خبرگزاری کار ایران

تفرشی نسبت به تاثیر ات مخرب ضعف نظارت هشدار داد

بازار طلا در سراشیبی اقتصاد غیرمولد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۵۵۰

رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو با ابراز تاسف از اینکه این روزها شاهد التهابات شدیدی در بازار طلا هستیم گفت: التهابات امروز طلا با بالارفتن قیمت ارز تشدید شد.

دکتر مهدی کریمی تفرشی با اشاره به اینکه این روزها افزایش تقاضا برای سکه و طلای آب شده و کمبود عرضه سکه در بازار، به تشدید افزایش قیمت طلا دامن زده است گفت: البته تاثیر انس جهانی بر قیمت طلا را نیز نباید نادیده گرفت.

 

وی با تاکید بر اینکه جو روانی ایجاد شده در جامعه منجر به هجوم مردم به بازار سکه و طلا و بالارفتن تقاضا در مقایسه با عرضه شد گفت: از طرفی بانک مرکزی ظرفیت کافی برای ضرب سکه در جهت پاسخگویی به نیازهای غیرمعمول بازار را ندارد.

 

رئیس هیات مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد در حال حاضر تنها 5 تا 10 درصد تقاضا در بازار طلا به مصنوعات و 35 درصد به طلای آب شده تعلق دارد گفت: آیا نظارت ها بر بازار سکه و طلا در حال حاضر نظارتی دقیق و حساب شده بوده است؟

 

وی با تاکید بر اینکه به نظر می آید ابزارهای نظارتی در شرایط فعلی عملکرد ضعیفی داشته باشند گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که عده ای سودجو تعداد زیادی سکه خارج از نیاز خریداری و به بازار لطمه می زنند.

 

تفرشی با اشاره به اینکه از طرف دیگر پای دلالان و افراد سودجو در ایجاد التهاب و جو روانی در بازار و بالابردن قیمت ها در بازار طلا در اینجا نیز به خوبی مشهود است گفت: به علاوه سواستفاده های عده ای از معاملات گواهی سکه در بازار نیز بر بالارفتن قیمت ها دامن زده است.

 

وی با هشدار نسبت به اینکه وقتی طلای آب شده به منظور سرمایه گذاری به افراد عادی فروخته شود، خود به نوعی به بازار طلا ضربه می زند گفت: از طرف دیگر امکان تقلب در این بازار و فریب خوردن احتمالی خریداران نیز بسیار زیاد است.

 

کارآفرین برتر جهان اسلام تاکیدکرد: کنترل بازار ارز و کاهش قیمت دلار و ایجاد آرامش در بازار ارزی طبیعتا می تواند تا حدود زیادی آرامش را به بازار طلا و سکه بازگرداند.

 

وی گفت: آنچه مسلم است اقتصاد غیرمولد که بویژه در سالهای اخیر بدلیل تشدید تحریم ها و کم ارزش شدن پول ملی گسترش پیدا کرده، منجر به ورود افراد عادی و سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه موازی مانند سکه، دلار،  طلا و مسکن شده است که اگر این روند ادامه یابد به انباشتگی نقدینگی سرگردان در کشور، ضربه به تولید و آسیب های اقتصادی بیشتر منجر می شود که بهای آن را نیز بیش از همه اقشار آسیب پذیر باید بپردازند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز