خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه مرغ دودی؛ طعم بی‌نظیر و فراموش نشدنی

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۵۵۵۳

مرغ دودی نوعی روش طبخ مرغ است که در آن برای طعم‌دار کردن مرغ از دود زغال گداخته استفاده می‌شود و به همین دلیل مرغ طعمی خاص و خوشمزه خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، مرغ در سفره ما و همچنین در برنامه غذایی خانواده ایرانی یکی از پروتئین‌های بسیار پر مصرف است که معمولا بیشتر از گوشت قرمز از آن استفاده می‌شود. مرغ در انواع خورش‌ها، پلوها، سالادها، فست فود‌ها و خوراک‌ها استفاده می‌شود؛ ولی استفاده از آن برای غذای اصلی و به صورت خورش و خوراک رواج بیشتری دارد. روش‌های طبخ مرغ معمولا با رب، زعفران و یا به صورت سرخ کرده است که می‌توان گفت همگی به اندازه کافی تکرار شده‌اند!

توصیه ما این است که روش‌های قدیمی طبخ مرغ را فراموش کنید و با ما همراه شوید تا با استفاده از یک روش جدید بتوانید یک مرغ خوشمزه و خوش طعم را برای خود و اعضای خانواده تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه مرغ دودی خوشمزه همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه مرغ دودی

 

مرغ: ۳ تکه
پیاز: ۲ عدد
سس مایونز: ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه مخصوص مرغ: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
آب جوش: ۱ لیوان
زغال گداخته: ۱ تکه

نکات مربوط به مواد اولیه

طرز تهیه مرغ دودی؛ طعم بی‌نظیر و فراموش نشدنی

۱ ـ نکات مربوط به مرغ

یکی از نکات بسیار مهم در تهیه انواع غذا‌ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است. وقتی می‌خواهید مرغ را انتخاب کنید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد.

۲ ـ نکات مربوط به پیاز

طرز تهیه مرغ دودی؛ طعم بی‌نظیر و فراموش نشدنی

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد.

پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

 

طرز تهیه مرغ دودی

طرز تهیه مرغ دودی؛ طعم بی‌نظیر و فراموش نشدنی

۱ـ برای شروع کار پیاز را بعد از پوست گرفتن خرد کنید و همراه با کمی روغن مایع داخل یک ماهی تابه گود بریزید. ماهی تابه را روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید و اجازه بدهید پیاز کمی نرم و سبک شود.

۲ـ در مرحله بعد روی تکه‌های مرغ با چاقوی تیز چند شیار ایجاد کنید؛ سپس مرغ‌ها را داخل ماهی تابه بچینید و همراه با پیاز کمی تفت بدهید. نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه مخصوص مرغ را نیز در این مرحله به مرغ و پیاز اضافه کنید.

۳ـ سس مایونز را داخل یک کاسه بریزید و آب جوش را کم کم به آن اضافه کنید تا سس مایونز کاملا داخل آب حل شود؛ سپس مخلوط سس مایونز و آب جوش را روی مرغ‌ها بریزید. درب ماهی تابه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید. حدود یک ساعت و نیم زمان بدهید تا مرغ بپزد و سس داخل مرغ به روغن بیفتد.

۴ـ بعد از اینکه مرغ کاملا پخت و به روغن آمد، یک پیاله کوچک را وسط ماهی تابه و لا به لای مرغ‌ها بگذارید و یک تکه زغال گداخته را داخل پیاله قرار بدهید. دو قطره روغن مایع روی زغال بریزید تا زغال شروع به دود کردن کند؛ سپس درب ماهی تابه را ببندید و پنج دقیقه زمان بدهید تا مرغ شما بوی دود بگیرد. حالا می‌توانید اجاق گاز را خاموش کنید و مرغ خوشمزه دودی را که در این مرحله آماده سرو است، داخل ظرف بکشید و همراه با پلو میل کنید، نوش جان.

منبع:فرارو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز