خبرگزاری کار ایران

سنگ تراورتن چیست؟【4 کاربرد مهم آن】+تصاویر!

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۲۹۵

کاربرد سنگ تراورتن در نمای ساختمان ها و کارهای تزئینی مثل ساخت مجسمه های سنگی بر کسی پوشیده نیست. تراورتن به خاطر داشتن رنگ های متنوع و اکثرا رنگ گرم، بیشتر مورد استفاده دکوراسیون های مختلفی داخلی و خارجی قرار می گیرد.

در این مطلب سعی داریم برای شما بگوییم سنگ تراورتن چیست؟ و 4 کاربرد مهم آن کدامند و همچنین چند نوع تراورتن وجود دارد؟

تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن  (Travertine) نوعی سنگ آهکی می باشد که محل ساخت آن اطراف چشمه های معدنی آب گرم است. همچنین تراورتن سنگ آهکی متخلخل است که از دسته سنگ‌های تزیینی به شمار می‌رود.

تراورتن از نظر ظاهری، سنگی فیبری و متحدالمرکز است و در رنگ های سفید ، خاکستری و شکلاتی وجود دارد. تراورتن جزء سنگ های رسوبی است که در اثر رسوب شیمیایی نوعی ماده معدنی بسیار فراوان به نام کربنات کلسیم در آب شیرین و در بخش هایی که آب گرم وجود دارد ایجاد می شود.

مقدار حفره ها و تخلخل سنگ تراورتن به سن سنگ نیز بستگی دارد. هرچه تراورتن جوان تر باشد مقدار حفره های آن بیشتر است. هر چه کلسیت ثانویه در فضاهای منفذ اصلی بیشتر دچار تبلور شود مقدار تخلخل سنگ نیز کمتر می شود.

4 کاربرد مهم سنگ تراورتن

سنگ تراورتن در صنعت ساختمان و دکوراسیون و همچنین مجسمه سازی کاربرد های زیادی دارد. در ادامه این بخش می خواهیم 4 کاربرد مهم سنگ تراورتن را بیان کنیم.

1- راه پله و پاگرد

یکی از بخش های ساختمان که سنگ تراورتن در آن استفاده می شود، راه پله است. این بخش از یک ساختمان همیشه بیشترین تردد را دارد و از این رو سطح سنگ بیشتر کثیف می شود. اما خوبی سنگ تراورتن برای راه پله این است که به راحتی تمیز می شود.

همچنین سنگ تراورتن به خاطر داشتن قیمت مناسب نسبت سنگ های مرمریت، می تواند بهترین گزینه برای راه پله های مسکونی یا اداری باشد. البته قیمت پله های سنگ تراورتن به عوامل مختلفی مانند نوع سنگ، مقدار ساب و محل استخراج آن بستگی دارد.

2- کفپوش

یکی دیگر بخش هایی که می توان از سنگ تراورتن استفاده کرد، کفپوش فضاهای اداری، تجاری، فرهنگی و تفریحی می باشد. این فضاها به خاطر تردد زیاد نیاز به مقاومت بالای جنس کفپوش دارند که سنگ تراورتن می تواند در کنار داشتن مقاومت خوب برای کف پوش فضاهای اداری و تجاری، هتل ها و مراکز تفریحی، قیمت تمام شده مناسبی را نیز دارا باشد.

کفپوش یک فضای اداری یا تجاری باید به صورتی باشد که علاوه بر داشتن زیبایی، به راحتی تمیز شده و قیمت تمام شده آن مناسب باشد که استفاده از سنگ تراورتن برای کفپوش این نوع فضا بسیار مناسب است.

3- نمای ساختمان، ورودی و راهرو

رنگ های سنگ تراورتن به خاطر ترکیباتی که در حین شکل گیری آن وجود داشته است، ثابت بوده و به مرور زمان و حتی بر اثر تابش نور خورشید از بین نمی رود و کمرنگ نمی شود. این ویژگی در کنار جلوه لوکس و زیبای سنگ تراورتن و همچنین قیمت بسیار مناسب آن، باعث شده از این سنگ در ابعاد گسترده ای برای نمای ساختمان و ساخت ورودی های طرح دار ساختمان و  همچنین ایجاد راهرو های لوکس و جذاب استفاده شود.

سنگ تراورتن چیست؟【4 کاربرد مهم آن】+تصاویر!

4- تزئینات دیوار و اشیاء تزئینی

بی شک نمی توان تاثیر زیبایی سنگ تراورتن را در تزئینات خانه بی اثر دانست. در معماری سبک کلاسیک از سنگ تراورتن در ساخت آتشدان ها و شومینه ها استفاده های گسترده ای می شود. همچنین از تراورتن در ساخت و طراحی دیوار های تزئینی در منازل و ساختمان های مختلف استفاده می شود.

علاوه بر این از سنگ تراورتن در ساخت اشیاء و مجسمه های تزئینی و لوازم دکوراسیون سنگی منزل کاربرد های زیادی دارد. سنگ تراورتن به خاطر داشتن طیف رنگی مختلف باعث می شود یک سنگ مناسب برای ساخت اشیاء مختلف تزئینی در شکل ها و طرح های متنوع می شود.

سنگ تراورتن در طبیعت به رنگ های سفید، سفید عاجی، برنزی، کرمی و کاراملی پیدا می شود. البته رنگ بژ، قهوه ای و خاکی آن نیز در طبیعت یافت می شود. سنگ تراورتن سفید به خاطر زیبایی و جلوه خاص آن بیشتر برای ساخت اشیاء تزئینی استفاده می شود.

قیمت سنگ تراورتن

از لحاظ قیمت سنگ تراورتن به نسبت نمونه های مشابه برای کفپوش و راه پله، قیمت ارزان تری دارد و مقرون به صرفه است. همچنین تراورتن جزء سنگ هایی است که به خوبی برش می خورد و تیشه خوری خوبی دارد، به همین علت در ابعاد و اشکال مختلف ارائه تولید و در فضا های متفاوت و با کاربرد های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سنگ تراورتن

تفکیک و گروه بندی سنگ تراورتن روش های مختلفی دارد که یکی از این روش های گروه بندی نوع فراوری آن است که به طور کلی به 4 دسته تقسیم می شود.

سنگ تراورتن چیست؟【4 کاربرد مهم آن】+تصاویر!

1- سنگ تراورتن هوند (Honed)

تراورتن هوند یکی از انواع سنگ تراورتن است که بیشتر برای راه پله کاربرد دارد. علت استفاده از این نوع سنگ برای راه پله این است که موجب می شود راه پله بهتر تمیز شود.

2- تراورتن صیقلی یا پالیش

این نوع فرآوری سنگ تراورتن که بیشتر در فضاهای داخلی استفاده می شود دارای سطحی صیقلی و براق بوده به طوری که بافت شیشه مانند آن می تواند نور را انعکاس دهد.

3- سنگ تراورتن تامبل (Tumbled travertine)

سنگ تامبل با داشتن ظاهری طبیعی بیشتر برای دکوراسیون بخش هایی از فضای داخلی و یا خارجی ساختمان استفاده می شود.

4- سنگ تراورتن براش (Brushed travertine)

این نوع پرداخت سنگ تراورتن که کمترین پرداخت را دارد، کمی با برس سیمی صاف شده است و سطحی با بافتی بیشتر از تراورتن هوند باقی می‌گذارد، اما بافت آن به اندازه تراورتن تامبل نیست.

سنگ تراورتن چیست؟【4 کاربرد مهم آن】+تصاویر!

جمع بندی

کاربرد سنگ در ساخت بناها و نمای بناها و همچنین ایجاد طرح ها و فضاهای زیبا همیشه بوده و خواهد بود. یکی از سنگ های طبیعی که انسان در زمان های قدیم از آن برای انواع منظور ها استفاده می کرده، سنگ تراورتن است.

تراورتن به خاطر داشتن مقاومت خوب نسبت به قیمت آن، باعث شده حداقل در یکی از بخش های هر بنا و ساختمان استفاده شود. سنگ تراورتن در رنگ های گرم و روشن بیشتر یافت می شود که این طیف رنگ های مختلف باعث می شود که این سنگ بیشتر برای معماری های کلاسیک استفاده شود.

در این مطلب سعی بر آن شد تا به شما شرح دهیم که سنگ تراورتن چیست و 4 کاربرد مهم آن کدامند و همچنین به طور خلاصه انواع سنگ تراورتن و رنگ های موجود آن در طبیعت را بیان کردیم تا بتوانید بهترین سنگ تراورتن را برای کاربری مورد نظر خود انتخاب کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز