خبرگزاری کار ایران

از بی مهری ها به هنر فرش تا سهم فرش دستباف در بازار های جهانی ؛

فرش ایرانی به نام فرش پاکستانی صادر می شود / مسئولان فقط در حرف صادرات فرش را از پرداخت مالیات معاف کرده اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۵۲۰

افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ تورم افسار گسیخته و مشکلات صادرات باعث شده تا فرش دستباف روز به روز جایگاه خود را هم در خارج و هم در داخل شور از دست بدهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، صادرات فرش دستباف را به طور قطع می توان یکی از اصلی ترین اقلام صادرات غیر نفتی ایران به جهان معرفی کرد که در سالیان اخیر با افت شدید و باور نکردنی رو به رو شده است و صنعت قالی بافی را با رکود ویژه ای همراه کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستباف شیراز با بیان اینکه دلایل بسیاری زیادی وجود دارد که اجازه نمی دهد فرش دستباف ایرانی و استان فارس در بازار های جهانی و داخلی رشد کند، می گوید: در هم آمیختگی موضوعات سیاسی با مسائل اقتصادی مشکلاتی را در حوزه صادرات فرش دستباف ایجاد کرده است.

غلامرضا مفرحی در گفت و گو با ایلنا نبود ارتباط با دیگر کشورها و تبلیغات سوء علیه کشور باعث شده تا فرش ایرانی در بازارهای جهانی اقبال خوشی به خرید فرش ایران نشان ندهند، می افزاید: در حال حاضر نبود ارتباط با دیگر کشورها اجازه فروش محصولات را به ما نمی دهد و در حال حاضر صادرات فرش دستباف به بازار های خلیج فارس به شدت کاهش یافته و هیچ دسترسی هم به بازار آمریکا نداریم.

فرش ایرانی به نام فرش پاکستانی صادر می شود / مسئولان فقط در حرف  صادرات فرش را از پرداخت مالیات معاف کرده اند

 افزایش نرخ تورم باعث گرانی بیش از حد مواد اولیه شده است 

رئیس اتحادیه فروشندگان دستباف شیراز در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر برای صادرات فرش به کشور آمریکا باید فرش دستباف ایرانی را به اسم فرش پاکستانی به این کشور صادر کرد که این مهم هزینه های بسیاری را برای فعالان ایجاد می کند، بیان می کند: افزایش نرخ تورم باعث گرانی بیش از حد مواد اولیه شده که در نهایت منجر به افزایش قیمت فرش دستباف شده است.

مفرحی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تنها افراد خاصی می توانند از خرید فرش دستباف استقبال کنند، می گوید: اگرچه در سال های گذشته تمام اقشار می توانستند فرش دستباف را خریداری کنند اما در حال حاضر گرانی ها باعث شده که تنها افراد خاص قدرت خرید فرش دستباف را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در یک مقطع زمانی فرش دستباف ایرانی 75 درصد بازار جهانی را در دست خود داشت، می گوید:  در حال حاضر طبق آخرین آمار سهم فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی میان 12 الی 15 درصد است که این مهم یک فاجعه است.

 سهم فرش دستباف فارس از صادرات کشور حدود 35 درصد است

رئیس اتحادیه فروشندگان دستباف شیراز با اشاره به اینکه وجود تحریم های داخلی و خارجی روز به روز فشار را به بافندگان و فعالان فرش بیشتر می کند، می افزاید: با توجه به اینکه سهم فرش دستباف استان فارس از صادرات کشور حدود 35 درصد است اما مشکلات متعدد و دیدگاه ها باعث شده تا این صنعت در استان مورد بی مهری قرار بگیرد.

مفرحی با بیان اینکه بافت هر فرش برای حدود 25 نفر اشتغالزایی می کند، می افزاید: در صورتیکه صنعت فرش در کشور نهادینه شود و مورد توجه مسئولان قرار بگیرد این صنعت می تواند برای 25 درصد کشور اشتغال ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت فرش برای تمام افراد از بافنده، کارخانه های ریسندگی و ...... اشتغال ایجاد می کند، می افزاید: اگر این صنعت در هر کشور دیگر بود مسئولان آن را با یک نگاه ویژه حمایت می کردند که متاسفانه این اتفاق در ایران رخ نمی دهد.

فرش ایرانی به نام فرش پاکستانی صادر می شود / مسئولان فقط در حرف  صادرات فرش را از پرداخت مالیات معاف کرده اند

 صنعت فرش دیگر صرفه اقتصادی ندارد

رئیس اتحادیه فروشندگان دستباف شیراز با بیان اینکه نبود مافیا در حوزه فرش باعث شده تا این صنعت نتواند در کشور رونق بگیرد، می گوید: در حال حاضر فعالان فرش در استان فارس تنها به خاطر عشقی که به این هنر دارند اقدام به فعالیت می کنند و صنعت فرش در شرایط فعلی به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.

مفرحی با بیان اینکه بافت یک فرش کامل حدود 6 ماه زمان می برد، می گوید: حدود 3 ماه هم زمان می برد تا یک فرش به فروش برود و اگر فعالان این صنعت سرمایه هایشان را در حوزه های سکه و طلا هزینه کنند به مراتب سود بیشتری کسب می کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت هیچ حمایتی از صنعت فرش ندارد، می گوید: متاسفانه در حال حاضر دولت تصمیماتی اتخاذ می کند که باعث متضرر شدن فعالان فرش می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستباف شیراز صدور بخشنامه های متعدد مانند پیمان ارزی، دریافت مالیات بازگشت ارز حاصل از صادرات و .... باعث شده تا فعالان فرش دستباف روز به روز با مشکلات متعددی مواجه شوند، می افزاید:  مسئولان فقط  در حرف  صادرات فرش را از پرداخت مالیات معاف کرده اند زیرا در عمل  این اتفاق  رخ نمی دهد و از صادرات این صنعت مالیات دریافت می شود.

 نسل جدید به بافت فرش رو نمی آورند

مفرحی با اشاره به اینکه در حال حاضر نسل جدید به دلیل زحمت زیاد و نداشتن سود کافی به بافت فرش رو نمی آورند، خاطر نشان می کند: در شرایط فعلی وضعیت برای فعالان فرش دشوار است.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستباف شیراز با اشاره به اینکه هیچ گونه زیر  ساختی برای صادرات فرش در کشور و استان فارس فراهم نیست، می گوید: نبود هواپیما و زیر ساخت های حمل و نقلی جهت ارسال فرش به دیگر کشور ها شرایط را برای فعالیت در این صنعت دشوار می کند و این در حالی است که در کشورهایی مانند پاکستان، هند و بنگلادش و .... تمام زیر ساخت ها فراهم است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز