خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان منابع طبیعی کشور اعلام کرد:

هدف‌گذاری ۴ساله برای تولید یک میلیارد نهال در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۰۴۰

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از هدف‌گذاری چهارساله این سازمان برای تولید یک میلیارد نهال در ایران خبر داد و گفت: منابع طبیعی مصمم است با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد با مشارکت مردم نسبت به تولید و کاشت یک میلیارد نهال اقدام کند.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت در دومین جلسه ستاد نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال که بصورت ویدئوکنفرانس با مدیران کل منابع طبیعی استان‌ها برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، پایین بودن سرانه فضای سبز و قرار گرفتن ایران در زمره کشورهای با پوشش کم جنگل، ما مکلف هستیم که در یک بازه زمانی چهار ساله نسبت به تولید و کاشت یک میلیارد نهال اقدام کنیم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در این جلسه که عصر روز شنبه برگزار شد، تاکید کرد: در مسیر تولید و کاشت یک میلیارد نهال در کشور، هیچ گاه کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد و در تولید بذر و نهال قطعا موضوع کیفیت برای سازمان مهم و قابل توجه است.

وی افزود: توسعه فضای کشور و توجه بیشتر به منابع طبیعی و محیط زیست موضوع تازه ای نیست و مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی همواره روی موضوع درختکاری و کاشت نهال  تاکید داشته اند و ما به عنوان متولیان این امر وظیفه داریم با برنامه ریزی و انجام مطالعات و بکار گیری از ظرفیت های موجود بویژه ظرفیت های مردمی برای دستیابی  به اهداف پیش روی منابع طبیعی حرکت کنیم.

مقایسه برنامه تولید نهال در ایران با سایر کشورهای جهان 

رییس سازمان منابع طبیعی ضمن مقایسه برنامه تولید نهال در ایران با سایر کشورهای جهان گفت: دنیا امروز توجه ویژه ای به موضوع جنگل کاری داشته و کشورهایی نظیر: چین کاشت 70 میلیارد نهال، عربستان 10 میلیارد، ترکیه و پاکستان به ترتیب4.5 و 10 میلیارد نهال را در بازه های زمانی مختلف برای کاشت هدف گذاری کرده اند و در این میان کشورمان مستثنی از این موضوع نیست و ایران نیز به مدت چهارسال تولید و کاشت یک میلیارد نهال را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: توجه به منابع طبیعی و تولید و کاشت یک میلیارد نهال در یک مقیاس بزرگ برای کشور ما بسیار پر اهمیت است و در همین راستا با ریاست دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی ستاد نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در وزارت خانه تشکیل شد و مقرر شد هر هفته مباحث کارشناسی طرح با حضور وزیر مطرح شود.

سامانه ثبت اقدامات طرح تولید یک میلیارد نهال راه‌اندازی می‌شود 

نوبخت در ادامه موضوع انتشار و ارائه آمار و اطلاعات در زمینه نهال کاری و تولید نهال را بسیار مهم دانست و یادآور شد: هر اطلاعات و آماری که ارائه می شود قطعاً  باید از صحت و سقم برخوردار باشد و منابع طبیعی برای اثبات حقانیت خود نیازمند ارائه آمار و اطلاعات نادرست نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: با دستور دکتر ساداتی نژاد، وزیر محترم جهاد کشاورزی بزودی سامانه ای در این وزارت و سازمان منابع طبیعی راه اندازی خواهد شد تا کلیه اطلاعات و اقدامات انجام شده در بخش تولید نهال و کاشت بر اساس نقشه و مکان بارگذاری شود.

لزوم توجه به جنبه‌های مردمی کاشت نهال 

نوبخت با بیان اینکه طرح کاشت یک میلیارد نهال باید از سوی منابع طبیعی جنبه مردمی داشته باشد نه دولتی، خاطرنشان کرد: باید زمینه ای مشارکت به گونه ای فراهم شود که مردم از منابع طبیعی مطالبه نهال برای کاشت داشته باشند و در این میان باید با دستگاههایی همچون معادن، شهرک های صنعتی و دستگاههایی که تعهد به کاشت نهال دارند باید در امر نهال کاری ورود کنند و مشارکت داشته بتشند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: برخی استان ها تعامل و ارتباط خوبی را با دستگاه ها و بخش های خصوصی و خیرین استان برقرار کردند و سایر استان ها هم باید این رایزینی را داشته و مشارکت سایر بخش ها را داشته باشند.

وی افزود: عمر خدمتی ما بسیار کوتاه است و ما نسبت به مردم، به مسئولین و افکار عمومی تعهد داریم و اینگونه نباشد که روزی فرا رسد که از خود بپرسیم که می توانستیم فعالیت های بیشتری را  برای حفظ و توسعه سرسبزی کشور انجام دهیم اما انجام نداده ایم.

ضرورت توجه به نقش کمیته‌های فنی در اجرای طرح‌ها

نوبخت در بخش دیگری از سحنان خود به  نقش کمیته های فنی به عنوان بالاترین مرجع تصویب و تصمیم گیری در خصوص طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری در استان ها اشاره کرد و یاد آورشد: هر گونه اقدامات فنی در عرصه های منابع طبیعی چه به لحاظ کمی و چه کیفی باید با تایید و نظارت کمیته های فنی انجام شود.

رییس سازمان منابع طبیعی کشور همچنین از دفتر روابط عمومی و دفتر ترویج و مشارکت مردمی خواست در کنار اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، کار مستند سازی طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال را در دستور کار قرار داده و از مشارکت کنشگران و فعالان منابع طبیعی و محیط زیست در نظارت بر اقدامات انجام شده و در حال انجام را در دستور  کار خود قرار دهند.

نوبخت در پایان خواستار تشکیل شورای اطلاع‌رسانی طرح تولید یک میلیارد نهال با حضور نمایندگانی از اصحاب رسانه در ستاد و استان‌ها شد تا اقدامات کاشت یک میلیارد نهال علاوه بر مستندسازی به افکار عمومی در قالب سامانه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

گفتنی است، عصر روز شنبه مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها به عنوان پیشگامان و متولیان اصلی طرح  تولید و کاشت یک میلیارد نهال در سخنانی اقدامات و فعالیت های انجام شده در استان های مربوطه  را در نشست مجازی با رییس سازمان منابع طبیعی کشور در میان گذاشتند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز