خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان منابع طبیعی اعلام کرد:

عزم جدی برای تولید و کاشت یک میلیارد نهال در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۴۳۹

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از کاشت و تولید یک میلیارد اصله نهال در کشور خبر داد و گفت: این مهم با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی با جدیت دنبال می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت روز یکشنبه در نشست نمایندگان نهادها و دستگاه‌های اجرایی عضو پویش "ایران سرسبز، ایران قوی" افزود: باید بپذیریم وضعیت طبیعت ما از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و ارتقا کمی و کیفی پوشش گیاهی در کشور در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی گفت: وظیفه ما در منابع طبیعی حفظ امنیت زیستی است و امنیت زیستی حلقه واسط امنیت ملی و امنیت غذایی است.

نوبخت از تهیه و تدوین برنامه پنج ساله درمنابع طبیعی کشور خبر داد و افزود: در این برنامه نقشه راهی که گذشتگان در سازمان منابع طبیعی ترسیم کرده اند مورد توجه قرار دارد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین از وجود 126 نهالستان به مساحت 2681 هکتار در منابع طبیعی کشور خبرداد و افزود: در هر هکتار از این نهالستان‌ها می توان 500 هزار اصله نهال تولید نمود.

وی با بیان اینکه نخستین جنگل را در دنیا ایرانیان ایجاد کرده اند و این پیشینه به 3500 سال قبل بر می گردد، خاطرنشان کرد: برای اثبات حقانیت منابع طبیعی به هیچ عنوان نیازمند آمارسازی نیستیم و به هر اندازه نهال تولید و کاشته شود به افکار عمومی و مردم گفته خواهد شد.

از نقد استقبال می کنیم

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه خاطرنشان کرد: کار در منابع طبیعی به خاطر پیچیدگی هایی که وجود دارد قطعا بی عیب و نقص نیست و برای رسیدن به اهداف پیشرو نیازمند نقد منتقدان هستیم تا مشکلات و راهکارهای پیش رو عیان گشته و اعتقاد داریم که انتقاد از برنامه های سازمان می تواند در ارتقا و رشد منابع طبیعی کمک نماید.

نوبخت اعلام کرد: ممکن است برای مخاطبان ابهامی برای تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال وجود داشته باشد و موضوع آب و خاک و حفاظت آن مطرح گردد که البته در این موضوع شکی نیست و سازمان برای همه این موارد که می تواند چالش ایجاد نماید برنامه و راهکار دارد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد پنجره واحد زمین در منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: دغدغه زمین خواری، تخریب و تصرف اراضی ملی بواسطه راه اندازی این سامانه رفع خواهد شد.

افزایش ظرفیت برای تولید نهال در نهالستان‌های منابع طبیعی

مجری طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال نیز در این نشست گفت: این طرح نهضت جهادی از شهریورماه امسال توسط رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ابلاغ شده و به سرعت کارها در این بخش آغاز شده است.

رضا احمدی اعلام کرد: در استان‌ها ظرفیت تولید نهال احصا شده و خوشبختانه ظرفیت بسیار بالایی برای تولید نهال در نهالستان های منابع طبیعی وجود دارد.

او تصریح کرد: برای تامین نهال مورد نیاز کشور باید سطح تولید نهال را سالانه به ۲۵۰ میلیون اصله نهال برسانیم.

به گفته احمدی تمام تلاش همکاران و مدیران کل منابع طبیعی و کارشناسان حوزه جنگل های کشور بر این است که این عدد تعهد شده ۲۵۰ میلیون اصله در سال اجرایی شود.

مجری طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور خاطرنشان کرد: حرکت در منابع طبیعی بر پایه علم و تخصص است و نیروهای سازمان افرادی متخصص هستند و آنچه می تواند این حرکت جهادی را شکل دهد عزم و اراده ای است که در مجموعه منابع طبیعی، جوامع محلی، دوستداران محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی مربوطه است.

مشاور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در خاتمه تصریح کرد: تولید گونه های اقتصادی چند منظوره را در اجرای این طرح در نظر داریم زیرا اگر اقتصادی نباشد مشارکت مردم را در پی نخواهد داشت و به طور حتم باید درآمدزایی یک هکتار جنگلکاری اقتصادی و زراعت چوب به صرفه تر از زراعت های معمول و سنتی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز