خبرگزاری کار ایران

گزارش اجراهای چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر/ درخشش فادوهای پرتغالی در وحدت

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۶۴۹

​در چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، در بخش موسیقی بین‌الملل گروه موسیقی «فادو» از کشور پرتغال روی صحنه رفت.

به گزارش ایلنا به نقل از  ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی فادو پرتغال اولین بار است که در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازد و جالب آنکه «ماریو مویتا»که نام هنری او «ماریو دوبراگا» است، خواننده، نوازنده پیانو و سرپرست گروه پیش از اجرای هر قطعه توضیحاتی درباره آثار ارائه می‌کرد تا مخاطبان موسیقی کلاسیک غربی،  شاهد یک اجرای دیدنی و پژوهشی باشند و با موسیقی فادو از کشور پرتغال که به نوعی موسیقی فولک این منطقه است آشنا شوند.

اعضای این گروه سه نفره متشکل بود از «یورگ داسیلوا»  نوازنده گیتار و «اوربانو اولیویرا» نوازنده درامز و «ماریو دوبراگا» نوازنده پیانو که در ابتدا یک قطعه بی‌کلام اجرا کردند و پس از آن ماریو، خواننده گروه در سخنانی رو به حاضران در سالن گفت: «بسیار خوشحالم در این سالن حضور دارم و برای شما اجرا می‌کنم. اولین قطعه را با یک آکاپلا آغاز کردیم و قطعه بعدی یک کار فیوژن است. قطعه سوم هم نغماتی تماتیک از موسیقی شبه جزیره ایبری بود در گام ماژور محسوب می‌شود.»

در ادامه پس از قطعه چهارم که در گام مینور اجرا شد، سرپرست گروه به معرفی موسیقی فادو پرداخت و بیان داشت: «گروه فادو در سراسر جهان اجرا داشته است. اگر به شهر ما« لیسبون» سفر کرده باشید، خواهید دید در آنجا بسیاری از موسیقیدانان کارهایی که اجرا می‌کنند و به گوش می‌رساندند، تم‌هایی رمانتیک و عاشقانه دارد و معمولا شاد هستند؛ موسیقی که به دوران کهن این سرزمین باز می‌گردد.»

این خواننده پس از اجرای قطعه پنجم، اشاره کرد که این قطعه را سال‌ها قبل و در شرایط و روحیه خاصی ساخته است و تقدیم به مخاطبان شد.

و در ادامه با اشاره به نوازنده گیتار گفت: «اوربانو» سازنده ساز است و این گیتار را خودش ساخته است. این گیتار از سازهای اصلی موسیقی ما است و یک گیتار خاص پرتغالی است که سال 1870 میلادی در کنارساز پیانو بیشتر به مردم معرفی شد. شهر من در جنوب کشور پرتغال است و موسیقی فادو در آنجا بسیار شناخته شده و پیانونوازی این منطقه هم خاص خودش است  و خیلی خوشحالم که به نمایندگی از موزیسین‌های فادو، اشعار و ملودی های کهن این منطقه را برای شما ارائه می‌کنم.»  

قطعه بعدی اثری بود ساخته ماریو (نوازنده پیانو) در سه پارت عاشقانه و در ادامه قطعه «اسرار خانه»  را به اجرا در آورد.  بعد از آن یک موسیقی فادو دیگر به اجرا در آمد که به گفته ماریو:«این اثردر همراهی سولونوازی گیتاراست و  آن را در37 سالگی و در دانشگاه موسیقی ساخته‌ام ، زمان به بهانه فارغ‌التحصیلی‌ام از دانشگاه، این قطعه را به والدینم تقدیم کردم.»

او در ادامه اظهار کرد: «ما این موسیقی را در بیش از 40 کشور اجرا کرده‌ایم و تقریبا با آن ارتباط برقرار کردند. آیا شما هم با آن ارتباط می‌گیرید؟ و در ادامه حاضران در سالن با تشویق‌های پی در پی این اثر را با خواننده همراهی کردند و در ادامه یک موسیقی  بی‌کلام در سه پارت بر پایه و بیس پیانو اجرا شد و این هنرمند ابراز امیدواری داشت تا مخاطبان از این کار لذت برده باشند.

او پس از اجرای قطعه بعدی  اشاره داشت:«مادربزرگم اصالتا اسپانیایی است و این سبک موسیقی در دهه‌های  50- 60 میلادی در آنجا رونق گرفت و در پایان قطعه«دختری با چشم های سبز» به اجرا درآمد.

این خواننده و نوازنده در سخنان پایانی گفت: «بسیار خوشحالم توانستم پرانرژی برای شما اجرایی داشته باشم. سپاس از اینکه ما را به این جشنواره موسیقی دعوت کردید. اولین باری است که به ایران می‌آیم و علاقمندم موسیقی‌ام را در سراسر جهان و برای ایجاد وحدت و همدلی در بین مردم اجرا کنم تا مردم کشورهای مختلف به یکدیگر نزدیک تر شوند.»

حامی ارکستر سمفونیک صدا و سیما هستیم

ارکستر سمفونیک صدا و سیما در چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در سانس دوم و در ساعت 21:30 در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

این اجرا به رهبری آرش امینی روی صحنه رفت و متشکل از سازهای زهی، سازهای بادی، تیمپانی و گروه کر بود که ابتدا قطعه بی‌کلام «نیایش یزدان» را با همراهی گروه کر به اجرا درآورد و در ادامه با حضور خواننده قطعه‌ای دیگر اجرا شد.

در ادامه ارکستر قطعه «ساری گلین» و چند اثر فولک دیگر را اجرا کرد و در پایان چند قطعه میهنی به اجرا در آمد که با استقبال مخاطبان همراه شد.

روشنک نوشی(فلوت)، الهه سادات موسوی(فلوت)، حسام صدفی نژاد(ابوا)، شمیم کیانی(ابوا)، اکرم سلطانی فیروز(ابوا)، محمد ملک لی(کلارینت)، پگاه ولی خانی سامانی(کلارینت)، آنیتا یعقوبی(کلارینت)، امیرحسین محمدیان(فاگوت)، امیر ملکی زاده(فاگوت)، نیما سرایی(هورن)، هومان باقی(هورن)، ریحانه رفیعی(هورن)، حسن فراهانی(ترومپت)، فرید شیخی(ترومپت)، کیمیا خانزادی(ترومپت)، مریم حسین پور(ترومپت)، حسین شریفی(ترومبون)، امیرعلی حصارکی(ترومبون)، علیرضا ترابی(ترومبون)، کیومرث ناصری(توبا)، محمود منتظم صدیقی(تیمپانی)، مهیار منتظم صدیقی(پرکاشن)، فرهاد رحیمیان(پرکاشن)، ماهان ببری(پرکاشن)، روح اله فروزش(ویولن)، هادی آرزم(ویولن)، هدیه سادات حجازی (ویولن)، گل آرا کیان بخت(ویولن)، الهه سادات عبدالهی مقدم، نگین حاتمی(ویولن)، ساناز نوربخش(ویولن)، فرید ذاکری(ویولن)، نازک محمد کاشی(ویولن)، فرناز زندیه(ویولن)، پریا اژدری دوزدوزان(ویولن)، منصور صفاییان(ویولن)، امیرعباس آقاپورخامنه (ویولن)، رادمهر فلاح(ویولن)، بهنام آیتی نجف آبادی(ویولا)، آرش گنجه(ویولا)، الهام آقابابایی(ویولا)، فرگل ساکت(ویولا)، فاطمه آقارضایی(ویولا)، نیاز پورمحمدی(ویولا)، هلیا پورکریمی(ویلنسل)، امین چراغیان(ویلنسل)، کیانمهر کشاورز(ویلنسل)، مرتضی قائمی پور(ویلنسل)، کورش ملکی زاده(کنترباس)، عادل اصغرزاده(کنترباس)، بیتا غفاری(کنترباس)، آوا پویا کاشانی(کنترباس)، آذین فولادوند(سوپرانو)، نیلوفر لطف آور(سوپرانو)، مهرآذین مهرآذر(سوپرانو)، سالومه سیدکشمیری(سوپرانو)، ملینا آقارضایی(سوپرانو)، هنگامه حسینی(آلتو)، سمیه کنعانی(آلتو)، ندا قاسمی(آلتو)، هدی برات زاده(آلتو)، ترانه ظاهری اردبیلی(آلتو)، حسین عطری(تنور)، مرتضی اکبرزاده غلامی(تنور)، فرزین مهاجرتهرانی(تنور)، الیاس بهشتیان(باس)، جواد مرادیون(باس)، جعفر عسگری(باس)، بهرام اله وردی(باس)، حسین محمودی(باس) و صابر اله دادیان(تار) نوازندگان ارکستر و گروه کر را تشکیل می‌دادند که سرژیک میرزاییان رهبری گروه کر را برعهده داشت و مهیار مهرآذر گروه را سرپرستی کرد.

علیرضا قزوه رئیس (مدیر مرکز موسیقی صدا و سیما) که در این برنامه حضور داشت درباره برنامه‌های پیش رو ارکستر سازمان در جملاتی گفت: «تمرینات ارکستر سمفونیک صدا و سیما بطور مرتب برقرار بود و هر ماه اجراهایی برگزار کردند و آقای آرش امینی با جدیت در این ارکستر حضور و فعالیت دارند. این ارکستر متشکل از نوازندگان با تجربه و خوبی است  و تلاش داریم در سال آینده هم این اجراها هر ماه برگزار شود. وظیفه ما حمایت از این ارکستر است و حامی ارکستر سمفونیک صدا و سیما هستیم.

در این برنامه محمد اله یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز حضور داشت.

تالار رودکی

نوازندگی رضا مهدوی در شب «حسین ملک»

در چهارمین شب از  سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر رضا مهدوی با بداهه‌نوازی سنتور یاد استادش «حسین ملک» را زنده نگه داشت

تالار رودکی از  ساعت ۱۸:۳۰  میزبان شب حسین ملک بود.

در  این شب رضا مهدوی از شاگردان  «حسین ملک»  قطعاتی را به صورت بداهه به یاد استاد خود اجرا کرد. رضا مهدوی پیش از اجرای خود در سخنانی به  آشنایی با حسین ملک و آموزش در مدرسه این هنرمند برجسته سنتور اشاره کرد و گفت:  بنده افتخار داشتم در  دوران کودکی در ابتدای دهه شصت به مکتب حسین ملک بروم؛  او شخصیتی کاریزماتیک و بیانی سلیس و طنزگونه داشت که وقتی در آن شرایط سخت موسیقی با افراد صحبت می‌کرد به آنها انگیزه و امید می‌داد. در  واقع حسین ملک سفیر سنتور ایران در جهان بود و در ۳۵ کشور به اجرا رفته بود و هیچ موسیقیدانی اینقدر سفر به خارج از ایران نداشت.

وی اظهار کرد:  حسین ملک شیوه خاص نوازندگی خود را داشت که همین او را از هم‌دوره‌ای‌هایش متمایز می‌کرد. علاوه بر شیوه تکنوازی خاص آنچه او را متفاوت و مشهور تر از بقیه نوازندگان می‌کرد ابداع و تغییرات ماندگاری  بود که در ساز سنتور ایجاد کرد .

وی خاطر نشان کرد: حسین ملک، نوازنده شهیر سنتور در سال ۱۳۰۴ در تهران بدنیا امد و در سال ۱۳۷۸ درگذشت؛ من تنها دو سال شاگردشان بودم اما تا آخرین روزهای حیاتشان با  ایشان رفت و آمد داشتم؛ حسین ملک اولین نوازنده‌ای بود که در تلویزیون ایران با ساز سنتور نوازندگی کرد .

رضا مهدوی همچنین در گفتگو با  ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر درباره اجرای بداهه خود در شب حسین ملک توضیح داد:  امشب کاملا بداهه نواختم؛ در بداهگی ناخواسته از مخاطبان و استادم حس گرفتم؛ در حین اجرا ناخواسته ملودی در خاطرم نقش بست که می‌شود در آینده آن را آهنگسازی و به صورت تکنوازی و ارکسترال اجرا کرد؛  همین بداهه دستمایه‌ام شد و  به نظرم آمد در گام‌های مختلف آن را اجرا کنم؛ در محدوده شور و آوازهای شور مدلاسیون کردم  و اشاره‌ای به اصفهان داشتم و در بینش آواز زدم و گوشه‌هایی از موسیقی دستگاهی به روایت خودم اجرا کردم.

این پژوهشگر موسیقی درباره یکی از وجه‌های بارز  کار حسین ملک گفت:  استاد ملک شهرت دیگری هم دارد اینکه آهنگساز سرود «سی تیر» با شعری از   ابوالحسن صبا بود در  واقع حسین ملک به خاطر این سرود ضد امپریالیستی در سال‌های دهه سی تحت تعقیب بود؛ البته سرود «سی تیر » را ما در سال ۱۳۷۳ در حوزه هنری اجرا کردیم .  

 اجرای گروه قاصدک در  شب شهمیرزا مُرادی

در  شب شهمیرزا مُرادی (نوازنده سرنای لرستان) در  سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر   نیز گروه موسیقی «قاصدک»  به صحنه رفتند و رپرتواری از موسیقی شاد لرستان را با سرنا و دهل اجرا کردند.

آواز شور، سنگ سما، سه پا»، دوپا، سوار بازی، اوشاری و دوپای فتاحی قطعاتی از  موسیقی لرستان بود که گروه موسیقی «قاصدک»در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند .

 گروه «قاصدک» از گروه‌های موسیقی نواحی است که تاکنون چندین دوره در جشنواره فجر شرکت داشته است. امیرحسین بسطام، نوازنده سرنای این گروه پنج دوره برگزیده جشنواره موسیقی جوان در کشور بوده است. مهدی بسطامی (سرپرست گروه  و نوازنده دهل) و  امیرمحمد بسطامی اعضای این گروه موسیقی را تشکیل می‌دهند.

مهدی بسطامی، سرپرست گروه  موسیقی قاصدک  و نوازنده دهل درباره حضور در جشنواره موسیقی فجر گفت:  «اجرای موسیقی به ویژه موسیقی شاد باعث بالا رفتن روحیه نشاط و امید در جامعه می‌شود جشنواره موسیقی فجر رویداد بسیار مهمی است که حضور و اجرا در آن برای هر گروه موسیقی  یک تجربه ارزشمند خواهد بود.»

بوشهری‌ها با یزله‌خوانی و خیام‌خوانی شادی و گرمای جنوب را به فجر آوردند 

گروه «شبدیز» در  شب موسیقی بوشهر در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  آیین‌های بوشهری چون یزله‌خوانی و خیام‌خوانی را با رپرتواری از موسیقی گرم و شاد جنوب در تالار رودکی به اجرا درآورد.

به گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، چهارمین شب از  سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، تالار رودکی از  ساعت ۲۱:۳۰ میزبان شب بوشهر بود؛  در این شب گروه موسیقی «شبدیز» به سرپرستی محسن حیدریه از بوشهر با اجرای قطعات شاد موسیقی جنوب ایران شادی و گرمای جنوب را به جشنواره فجر آوردند.

گروه موسیقی «شبدیز» اجرای خود را با قطعات «دیگه ناشم به کعله» و  «زنکه مویی» آغاز کردند. اجراهایی شاد و پر هیجان با حرکات آیینی خاص که تماشاگران سالن را با خود همراه کرده بود .

پس از اجرای این دو قطعه حیدر احمدی، خواننده گروه موسیقی «شبدیز»  با خوش آمدگویی به تماشاگران جشنواره موسیقی  فجر  از آنها خواست که در اجرای قطعات با این گروه تعامل داشته باشند. 

    «یزله» یکی از موسیقی‌ها و  از آیین‌ها و رسوم رایج در ناحیه جنوب ایران و بویژه بوشهر  است. «شکر بنگال» نام  یکی از یزله‌های قدیمی بوشهر  بود که  گروه «شبدیز» اجرا کرد.

«مه‌جبین» قطعه‌ای لری بود که خواننده گروه «شبدیز » آن را به لرهای بوشهر و ایران تقدیم کرد.

هر قطعه موسیقیایی در بوشهر بر اساس یک پیشینه فرهنگی و آیینی ساخته و اجرا می‌شود. «مو اهرم نمی شم می  شم بنی گز» یکی از همین قطعات بود که «شبدیز» در فجر اجرا کرد و تماشاگران سالن را به وجد آورد،

گروه شبدیز قطعه‌ای بنام  «ابر رحمت» را برای مادران این سرزمین اجرا کرد. فانوس از دیگر قطعات اجرایی در شب موسیقی بوشهر بود.

خیام خوانی بوشهری، گونه‌ای خاص و منحصر به ‌فرد از موسیقی بومی استان بوشهر محسوب می‌شود که به‌عنوان میراث فرهنگی‌هنری در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است.

«خیام خوانی» یکی از  قطعات زیبایی بود که «شبدیز» اجرا کرد؛ خواننده این گروه پیش از اجرای رباعی خیام گفت: ما بوشهری‌ها  خیام  را خیلی دوست داریم و همانند رباعی‌های خیام  که می گوید در حال زندگی کنید در حال زندگی می‌کنیم.

   «نغمه‌خوانی» آواز کار در فرهنگ بوشهری است و نوایی است که جاشوهای بوشهری هنگام کار در دریا  آن را می خوانند. نغمه‌خوانی قطعه‌ای بود که اعضای گروه شبدیز با حرکات آیینی خاص جنوب ایران آن را اجرا کردند.

حیدر احمدی (خواننده و مهدی گلستان)، محمد راستی (رضا زنده‌رودی)، اسماعیل تنگسیری، سعید پیراسته (نوازندگان اعضای گروه موسیقی شبدیز) در شب موسیقی بوشهر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بودند.

محسن حیدریه (سرپرست گروه موسیقی شبدیز) در گفتگو  با ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بر ضرورت حضور هنرمندان موسیقی در رویداد فجر تاکید کرد و گفت: در این شرایط لازم بود که در فجر شرکت کنیم.

او درباره اهداف و رسالت گروه  موسیقی شبدیز توضیح داد:  رسالت گروه شبدیز این است که فرهنگ  موسیقیایی و آداب و رسوم بوشهر را به مردم ایران و دنیا بشناسانیم؛ مردم در بوشهر از لحظه تولد تا مرگ با موسیقی مانوس هستند.

سرپرست گروه  موسیقی شبدیز  با بیان اینکه این سومین تجربه حضور گروهش در جشنواره موسیقی فجر است، گفت: حمایت‌هایی که از هنرمندان  در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر می‌شود  از دوره‌های گذشته بیشتر است و همین هنرمندان را دلگرم‌تر می‌کند.

سالن میلاد

«معین زندی» در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت

چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ با نخستین اجرای «معین زندی»همراه شد.

سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی عصر روز دوشنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ میزبان نخستین کنسرت «معین زندی» بود.

معین زندی نخستین اجرای خود را با خوانندگی قطعه «همدست» برگزار کرد و به محض حضور در صحنه اجرای سالن، با تشویق و ابراز محبت آنها طرفداران خود مواجه شد. او در ادامه قطعات «هیچ» و «شاید دلت تنگ شده توام» را اجرا کرد.

«جاده هراز»، «سر صبح» و «من عاشقتم هنوزم» از دیگر قطعاتی بودند که زندی برای اجرا در کنسرت خود انتخاب کرد. همزمان با آغاز اجرای قطعه «چه حیف» طرفداران پر شور و نشاط معین زندی با همخوانی با این خواننده پاپ، فضایی متفاوت را رقم زدند.

زندی با اجرای «زده به سرم هوای تو»، «دلم برات تنگ میشه» و «دمتون گرمه» و همچنین «روزای رفته» اجرای خود در سالن کنسرت را به پایان رساند.

سعید انصار (کیبورد)، بهنام فداکار (کیبورد)، آندره خاچیکیان (گیتار)، علی اکبریان (گیتار)، وحید ایرانشاهی (گیتار)، احسان مشهودزاده (گیتار)، محمد مختاری (ویولن)، وحید مدنی (درامز) و رضا گرشاسبی (پرکاشن) نوازندگانی بودند که معین زندی را در اجرای چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر همراهی کردند.

همخوانی با«گرشا رضایی» در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر 

«گرشا رضایی» آخرین اجرای چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ را روی صحنه برد.

به گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، شامگاه یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ ‌آخرین اجرای چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ توسط «گرشا رضایی» در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه رفت.

گرشا رضایی اجرای خود  را با خوانندگی «نرو»، «زنجیر»، «دلم هوس کرده» و «مگه پاییز اومده» ادامه داد؛ اجرای این قطعات و پخش همزمان ویدیوکلیپ‌های مرتبط با آنها به همراه متن موسیقی روی ویدئووال، همخوانی جمعیت حاضر در سالن را به همراه داشت.

با اجرای «دلم گرفته ای رفیق» نیز حاضران در سالن با روشن کردن چراغ تلفن‌های همراه خود این قطعه را همراه با گرشا رضایی هم‌خوانی کردند. «دریا نمی‌رم» نیز دیگر قطعه‌ای بود که مورد استقبال طرفداران این هنرمند موسیقی پاپ قرار گرفت.

در ادامه رضایی «عکسای آخر»، «چش تو چش»، «دنیامی» با هنرنمایی گیتاریست و نوازنده ساکسیفون، «نرو و دل ندارم»، «قرمز» و «ماهی» دیگر قطعاتی بودند که توسط گرشا رضایی به اجرا درآمد. «دریا دریا» آخرین قطعه‌ای بود که رضایی اجرا کرد و با همخوانی تقریباً کل سالن همراه شد.

وحید شهسواری (کیبورد)، ژیوان وفاخواه (ساکسیفون)، سعید روستا (درامز)، امیر پرویزی (پرکاشن)، علی جمالی (گیتار) و حسین بخشی (گیتار) گروه نوازندگان اجرای شامگاه دوشنبه گرشا رضایی در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر را تشکیل دادند.

فرهنگسرای ارسباران

تجلیل از قاسم صرافان در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر

گروه سرود "شهیدفرجی" از تهران در چهارمین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود، با حضور در فرهنگسرای ارسباران، پنج قطعه مذهبی و انقلابی را برای علاقهمندان و حاضران در سالن اجرا کردند.

فرهنگسرای ارسباران در چهارمین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در سانس اول که به بخش سرود اختصاص دارد، میزبان گروه سرود "شهید فرجی" با سرپرستی حسین نصیری از تهران بود.

اجراهای بخش سرود سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در روز چهارم با حضور گروه ۲۵ نفره‌ی «شهید فرجی» روی صحنه و اجرای قطعه «من مسلمانم» بر اساس شعر معروف سهراب سپهری آغاز شد. قطعه‌ای که با توجه به محتوای احساسی، تنظیم خوب و اجرای منسجم گروه، مورد توجه حاضران قرار گرفت.

دو قطعه «اباصالح» و «امام رضا» با تم مذهبی، دومین و سومین انتخاب گروه سرود «شهید فرجی» برای اجرا در چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بود.

در ادامه برنامه حسین نصیری سرپرست گروه سرود «شهید فرجی» طبق روال روزهای گذشته بعد از اجرای قطعه سوم با دعوت عبدالله روا، که اجرای برنامه را برعهده داشت، روی سن حاضر شد.

نصیری سرپرست گروه سرود «شهیدفرجی» در سخنان کوتاهی درباره سابقه فعالیت های این گروه سرود، گفت: گروه سرود «شهید فرجی» نزدیک به ۲۳ سال است که در زمینه سرود فعالیت می‌کند و اعضای گروه همگی از دانش آموزان منطقه ۱۷ تهران که به دارالشهدا شناخته می شود، هستند.

نصیری در ادامه با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌های تولید سرود‌های خوب و با کیفیت، افزود: معمولا خیلی از کسانی که وارد کار تولید سرود می‌شوند به دلیل سختی‌های زیادی که این کار دارد، در ابتدای راه ممکن است، خسته شوند اما مطمئنا وقتی نتیجه کارشان را می‌بینند آنقدر انرژی می‌گیرند که در ادامه راه دیگر مشکلات زیاد نمی‌تواند مانع کارشان بشود. برای گروه ما هم این مسئله وجود داشت اما الان دیگر اینگونه نیست.

پس از توضیحات حسین نصیری سرپرست گروه سرود «شهید فرجی» نوبت به اجرای قطعه دو زبانه (فارسی، عربی) «سلام بر محمد» رسید که توسط این گروه اجرا شد.

در ادامه برنامه و پیش از اجرای قطعه آخر، نوبت به تجلیل از استاد قاسم صرافان، هنرمند شناخته شده موسیقی و از چهره‌های شاخص تولید آثار مذهبی و انقلابی رسید.

در این قسمت عبدالله روا مجری برنامه از چهار نفر از اعضا گروه سرود «شهید فرجی» دعوت کرد تا به نمایندگی از کل گروه روی سن حاضر شوند و پس از آن با دعوت مجری برنامه، استاد قاسم صرافان، شاعر، ترانه‌سرا و خالق آثار متعدد مذهبی _ انقلابی و سراینده آثار ماندگاری همچون «مرگ مساوی با آمریکا»، «جهاد»، «سرانجام»، «ایران من»و.... در میان تشویق حاضران روی سن حاضر شد و لوح تقدیر، تابلو نقاشی خط و جایزه نقدی خود را به پاس دو دهه فعالیت تاثیرگذار در عرصه تولیدات مذهبی و انقلابی از دستان هنرمندان گروه سرود شهید فرجی دریافت کرد.

چهارمین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود، با اجرای قطعه «تا آخرش هستیم» با تم انقلابی توسط گروه سرود «شهید فرجی» در حالی به پایان رسید که اجرای این قطعه نیز با توجه به محتوای ملی میهنی آن، مورد استقبال دوستداران سرود و حاضران در سالن قرار گرفت.

پیوندِ حماسه و عشق با شاهنامه‌‌خوانی و خیام‌خوانی

پیوندِ حماسه و عشق با شاهنامه‌خوانی و خیام‌خوانی هنرمندانه‌ی استاد عباسپور، چهارمین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران را به شبی فراموش نشدنی برای دوستداران موسیقی نواحی تبدیل کرد.

فرهنگسرای ارسباران در چهارمین روز برگزاری جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی، میزبان استاد عباسپور و فرزندش محمد عباسپور (پسر و نوه‌ی استاد فقید حاج محمدمراد عباسپور) بود و شاهنامه‌خوانی و خیام‌خوانی منحصر به فرد این پدر و پسر بختیاری با همراهی نوای نِی افشین بزرگ‌نیا، شبی فراموش نشدنی را برای حاضران در سالن رقم زد.

استاد عباسپور در حاشیه این اجرا، در توضیح کوتاهی گفت: برای اجرای امشب در قسمت اول که شاهنامه‌خوانی خواهیم کرد به سراغ ابیاتی با محوریت ایران زمین از زبان فردوسی رفتیم و برای قسمت دوم یعنی خیام خوانی هم نیز ابیاتی از خسرو و شیرین را با محوریت عشق به همراه پدر اجرا می‌کنیم.

این شاهنامه‌خوان پیشکسوت در ادامه با اشاره به جایگاه شاهنامه و شاهنامه‌خوانی در میان مردم استان چهارمحال و بختیاری، افزود: شاهنامه گ‌خوانی مهم‌ترین بخش آوازهای حماسی ایل بختیاری است و در دوران قدیم شاهنامه‌خوانان در طول ماه، روزها را دور هم جمع می‌شده و به درخواست بزرگ محل و یا بزرگ ایل، داستانی را با توجه به احوال و موقعیت و وضعیت مردم انتخاب می‌کردند و هر شب در منزل یکی از بزرگان گرد هم جمع می‌شدند و شاهنامه می‌خواندند.

استاد عباسپور همچنین با اشاره به ضرورت گسترش مفاهیم عمیق موجود در شاهنامه، افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه به حمایت‌هایی که از شاهنامه‌خوانی شده تعداد افرادی که علاقه پیدا کردند تا شاهنامه خوانی را یاد بگیرند نسبت به قبل بیشتر شده است و امیدوارم این جریان به سراسر ایران گسترش پیدا کند.

گفتنی است، محمد عباسپور که به عنوان جوان‌ترین شاهنامه‌خوان بختیاری شناخته می‌شود، در روستای چلیچه از توابع شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری متولد شده و شاهنامه خوانی را از پدربزرگ خود استاد فقید حاج محمدمراد عباسپور آموخته و به علت اجرای درست و دقیق شاهنامه از سنین پایین در مجالس مختلف شاهنامه را به گونه‌ای می‌خوانده که گویی سال‌ها در مجالس، شاهنامه خوانده است.

همچنین استاد فقید حاج محمد مراد عباسپور که در سال 1399 در سن 96 سالگی درگذشت، از قدیمی‌ترین شاهنامه‌خوانان ایران و مهم‌ترین بازمانده نسل کهن شاهنامه خوانان بختیاری بود. او که شاهنامه را به سنت قُدمایی و شیوه حماسی پرشور می‌خواند، همواره تلاش می‌کرد این سنت دیرینه را به نسل بعد از خود نیز منتقل کند و در این راه شاگردان متعددی را که اکثرا فرزندان و نوه‌هایش بودند را پرورش داد.

فرهنگسرای نیاوران

استعدادهای جوان با تک نوازی پیانو و گیتار مهمان نیاوران بودند 

تکنوازان موسیقی کلاسیک با اجرای دو هنرمند جوان و تکنوازی پیانو و گیتار در چهارمین روز از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 در چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر برابر با یکم اسفندماه ساعت ۱۸:۳۰ با دو تکنوازی پیانو و گیتار در اجرای تکنوازان موسیقی کلاسیک (استعدادهای جوان) میزبان مخاطبان بود.

علی تالوردیان هنرمند جوان اصفهانی در ابتدای این برنامه به اجرای تک نوازی پیانو پرداخت.

«اتود شماره 4 شوپن»، «والس شماره ۱۰ شوپن» و «انوانسیون شماره ۱۳ باخ» قطعاتی بودند که این هنرمند آنها را در اجرای تکنوازی خود نواخت.

در ادامه اجرای تکنوازان موسیقی کلاسیک زهرا غفاری دیگر هنرمند جوان عرصه موسیقی با تک نوازی گیتار میزبان علاقه‌مندان بود.

قطعات «بوره»، «تانگو»، «فیاستِلاریان»، «میفاوِریتا»، «انوانسیون» و «سونات اسکارلتی» ۶ قطعه نواخته شده غفاری در سانس دوم تکنوازی موسیقی کلاسیک بودند.

دومین حضور عمر تیمور در جشنواره موسیقی فجر

هنرمندان تاجیکستان با اجرای 9 قطعه موسیقی به سرپرستی عمر تیمور در فرهنگسرای نیاوران میزبان سفیر این کشور و دیگر مخاطبان حاضر در سالن بودند.

در در چهارمین شب میزبانی خود از هنرمندان حاضر در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در ساعت 21:30 پذیرای کنسرت گروه «آسمان» به سرپرستی عمر تیمور از کشور تاجیکستان و نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان، رایزن فرهنگی به همراه جمعیت قابل توجهی از مخاطبان علاقه‌مند به موسیقی بود.

عمر تیمور (خواننده و نوازنده کمانچه)، اسکندر تیمور (خواننده و نوازنده تنبک)، جمعه رجب (نوازنده دوتار باس) و رحمت بای‌مد (نوازنده نی) 4 نفر از اعضای گروه موسیقی «آسمان» بودند که با اجرای 9 قطعه موسیقی برای مخاطبان پرداختند.

عمر تیمور، خواننده و سرپرست گروه «آسمان» درباره آغاز فعالیت گروهی‌شان گفت: «ما بیش از ۱۰ سال است که با یکدیگر به صورت گروهی در قالب نام «آسمان» فعالیت می کنیم و اکنون تنها ۴ نفر از اعضای این گروه برای شرکت در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر همراه من به ایران آمده اند.»

او ادامه داد: «من به شخصه نزدیک ۱۰ سفر به ایران داشته ام و در سال ۱۹۹۶ میلادی برابر سال 1374 در یازدهمین دوره جشنواره موسیقی فجر نیز شرکت کرده ام و البته در شهرهایی چون مازندران، شیراز و بندرعباس نیز مهمان هنردوستان ایرانی بوده ام.»

این هنرمند عنوان کرد: «کشورهای تاجیکستان و ایران هم زبان و هم دین هستند و از نظر موسیقایی نیز نقاط مشترک فراوانی دارند که منجر به اختلاط فرهنگی این ۲ کشور شده است و این موضوع بسیار ارزشمند است.»

او با اشاره به همکاری شان با علیرضا قزوه، شاعر ایرانی توضیح داد: ما تاکنون ۴ ترانه از اشعار علیرضا قزوه را اجرا کرده ایم و امشب نیز به اجرای قطعه «سلام ای مست مست» او پرداختیم. این ۴ قطعه به همراه ۸ قطعه دیگر سال ها پیش در رادیو تهران ایران ضبط و آرشیو شده است.»

عمر تیمور در پایان با اشاره به همکاری های مشترکی که با هنرمندان ایرانی دارند، گفت: «ما با نوازندگان ایرانی به ویژه عزیزانی که به تدریس موسیقی مشغول هستند؛ ارتباط زیادی داریم. هنرمندانی چون آرش لطفی که شب و روز در حال نواختن است و در تاجیکستان نیز به برگزاری نشست های پژوهشی درباره موسیقی می پردازد و کیوان پهلوان نوازنده ساز دایره. به تازگی نیز کتاب اشعار سیدمسعود علوی‌تبار با نام «با کمال افتخار ایرانی ام» را هدیه گرفته ام که قطعا زمانی که به تاجیکستان برگردیم در قالب موسیقی به آن خواهیم پرداخت.»

گروه موسیقی آسمان به اجرای قطعات «هرآنچه هستی بازآ»، «علم لدنی»، «بزم ربانی»، «میوه تلخ مربا نشود»، «می پرست ایجاد»، «سلام ای مست مست»، «دگرآموز»، «ای شهید کربلا» و «خیر و برکت» پرداختند.

کوشک باغ هنر

گلستانی‌ها در کوشک چه کردند؟ 

در چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر هنرمندان استان گلستان در کوشک باغ هنر به روی صحنه رفتند.

به گزارش ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، در چهارمین شب از اجراهای موسیقی اقوام و از ساعت ۱٨ و ۳۰ گروه موسیقی ترکمن برای نواختن و اجرای روایت‌ها و مقام‌های ترانه ترکمن به روی صحنه رفتند.

اعضای این گروه را قربان گلدی‌کر (کمانچه و دوتارنواز)، تاج محمد یلقی (خواننده و دوتار نواز) و حاج محمد ایری (نوازنده نی ترکمن و سرپرست گروه) تشکیل دادند.

در بخش دوم این سانس از اجراها نیز گروه موسیقی ترکمنی سنتی «آلتن پرده» به معنی پرده طلایی بر روی صحنه رفتند.

این گروه نیز قطعات «اورازیم»، «دلیل گونیم»، «سائلایب گچدی» و «کورآتا» را برای تماشاگران به اجرا درآورند.

اعضای این گروه را نیز آرمین آرازنیا (سرپرست و خواننده و نوازنده دوتار)، عبدالمناف آرازنیا (نوازنده دوتار) و نوید آرازنیا نوازنده کمانچه تشکیل دادند.

از تک نوازی نرمه نی تا شب خوب آذربایجانی‌ها در کوشک باغ هنر

نرمه نی و موسیقی آذربایجان در کوشک باغ هنر در چهارمین شب از اجراهای جشنواره موسیقی فجر نواخته شد.

شب گذشته در دومین سانس از اجراها از ساعت ۲۱ و ۳۰ در ابتدا ناصح بهرام بیگی (تکنواز ساز نرمه‌نای) از کردستان به روی صحنه رفت و مقام‌های بیات و شوشتری در سبک‌های مختلف موسیقی روایی کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق شامل سه فرم حیران، قطار و خاوگر، سوارو، گلو، لشکری، رمبازین، سفر و هجرانی و هاواره بره را نواخت.

در بخش دوم این سانس از اجراهای موسیقی اقوام نیز گروه موسیقی آذربایجانی «راهاب» بر روی صحنه رفت و قطعات «ایران گلدی»، «لاله‌لر»، «ساری گلدی»، «ریحان» و قطعات دیگری از موسیقی آذربایجانی را اجرا کردند.

اعضای این گروه را فرامرز گلزارفرد (بالابان و سرپرست گروه)، قربان اشرفی (خواننده و قوپوز)، بیت‌اله بابایی (خواننده و قوپوز)، عباس رسول‌زاده (خواننده و قاوال)، سمیرا حاجی‌زاده (اوزان دایره)، اعظم پورمحمد (دایره و همخوان)، المیرا داوری اسکویی (قوپوز)، زهرا فتوحی (دف، دایره و همخوان) تشکیل داده بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز