خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنای مازندران از بی رغبتی شالیکاران برای فروش برنج؛

واردات برنج ؛ تیشه به ریشه کشاورزان مازنی/ تولیدات کشاورزی امسال همچنان در انبارها دپو شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۴۵۰

در حالی کشاورز این روزها پس از ماه‌ها از برداشت شالی، برنج خود را به فروش نرسانده و در انبارها دپو شده است که برنج با قیمت کمتر از هزینه های تولید در بازار به فروش می رسد و کشاورز به هزینه خود هم نرسید و برنج همچنان در انبارها دپو شده و رغبتی برای خرید وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از مازندران، در سال جاری در راستای افزایش تولید داخلی برنج و تلاش برای تولید بیشتر،کشاورزان نسبت به افزایش بهره وری اقدام کردند، اما نه تنها تولید بیشتر و افزایش بهره وری به داد کشاورز نرسید بلکه برنج به عنوان محصول استراتژیک مازندران و مهم ترین منبع درآمدی مردم در انبارها دپو شود و عملا کشاورز ضرر کند.

در حالی کشاورز این روزها پس از ماه‌ها از برداشت شالی، برنج خود را به فروش نرسانده و در انبارها دپو شده است که برنج با قیمت کمتر از هزینه های تولید در بازار به فروش می رسد.

تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید در استان مازندران این استان را یکی از تولیدکنندگان مهم و قطب برنج کشور تبدیل کرده و با توجه به سهم ۴۲ درصدی برنج مورد نیاز کشور در مازندران، عدم فروش برنج پر محصول و خاک خوردن آن در شالیکوبی ها دغدغه جدی این روز کشاورزان است و کشاورزان انتظار دارند که برای رفع مشکلات کشاورزان که از نیازهای مهم این قشر است، تلاش شود تا دسترنج یکسال شان به هدر نرفته و از درآمد مناسب تولید برنج بهره مند شوند.

خریداری برای خرید برنج وجود ندارد

یکی از شالیکاران مازندرانی اظهار کرد: کشاورز با توجه به هزینه های انجام شده برای برنج قیمت تمام شده برنج‌پر محصول ۴۰ هزار تومان است، اما در بازار حتی به این قیمت هم از کشاورز و شالیکار برنج خریداری نمی شود و تنها با این هزینه های انجام شده ضرر می کنیم.

رنجبر یکی از کشاورزان مازندرانی به خبرنگار ایلنا گفت: ماههاست که کشاورزان  آماده فروش برنج هستند، اما خریداری برای خرید وجود ندارد و منتظرند تا قیمت ها پایین بیاید و با خرید ارزان از کشاورز در بازار گران به فروش برسانند.

وی افزود: برنج پر محصول با هزینه های انجام شده هر کیلویی ۴۰ هزار تومان است که متاسفانه در بازار ۳۰ تومن هم از نا خریداری نمی شود.

دولت به داد کشاورز نمی رسد

عبدالله زاده از دیگر کشاورزان‌مازندران هم با بیان اینکه مسوولان همواره بر اقتصادی کردن‌محصول تاکید دارند اما این مهم بدون توجه به تولیدکننده امکان ندارد، به خبرنگار ایلنا گفت:  وقتی حمایتی از تولیدکننده و کشاورز انجام‌نشود، نه تنها تولید اقتصادی نخواهد بود بلکه موجب می شود همان مقدار تولید هم از بین رفته و افراد به شغل دیگری مبادرت ورزند و وقتی حمایتی از کشاورز و شالیکار انجام نشود، قطعا شاهد کوچک و کوچک تر شدن اراضی کشاورزی خواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه سال گذشته کشاورزان و شالیکاران مازندران در دام دلالان گرفتار شدند و با فروش پایین محصولات، شاهد قیمت دو تا سه برابری این‌محصول در بازار شدند و امسال برخی از کشاورزان محصولات را در انبارها و شالیکوبی ها دپو کردند تا نرخ برنج به ثبات برسد اما این اتفاق نیفتاد و همان‌ برنج هم در دست‌مان باد کرد.

عدم‌حمایت دولت از کشاورزان موجب شد که شاهد تغییر الگوی کشت بوده و حتی برخی از افراد به فروش زمین‌های کشاورزی مبادرت کردند چرا که تولید برای آنان به صرفه نبود و امسال این به صرفه نبودن تولید به عینه در کشت برنج مشهود است و با گذشت ماههااز تولید شالی، همچنان برنج در شالیکوبی ها باد کرده و خریداری وجود ندارد.

عبدالله زاده گفت: قیمت پایین برنج نسبت به هزینه های انجام شده و واردات برنج موجب شده تا کشاورز و شالیکار فلج شود و حتی به هزینه انجام شده خود نرسد.

این کشاورز مازندرانی افزود: متاسفانه در شرایطی قرار داریم که بعد از برداشت برنج، نسبت به ممنوعیت واردات اقدام شد،  در حالی که بای پیش از آغاز فصل برداشت و شروع خریدهای خارجی این مساله اتخاذ و ابلاغ می‌شد و در شرایط فعلی با توجه به هزینه های انجام شده و عدم فروش برنج، اتخاذ این تصمیم نوش دارو پس از مرگ سهراب است و باید مسئولان و دولت به داد ما برسد.

 واردات برنج، علت دپوی برنج داخلی در شالیکوبی ها

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی هم  در گفت وگویی با اشاره به این که ۸۰۰ هزار تن برنج در کشور وارد شده است، گفت: متاسفانه به شرکت های دولتی و خصوصی اجازه واردات داده شد و این مسئله سبب شده تا برنج پرمحصول با قیمت ۳۰ هزار تومانی در انبارها باقی بماند.

منصورعلی زارعی افزود: در حالی که ۵۰۰ هزار تن از برنج پرمحصول استان در انبارها باقی مانده است، واردات برنج،  ضربه مهلکی به کشاورزان است که  باعث دپوی برنج داخلی در شالیکوبی ها شده و انتظار است مازندران با ورود دولت برای خرید و حمایت این محصولات از کشاورزان برای رفع مشکلات این قشر اقدام شود.

وی بیان داشت: ارزان بودن برنج کشورهای خارجی و وارداتی موجب گرایش خریدار به این نوع برنج شده و برنج داخلی استان با کیلویی ۲۷ هزار تومان عرضه می شود.

زارعی گفت: در حالی که هزینه تولید هر کیلوگرم برنج پرمحصول ۴۰ هزار تومان است، متاسفانه خریدار برای قیمت ۳۰ هزار تومان هم برنج داخلی استان را نمی خرد و با توجه به ارزان بودن برنج خارجی استقبال از این‌محصولات وارداتی بیشتر است و خواستار اجرای الگوی کشت دراستان و ارائه یارانه به تولید هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز