می‌خواهم نسبت به این قشر از خانواده بزرگ شهرداری که انتقادات متعددی به نادیده گرفتن قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و برخی مسائل صنفی و رفاهی دارند، توجه کرده و برای حل این مشکلات اقدامات لازم را انجام‌ دهد.

نجفی همچنین با تاکید بر لزوم تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز سازمان آتش‌نشانی تهران مطابق با استاندارهای روز دنیا اظهار داشت: در بازدیدی که ۶ ماهه گذشته از سازمان آتش‌نشانی داشتم، مشکلات و‌ خواسته‌های این قشر را در صحن شورای شهر مطرح کردم. امیدوارم این بار شهردار تهران بیش‌تر از گذشته نسبت رفع مشکلات آتش‌نشانان دقت نظر بیشتری داشته باشند تا بتوانیم اقدامی موثر در جهت رفع مشکلات این قشر زحمتکش انجام دهیم.

همچنان نسبت به مفاد گزارش ملی حادثه پلاسکو بی‌توجهی می‌شود

سید جعفر شربیانی، دیگر عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز درباره حادثه آتش‌سوزی ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار تذکر داد و گفت: حادثه دیروز در حالی رخ داد که پیش از این کمیسیون ماده صد برای این ساختمان حکم پلمب صادر کرده بود، ولی مالک ساختمان به صورت غیرقانونی این ساختمان را فک پلمب کرده بود و این مسأله بار دیگر نشان داد که احکام شهرداری تهران بازدارندگی ندارد، به نحوی که به نظر می‌رسد احکامی که شهرداری در حوزه شهرسازی صادر می‌کند، هیچ‌گونه ضمانت اجرایی ندارد و از قوه قضاییه می‌خواهیم در این زمینه ورود و کاری کند که احکام شهرداری بخصوص در زمینه فک‌ پلمب ضمانت اجرایی کافی داشته باشد.

وی افزود: بعد از حادثه پلاسکو یک گزارش ملی یک هزار صفحه‌ای تهیه شده است که متاسفانه همچنان نسبت به مفاد آن بی‌توجهی می‌شود، به نحوی که امسال حادثه متروپل نیز به صورت مشابه رخ داد و کنار گذاشته شد و دیروز هم مجددا شاهد حریق یکی از ساختمان‌های تهران بودیم که این مسائل نشان می‌دهد ما باید نسبت به آنچه در گزارش ملی حادثه پلاسکو مطرح شده بود، توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

فرآیند پلمب ساختمان‌های ناایمن باید روان‌تر شود

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز در تذکر امروز خود در یکصد و سی و یکمین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت به حادثه دیروز آتش‌سوزی ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار پرداخت و گفت: در این اعیاد فرخنده و پرسرور متاسفانه دو حادثه ناگوار کام همه ما را تلخ کرد، یکی از دست دادن یکی از جهادگران کشور که اخیرا به عنوان وزیر ورزش منصوب شده بود و پیش از آن هم به تعبیر مردم علمدار جهادگران در عرصه جهادی کشور بود و با این که ایشان در وزارتخانه مقام برجسته‌ای داشت، اما همچنان در روستاهای محروم و مستضعف خود شخصا به میدان می‌رفت و دست به کار می‌شد و دوم هم شهادت یکی از آتش‌نشانان عزیز ما در حادثه آتش‌سوزی ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار که متاسفانه دل همه ما را به درد آورد.

وی افزود: تا پایان عملیات اطفای حریق دیروز شخصا در خیابان بهار حضور داشتم و با دوستان در حال مذاکره بودیم، به واقع شاهد زحمات بسیار عزیزان ایثارگر آتش‌نشان بودیم و تفاهم و هم‌افزایی بسیار خوبی میان تمام دستگاه‌های شهرداری در رابطه با مدیریت صحنه وجود داشت که از آنها تشکر می کنیم، ولی متاسفانه این حادثه منجر به شهادت یکی از آتش‌نشانان شد. به صورت جدی درخواست می‌کنم که جلسه ویژه‌ای برگزار شود تا بتوانیم به فرآیند روان‌تری در خصوص موضوع پلمپ ساختمان‌های ناایمن و رفع آن دست یابیم که دادستانی می‌تواند در این باره دستورالعمل مشخصی ارائه دهد.

نایب رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: یکی از مشکلات مهم و اساسی که با آن مواجه هستیم مبادله‌نامه و توافقنامه‌های میان شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌هاست که روند کارهای عمرانی شهرداری را به تعویق می‌اندازد، لذا از شهرداری درخواست می‌شود طی برگزاری جلساتی بتوانیم تا پایان فروردین تفاهمنامه‌ها با دستگاه‌ها را به نتیجه برسانیم تا اقدامات لازم انجام شود.

سیاوش‌های سپیدجامه آتش‌نشانی نباید بر اثر فقدان ایمنی به‌راحتی از دست بروند

نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در تذکر امروز خود به موضوع حادثه ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار پرداخت و ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رضا دارابی، رئیس ایستگاه ۱۲۰ آتش‌نشانی تهران در این حادثه گفت: آتش‌نشان فداکار رضا دارابی نرسیده به بهار، در بهار شهید شد، فقدان توجه به مسائل ایمنی از دو جهت مکررا ما را به سوگ سرمایه‌های ارزشمند شهرمان می‌نشاند، این سیاوش‌های سپیدجامه ما که از آتش به سلامت می‌گذرند، نباید بر اثر فقدان ایمنی و شرایط نامناسب از هر حیث به این سهولت از دست بروند.

وی با اشاره به حذف برخی از ردیف‌های بودجه مربوط به آتش‌نشانان به عنوان خرید کالای لوکس از سوی دولت، بیان کرد: از دولت و مجلس درخواست می‌شود به این مسئله دقت ویژه‌ای داشته باشند، زیرا اگر فرمانده‌ای که به میدان می‌رود از ادواتی که در اختیار دارد، اطمینان خاطر نداشته باشد، نمی‌تواند به وظیفه خود به طور کامل عمل کند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا ادامه داد: یکی از اساسی‌ترین اختلالات موجود در پروژه‌های مهم ریز و درشت عمرانی و آبادانی در شهرها، دوباره‌کاری ناشی از بی توجهی به مسائل و اولویت‌های فنی و اقتصادی است که یک نمونه بارز آن در برش مجدد آسفالت تازه ریخته شده در کندن کف پوش و سنگ فرش و موزائیک کاری‌هاست که در معابر صورت می‌گیرد، انتظار می‌رود که اگر امکان پیش‌بینی برای تخریب سد معابر مقدور نیست، از روش های مرسوم به خشکه‌چینی استفاده شود تا مشخص شود این تأسیسات زیرزمینی در کجا وجود دارند و نیز از دوباره‌کاری و هزینه‌ مجدد هم جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز