خبرگزاری کار ایران

زنگ حقوقی در مدارس با طرح «قاضی مدرسه»

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۸۶۰

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه قصد دارد تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش با اجرای طرح «قاضی مدرسه» و فراهم کردن محتوای مناسب و با حضور قضات در مدارس، این طرح را به منظور آشنایی دانش‌آموزان با موضوعات حقوقی و پیشگیری از جرائم، آن را در سطح ملی و کشوری اجرا کند.

به گزارش ایلنا، اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درباره نقش مهم آگاهی‌بخشی در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی و پیشگیری رشدمدار گفت: پیشگیری رشدمدار از زیرشاخه‌های پیشگیری اجتماعی است که متمرکز بر کودکان و نوجوانان در معرض خطر بوده و هدف از آن مداخله در دوره‌های مختلف رشد اطفال و نوجوانان در معرض بزهکاری به منظور پیشگیری از تکراری شدن بزهکاری در بزرگسالی است. یادگیری و آگاه‌سازی از سنین پایین باعث نهادینه شدن این آموزشها در افکار آنها شده و سبب می‌شود تا در بزرگسالی نتایج آن در اجرای بهتر قوانین و در زندگی روزمره آنها دیده شود.

اصغر جهانگیر یکی از نکات مهم در اجرای این طرح را توجه به شرایط سنی و اجتماعی جامعه هدف عنوان کرد و افزود: با توجه به نسل نوجوان و متفاوتی که با آنها روبه‌رو هستیم، لزوم استفاده از کارشناسان به‌روز، مطلع از آسیب‌های اجتماعی امروز جامعه، جوان و باتجربه بسیار مهم است و آشنایی با مسائل و دغدغه‌های این نسل امری حیاتی در اجرای ثمربخش این طرح است. آگاه‌سازی دانش‌آموزان از خطرات بزهکاری اجتماعی و آموزش حقوقی با توجه به مقتضیات سنی و حساسیت‌های دوران بلوغ و بحران هویت در این برهه سنی و خطراتی همچون آشنایی با افراد نااهل بسیار مهم و نکته ظریف و مهمی است که در این آموزش‌ها باید مد نظر قرار گیرد.

وی عنوان کرد: هوشیاری و هدایت افراد در این سنین نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد، جرائم اینترنتی و آسیب‌های ویژه مجازی و ... دارد و در کنار آن، آگاه‌سازی والدین و معلمان بسیار اثرگذار است.

جهانگیر با اشاره به گسترش استفاده از فضای مجازی در بین جوانان، نوجوانان و حتی کودکان عنوان کرد: به دلیل پیشرفت و گسترش علم و تکنولوژی و لزوم استفاده از وسائل الکترونیکی به ویژه موبایل در چند سال اخیر و به دلیل همه‌گیری کرونا و دسترسی آسان به فضای گسترده اینترنت، باعث ورود خرده‌فرهنگ تهاجمی کشورهای دیگر به کشور شده است که در بسیاری از مواقع باعث بروز بی‌حیایی، بی‌پروایی، بی‌خیالی و حتی ترویج بی‌عفتی در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ شده که موجب نگرانی برای خانواده‌ها و جامعه شده است که در صورت ناشناخته ماندن و رصد نشدن و جلوگیری نکردن از آنها، اثرات مخربی بر جامعه ایرانی-اسلامی کشورمان خواهد داشت و شکاف بین نسلی بیشتری بین فرزندان و والدین ایجاد می‌کند.

وی با تاکید به هویت‌بخشی جوانان در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: در کنار آگاه‌سازی و آموزش ارزش‌های دینی و اخلاقی، بالا بردن اعتماد به نفس، هویت‌بخشی، آشنایی با فرهنگ و قوانین حاکم بر کشور، راهکار موثری در اجرای این طرح است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در تشریح این طرح اظهار کرد: قرار است در این طرح با استفاده از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها و متخصصان، قضات و سایر کارشناسان با حضور در مدارس، دانش‌آموزان را با مسائل حقوقی، مفاهیم جرم و راهکارهای پیشگیری از آن مطلع کرده و اطلاعات و تجربیات مفیدی به دانش‌آموزان، اولیا و کارکنان انتقال داده شود. استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی، خیران و معتمدان در این طرح، باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

جهانگیر دلیل انتخاب جامعه دانش‌آموزی برای اجرای این طرح را دربرگیری بالای این قشر و هم‌چنین اهمیت یادگیری در سنین پایین عنوان کرد و افزود: به دلیل وجود بیش از 15 میلیون دانش‌آموز در کشور، نقش مدرسه در ترویج فرهنگ قانونمداری در جامعه بیشتر نمایان می‌شود و آغاز آموزش در سنین پایین بسیار تاثیرگذار و به نوعی تضمینی است.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم کل کشور، ارائه جذاب مسائل حقوقی را در کاهش خطرات بزه‌دیدگی، افزایش مسئولیت‌پذیری آنان در مواجه با اعمال و رفتارهای مجرمانه بسیار موثر دانست و عنوان کرد که در کنار آگاه‌سازی دانش‌آموزان، آشنایی قضات با مشکلات و آسیب‌های جدید قشر جوان و نوجوان برای صدور آرای مناسب، ترویج فرهنگ قانونمداری هم جنبه‌های دیگر این طرح است.

وی استفاده از هنر و هنرمندان در اجرای این طرح را بسیار خوب توصیف کرد و توضیح داد: اگر بتوانیم با کمک هنرمندان مفاهیم را در قالب نمایش، تئاتر، کلیپ، موشن، عکس، فیلم و .... به کودکان، نوجوانان و جوانان ارائه دهیم بی‌شک تاثیرگذاری این طرح چندین برابر خواهد بود.

جهانگیر درباره چگونگی جمع‌آوری اولویت‌های محتوایی گفت: با جمع‌آوری اطلاعات از پرونده‌های محاکم اطفال و ارتباط با کارشناسان و مشاوران آموزش و پرورش و مسئولان مدارس می‌توان به اولویت‌ها، چالش‌ها، جرائم اولویت‌دار و پرتکرار دست یافت و با برنامه‌ریزی با روشی هدفمند و موثر در اجرای این طرح گام برداشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز