خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران؛

ایران در حال حذف از زنجیره ارزش جهانی است/ مسائل کشور از سطح توسعه به چالش‌ آب و غذا نزول پیدا کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۴۳۴

رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: جداول داده‌ها -ستانده‌های بین المللی نشان داده که بیش از ۷۰ کشور حدود ۹۰ درصد تولید جهان را به خود اختصاص داده‌اند و اما یکی از نتایج تاسف آور این تحقیق این بود اقتصاد ایران از زنجیره ارزش آفرینی جهانی در حال حذف شدن است. از این رو برنامه ۷ توسعه باید به بازسازی نقش ایران در زنجیره های ارزش جهانی باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در ۲۶ نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به لزوم توسعه ایجاد مراکز فنی و حرفه‌ای، گفت: اتاق در زمینه مدرسه سازی در روستاها اقدامات اساسی انجام داد اما بعد از مدتی متوجه شدیم که ساختمان ها بعد از تخلیه روستا از سوی ساکنان بلااستفاده ماندند از این رو به این نتیجه رسیدیم که بهتر است در زمینه مراکز فنی و حرفه‌ای تلاش کنیم که این موضوع به اشتغال ساکنان آن محل نیز اثرات مثبت می‌‌گذارد.

وی ماهیت برنامه‌های میان مدت در ایران را توزیع رانت نفت و گاز دانست و افزود: توسعه به معنی‌ دقیق کلمه محقق نشده است بلکه ۷ دهه مسائل سطح کشور از سطح توسعه به چالش‌های آب،برق، گاز و غذا نزول پیدا کرده است و این عدم موفقیت این پرسش را مطرح می‌کند که چرا با وجود سابقه طولانی در این امر نتوانستم از دستاوردهای برنامه ریزی بهره مند شویم.

شافعی ادامه داد: اقتصاد ایران در آستانه برنامه ۷ با قیود و شوک‌های بیرونی و چالش های درونی بسیاری درگیر است که وضعیت را برای برنامه ۷ توسعه دشوار کرده است.

رئیس اتاق ایران به دولت پیشنهاد داد با صراحت شرایط را تحلیل و با مردم در میان بگذارد و افزود: یکی از موضوعاتی که در تدوین برنامه ۷ باید به آن توجه شود توجه به تحولات اقتصادی بین الملل به ویژه تجارت بین الملل است از یک سو راه‌های عادی ارتباط اقتصادی ایران با اقتصاد جهانی محدود شده است و از سوی دیگر هر گونه تحول مهم در اقتصاد از جمله ایران به تحولات کلان بین المللی گره خورده است.

شافعی با اشاره به لزوم عادی سازی روابط اقتصادی بین المللی در کوتاه مدت و میان مدت است، تصریح کرد: گام اول در تدوین هرگونه برنامه فهم صحیح از تحولات بین المللی است ایران به دلیل انباشت مسائل نیاز به عادی سازی مسائل است، شرق و غرب نمی‌تواند جایگزین یکدیگر در  دیپلماسی اقتصادی ایران شوند برخلاف تصور برخی کشوری که اقتصادش با اقتصاد بین المللی ارتباط عمیق نداشته باشد اهمیت آن به مخاطره می‌افتد. چرا که بود و نبود آن به لحاظ اقتصادی اهمیت برای دیگران نخواهد داشت.

وی ادامه داد: جداول داده‌ها -ستانده‌های بین المللی نشان داده که بیش از ۷۰ کشور حدود ۹۰ درصد تولید جهان را به خود اختصاص داده‌اند و اما یکی از نتایج تاسف آور این تحقیق این بود اقتصاد ایران از زنجیره ارزش آفرینی جهانی در  حال حذف شدن است. از این رو برنامه ۷ توسعه باید به بازسازی نقش ایران در زنجیره های ارزش جهانی باشد.

شافعی با اشاره به نقش اتاق ایران در تدوین برنامه توسعه گرا و به دور از رانت، افزود: یک برنامه فراقوه‌ای از نوسان های کوتاه مدت و تغییرات دولتی جدا باشد و قادر به تصمیم گیری بلندمدت باشد موضوعی که ۲۶ دی ۹۶ ارائه و پاسخی دریافت نکرد.

وی با اشاره به موضوع ارز و سیاست های آن گفت: سیاست های ارزی و نرخ ارز تبدیل به یک موضوع سیاسی شده است و راه حل علمی برای حل آن بکار گرفته نمی‌شود. وابسته بودن بودجه دولت و تاثیر آن در واردات نهاده باعث پررنگی نقش ارز در اقتصاد ایران شده است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: کسری بودجه دولت و محیط تورمی، نااطمینانی‌و عدن افق روشن از توافقات بین المللی، اختلال در برخی منابع تامین ارز منجر به انتظارات تورمی در جامعه و هجوم به بازار ارز شده است که آثار آن را در معیشت مردم نشان می‌دهد. همچنین افزایش نرخ ارز باعث شده است که شرکت ‌ها با کمبود مواد اولیه برای تولید مواجه شدند و افزایش نرخ ارز باعث شده تصمیم گیری برای خرید و فروش مواد سخت شود و برنامه ریزی در کوتاه مدت میسر نیست. همچنین با توجه به کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان امکان متناسب سازی قیمت‌ها با مواد اولیه وجود ندارد .

به گفته شافعی؛ یکی از اقدامات دولت برای حل بحران ارزی تثبیت ارز حاصل از فروش نفت به اقتصاد است و با توجه به اینکه درآمدهای نفتی از ۲ متغیر قیمت و نحوه فروش آن در بازارهای جهانی تاثیر می‌پذیرد و  مشکلاتی که در خصوص فروش نفت داریم تثبیت رانت نفت در بودجه‌های سنواتی می‌تواند مانع از درآمدهای غیرواقعی شود.

وی در پایان با اشاره به لزوم عمق بخشی به بازار ارز، گفت: عمق بخشی باید به گونه‌ای باشد که انگیزه ورود ارز به کشور افزایش پیدا کند متاسفانه شاهد اقدامات جدیدی هستیم که ممکن است خاطرات ۹۷ و ۹۸ در زمینه ضربه به صادرات خرد دوباره تکرار شود و مشکلات ارزی را دوچندان کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز