خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز شورای شهر تهران مطرح شد:

برخی به دلایل سیاسی نوسازی بافت فرسوده را به تاخیر انداختند/ تیمی برای بررسی وضعیت ایمنی ساختمان‌های تهران تشکیل شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۱۳۱

فضای امروز جلسه شورای اسلامی شهر تهران متأثر از زلزله خوی و زمین‌لرزه بزرگ کشورهای ترکیه و سوریه بود و اعضای شورای شهر تذکراتی را نسبت به لزوم تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده تهران و بررسی وضعیت ایمنی ساختمان‌های پایتخت در صورت وقوع زلزله احتمالی در شهر تهران مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در تذکر امروز خود در یکصد و بیست و هشتمین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت به زلزله‌های اخیر خوی، ترکیه و سوریه اشاره کرد و گفت: جان باختن شهروندان کشورهای سوریه و ترکیه را به دولت و مردم این دو کشور تسلیت می‌گویم. کشور ما نیز در کمین زلزله است و شهر تهران هم از این امر مستثنی نیست. زلزله‌های اخیر زنگ هشداری است برای همه شهرها و شهر تهران که بیش از ۴ هزار هکتار بافت فرسوده و بخش زیادی بافت ناپایدار دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای این دوره مدیریت شهری چندین بار بر ضرورت نوسازی و بهسازی بافت فرسوده تاکید شده و خود او نیز در این زمینه تذکراتی را در صحن شورا مطرح کرده است، گفت: برخی افراد صرفا به جهت فعالیت سیاسی خودشان و تخریب اذهان عمومی، سعی کردند نوسازی، بهسازی و بازسازی بافت فرسوده در تهران به تأخیر بیافتد، اگرچه این هجمه‌ها در این دوره شورا تاثیر نگذاشت.

وی افزود: شاهد بودیم که شهرداری و شورا در این دوره نسبت به صدور پروانه‌های مختلف و تشویق نوسازی در بافت فرسوده و بافت ناپایدار تلاش کردند. اگر این زلزله که در ترکیه رخ داد، در شهر تهران رخ دهد، در تهران صدها هزار نفر کشته می‌دهیم و فاجعه ملی رخ می‌دهد. بنابراین اگر امروز دولت و وزارت راه و شهرسازی نسبت به این موضوع تدبیر نکنند، در آینده پایتخت جمهوری اسلامی دچار بحران می‌شود.

پیرهادی با خطاب قرار دادن مسئولان دستگاه‌های اجرایی گفت: امروز به این موضوع فکر کنید و تصمیم بگیرید، از هجمه‌های رسانه‌ای و تبلیغات برخی افراد سودجو و سیاسی که به فکر جان مردم نیستند، نهراسید، به صلاح مردم تصمیم بگیرید و در شهر تهران تحول اساسی ایجاد کنید. اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد، تصمیم‌گیری بعد از بحران دیر است.

تاکید امانی بر لزوم بررسی وضعیت ایمنی مراکز درمانی و آموزشی تهران

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در تذکر امروز خود در صحن علنی شورای شهر گفت: زلزله خوی، ترکیه و سوریه ما را به فکر فرو برده است که در مورد زلزله تهران چه باید بکنیم، پیشگیری از حوادث و آسیب‌های زلزله احتمالی تهران نیازمند رعایت اصول مهندسی در زمان ساخت و شناسایی ساختمان‌های ناایمن بعد از ساخت سازه است که سازمان نظام مهندسی مسئولیت آن را بر عهده دارد.

وی افزود: در زلزله اخیر ترکیه چند بیمارستان فرو ریخت و چندی پیش نیز متوجه شدیم که یک مرکز درمانی در منطقه ۱۲ به دلیل پیگیری‌های شهرداری توسط وزارت بهداشت به دلیل فرسودگی بیش از حد پلمب شده است، بسیاری از مراکز آموزشی نیز فرسوده هستند و بهتر است حداقل یک تیم تشکیل شود که با اولویت مجتمع‌های مسکونی،‌ مراکز آموزشی و مراکز درمانی، میزان فرسودگی را مشخص کنند.

سلیمانی: صدها هکتار بافت فرسوده پیرامون گسل‌ها به صورت فوری و قطعی تعیین‌تکلیف شود

نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در تذکر امروز خود در صحن شورا به موضوع زلزله‌ای اخیر خوی، ترکیه و سوریه پرداخت و گفت: غرب آسیا همواره در طول تاریخ شاهد زلزله‌های متعددی بوده است که منجر به نابودی تمدن‌های بسیاری از صفحه روزگار شده است، ضمن تسلیت به دلیل جان باختن تعدادی از هموطنانمان در شهرستان خوی، امید که این کمک رسانی‌ها قدری از آلام آنها بکاهد و مسائل پیش‌آمده را برای آنها قابل تحمل‌تر کند.

وی افزود: تصاویر هولناکی که هم‌اکنون در کشورهای ترکیه و سوریه شاهد آن هستیم، یادآور زلزله هولناک در شهرستان بم است، تبعات این حوادث باید برای ما درس عبرت باشد، در همان سال وقوع زلزله در بم اصلاحیه‌ای با عنوان طراحی ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله موسوم به اصلاحیه ۲۸۰۰ صورت گرفت که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ادامه داد: ضرورت دارد در شهر تهران صدها هکتار بافت فرسوده و ناپایدار پیرامون گسل‌های دارآباد، لویزان، ری و سایر گسل‌ها به صورت قطعی و فوری تعیین تکلیف شوند، در حال حاضر در تهران فرصت تدوین و تصویب بودجه شهرداری تهران می‌تواند به پیشبرد و حل این مسئله کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز