خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با ایلنا:

"۵ میلیون خودرو" بیشتر از ظرفیت معابر پایتخت در حال تردد هستند/ مأموران پلیس راهور؛ مظلوم‌ترین قشر در برابر آلودگی هوا

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۸۸۵

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان این که مأموران پلیس راهور مظلوم‌ترین قشر در برابر آلودگی هوا هستند، گفت: در حال حاضر ظرفیت معابر شهر تهران ۱.۹ میلیون وسیله نقلیه است، این در حالی است که روزانه به طور متوسط بیش از ۷ میلیون وسیله نقلیه به جز وسایل نقلیه مهمان و عبوری، در پایتخت تردد می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که تعداد وسایل نقلیه در حال تردد در تهران بیش از ۵ میلیون دستگاه از ظرفیت معابر این شهر بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات تهران و سایر کلانشهرهای ایران است که سال‌هاست علاوه بر وارد کردن آسیب‌های اقتصادی و محیط‌زیستی فراوان، تهدیداتی جدی را برای سلامت شهروندان به همراه داشته است و براساس آخرین آمارهای رسمی وزارت بهداشت، سالانه ۲۱ هزار مرگ منتسب به این پدیده در کشورمان ثبت می‌شود. در این میان مأموران پلیس راهور کلانشهرها بخصوص مأمورانی که در خیابان‌ها به انجام وظیفه می‌پردازند و در طول روزهای آلوده به صورت مداوم با آلودگی هوا مواجه می‌شوند، از جمله اقشاری هستند که بیشترین آسیب های جسمی را بر اثر این پدیده متحمل می‌شوند. 

در چنین شرایطی سؤال مهم این است که با توجه به افزایش محسوس روزهای آلوده در سال جاری در تهران و سایر کلانشهرهای کشور، اولا پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان مهمترین دستگاه مسئول در حوزه مدیریت ترافیکی شهرها چه پیشنهاداتی را برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها دارد و ثانیا این یگان انتظامی چه برنامه‌هایی را برای کاهش تأثیر آلودگی هوا بر پرسنل خود و حفظ سلامت آنها در روزهای آلوده دارد؟ 

شهرهای و جاده‌های کشور شبیه دهانه قیف شده‌اند 

این سؤالات را از سردار سید کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور فراجا پرسیدیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: در قانون هوای پاک تکالیف مختلفی برای دستگاه‌های گوناگون تعیین شده است که اگر دستگاه‌ها به همان تکالیف قانونی خود عمل کنند، شاهد کاهش محسوس آلودگی هوا در کلانشهرها خواهیم بود؛ به طور مثال، در ماده ۸ قانون هوای پاک تکالیف مهمی در حوزه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تعیین شده و این در حالی است که این خودروها نقش مهمی در ایجاد آلودگی هوا دارند، ولی متأسفانه بخشی از تکالیف مربوط به دستگاه‌های اجرایی در این حوزه روی زمین مانده است؛ آن هم در شرایطی که نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل و اسقاط وسایل نقلیه فرسوده می‌تواند نقشی مهم در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. 

وی افزود: رعایت قاعده ظرف و مظروف در معابر تهران و سایر کلانشهرها می‌تواند کمک مهمی به کاهش ترافیک و در نتیجه کمتر شدن میزان انتشار آلاینده‌ها داشته باشد. این در حالی است که اکنون شهرها و جاده‌های ما شبیه دهانه قیف شده‌اند و در حالی که هر روز چندین خودرو و موتورسیکلت به ناوگان حمل‌ونقل کشور اضافه می‌شود، خروج وسایل نقلیه فرسوده از این ناوگان به کندی صورت می‌پذیرد. این مسائل در کنار مشکلات مربوط به استاندارد سوخت و کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهرها به تشدید آلودگی هوا دامن زده است و شاهد آن هستیم که بسیاری از شهروندان به دلیل کمبودهای موجود در حوزه وسایل نقلیه عمومی، ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی خودشان استفاده کنند. 

ظرفیت معابر تهران، ۱.۹ میلیون وسیله نقلیه؛ تعداد وسایل در حال تردد، بیش از ۷ میلیون 

هادیان‌فر با تأکید بر لزوم اجرای کامل قانون هوای پاک گفت: مهمترین تأکید پلیس برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، اجرای کامل قانون هوای پاک توسط تمام دستگاه‌ها بخصوص اجرایی شدن ماده ۸ این قانون است. البته دولت نیز باید زیرساخت‌ها و منابع مالی لازم را برای اجرای مواد مختلف این قانون فراهم کند، چون در حال حاضر، بسیاری از دستگاه‌ها از نظر کمبود اعتبارات معذوریت‌هایی در اجرای قانون هوای پاک دارند. همچنین خود شهروندان نیز بخصوص در روزهای آلوده بهتر است تا حد امکان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی، بیشتر از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. 

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که در حال حاضر ظرفیت معابر شهر تهران ۱.۹ میلیون وسیله نقلیه است، این در حالی است که روزانه به طور متوسط بیش از ۷ میلیون وسیله نقلیه به جز وسایل نقلیه مهمان و وسایلی که به صورت گذری از شهر تهران عبور می‌کنند، در پایتخت تردد دارند. این آمار نشان می‌دهد که تعداد وسایل نقلیه در حال تردد در تهران بیش از ۵ میلیون دستگاه از ظرفیت معابر این شهر بیشتر است. 

وی در ادامه تأکید کرد: ازدیاد وسایل نقلیه در تهران بسیاری از خیابان‌های شهر را به پارکینگ تبدیل کرده است و باعث کند شدن روند حرکت وسایل نقلیه شخصی و عمومی شده و ترافیک‌های طولانی و خسته‌کننده‌ای را به وجود آورده است که نارضایتی مردم را به همراه داشته و به تشدید آلودگی هوا دامن زده است. بنابراین اجرای کامل قانون هوای پاک بخصوص برنامه‌ریزی برای از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده یکی از ضرورت‌های امروز شهر تهران و سایر کلانشهرهاست. 

مأموران پلیس راهور با کمترین امکانات حفاظت در برابر آلودگی هوا انجام وظیفه می‌کنند 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا بر سلامت مأموران میدانی پلیس راهور گفت: همکاران ما مظلوم‌ترین قشر در برابر آلودگی هوا هستند، البته این عزیزان نه فقط در شهرها بلکه در جاده‌ها نیز در سرما و گرما بسیار زحمت می‌کشند و همین حالا که مشغول اجرای طرح زمستانی هستیم، مأموران پلیس راهور در نقاط کوهستانی و سردسیر مشغول انجام وظیفه هستند. 

هادیان‌فر ادامه داد: مواجه شدن طولانی‌مدت با هوای آلوده یکی از آسیب‌های وارده بر سلامت مأموران پلیس راهور در کلانشهرهاست و بسیاری از این عزیزان صبح تا شب یا شب تا صبح ساعت‌ها در کنار خیابان می‌ایستند و با کمترین امکانات دفاعی که بتواند سلامت آنها را حفظ کند، فعالیت می‌کنند، البته ما  به همکاران خود توصیه کرده‌ایم که حتما در روزهای آلوده از ماسک استفاده کنند تا آسیب کمتری ببینند.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا بر سلامت مأموران پلیس راهور شهرهای بزرگ، این عزیزان در تمام شرایط از جمله در روزهای آلوده به انجام مأموریت و خدمت‌رسانی به مردم بپردازند. بنابراین لازم است دستگاه‌های بالادستی بخصوص دولت محترم تمهیدات مورد نیاز را برای کاهش آلودگی هوا بیندیشند، زیرا این پدیده نه تنها به سلامتی همکاران ما بلکه به سلامت همه مردم لطمه می‌زند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز