خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه تهران:

نگهداشت نخبگان و ارتقای سطح کیفیت زندگی با دانشکده بیوتکنولوژی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۹۶۳

رئیس دانشگاه تهران، دانشکده تازه تاسیس بیوتکنولوژی را محل مناسبی برای نگهداشت نخبگان و ارتقادهنده سطح کیفیت زندگی مردم دانست و گفت: باور داریم دانشکده بیوتکنولوژی می‌تواند محل مناسبی برای نگهداشت نخبگان و بروز ابتکارات و نوآوری‌های نخبگان در کشور باشد و امیدواریم انگیزه لازم برای جلوگیری از خروج نخبگان را ایجاد کنیم.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه در مراسم افتتاح ساختمان دانشکده بیوتکنولوژی دانشگاه تهران، با اشاره به گذشت بیش از دو دهه از شکل‌گیری و فعالیت گروه بیوتکنولوژی در دانشگاه تهران، گفت: گروه بیوتکنولوژی طی سال‌های فعالیت خود از ساختاری متناسب با ایده اولیه شکل‌گیری این گروه بهره‌مند نبوده و ساختار سازمانی و زیرساخت‌های فیزیکی مناسبی برای آن فراهم نبوده است. در تصمیم جدیدی که برای گروه بیوتکنولوژی دانشگاه تهران گرفته شد، قرار شد این گروه به دانشکده ارتقا پیدا کند و دانشکده بیوتکنولوژی از نظر ساختاری ذیل دانشکدگان علوم دانشگاه تهران قرار گیرد. 

رئیس دانشگاه تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دانشگاه تهران بتواند نقطه اتصال مباحث نظری با فناوری و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان باشد، افزود: بیوتکنولوژی در رشته‌های علمی مختلف اعم از کشاورزی و منابع طبیعی، انرژی، درمان و سلامت، مواد غذایی، محیط زیست و حوزه‌های صنعتی فعلیت می‌یابد و امیدواریم در تعاملی که بین سه دانشکدگان علوم، فنی و کشاورزی و منابع طبیعی از منظر حوزه بیوتکنولوژی شکل می‌گیرد، فعالیت‌هایی که در قالب دانشکده بیوتکنولوژی سامان پیدا می‌کند، فراگیری و تاثیرگذاری بالایی داشته باشد. 

وی افزود: وقتی صحبت از مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌کنیم، دانشگاه باید در خدمت جامعه باشد. در دانشگاه به دنبال ارتقای کیفیت زندگی مردم از طریق تلفیق علم و فناوری هستیم و یکی از بحث‌های مورد دغدغه مدیران در کشور، بحث کارآمدی، ایجاد کارایی و استفاده بهینه از منابع در دسترس است. فلسفه و ماموریت اصلی که دانشکده بیوتکنولوژی دنبال می‌کند نیز ارتقای کیفیت زندگی مردم است. 

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به نرخ پایین بهره‌مندی و بهره‌وری از منابع در کشور، گفت: در کشورمان علی‌رغم بهره‌مندی از بهترین منابع، ولی نتوانسته‌ایم از آن‌ها استفاده مطلوبی داشته باشیم. بیوتکنولوژی می‌تواند در خدمت استفاده بهینه از منابع باشد. رد پای بیوتکنولوژی می‌تواند در تمام رشته‌های مختلف وجود داشته باشد و این می‌تواند مبنا و علت‌العلل و ریشه‌های ناکارآمدی بهره‌گیری از منابع را مرتفع کند و بهره‌وری منابع را بالا ببرد. 

وی افزود: وقتی صحبت از بهره‌وری می‌کنیم، بجای سخنرانی و مباحث نظری نیاز به یک اقدام عملی داریم. دانشکده بیوتکنولوژی یکی از حوزه‌های بسیار مهمی است که می‌توانیم از طریق آن به ارتقای بهره‌وری در کشور کمک کنیم و از ترکیب و تلفیق و یکپارچه‌سازی منابع در حوزه‌های علوم پایه، فنی و کشاورزی در قالب اقدامات فناورانه این اتفاق را رقم بزنیم. 

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به شعار دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی»، ایجاد دانشکده تازه تاسیس بیوتکنولوژی را تبلور عینی این شعار برشمرد و آماده‌سازی فضای کالبدی مورد نیاز این دانشکده در زمانی محدود را منبعث از روحیه جهادی مدیران پروژه مذکور دانست و گفت: برای تحقق دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تهران، همیشه به دنبال این بوده‌ایم که ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم و نسل چهارم را محقق کنیم. یکی از مهمترین اهداف دانشگاه کارآفرین، تبدیل علم به فناوری و تجاری‌سازی دانش است که با ماموریت دانشکده بیوتکنولوژی منطبق است. از سوی دیگر، پاسخگویی به نیازهای جامعه و ارتقای سطح کیفیت زندگی مردم که رهاورد این دانشکده است، بیانگر اهمیت رویکرد مسئولیت‌پذیری برای مدیریت دانشگاه است. 

مقیمی با معرفی مسئول راه‌اندازی دانشکده بیوتکنولوژی دانشگاه تهران، تامین فضای فیزیکی این دانشکده را گام مهمی برای شکل‌گیری ساختارمند دانشکده دانست و گفت: مهمترین مشکل موجود، ناظر بر کمبود منابع مالی برای تامین تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی است. امکانات و منابع دانشگاه تهران فعلا در حد تامین فضای فیزیکی کفاف داده و در زمینه تجهیز بهتر آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی، امیدوار به کمک بنیاد ملی نخبگان هستیم. 

وی ابراز امیدواری کرد: ضمن انتقال تجهیزات فعلی آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی دانشگاه تهران به ساختمان جدید، این آزمایشگاه‌ها با حمایت بنیاد ملی نخبگان به تجهیزات روز مجهز شوند و محققان حوزه بیوتکنولوژی دانشگاه تهران دیگر دغدغه مباحثی نظیر فضای فیزیکی و تجهیزات نداشته باشند و این مجموعه ضمن اینکه در نگهداشت نخبگان تاثیرگذار باشد، بتواند بسیاری از مشکلات حوزه علم و فناوری را برطرف کند. 

مقیمی با بیان اینکه ۱۰۰ دانشجو از بهترین‌های کشور در دانشکده بیوتکنولوژی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: در رشته‌های علوم پایه شاهد خروج نخبگان از کشور بوده‌ایم، که باور داریم دانشکده بیوتکنولوژی می‌تواند محل مناسبی برای نگهداشت نخبگان و بروز ابتکارات و نوآوری‌های آن‌ها در کشور باشد و امیدواریم انگیزه لازم برای جلوگیری از خروج نخبگان را ایجاد کنیم. نخبگان کشور ثابت کرده‌اند که حاضرند با حداقل امکانات در کشور بمانند و خدمت کنند، اما متاسفانه در این زمینه کوتاهی شده و نتوانسته‌ایم آن طور که شایسته نخبگان است، امکانات لازم برای بروز ظرفیت‌های واقعی آن‌ها را فراهم کنیم و امیدوارم که نهادسازی مناسب همچون تاسیس گروه‌های علمی - تخصصی، دانشکده و کمک به توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان که در دستور کار دانشگاه تهران قرار دارد، کمک شایانی به این موضوع کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز